Blodprøver

razika

Februar 14
Februar 2014 - Skjult forum
Mini skal ta noen bodprøver. Er 15 mnd. Jeg gleder meg ikke akkurat. Årene synes jo ikke, og vet hvordan hun reagrerer på stikk. Noen gode tips til hvordan dette skal gå mest mulig smertefritt? :)

Får sikkert bedøvelseskrem først :) at årene ikke syntes har ikke noe å si :) viktigste er at vi kjenner de! Lykke til :)

emlaplaster kan nok hjelpe litt. Og et godt fang å sitte på og smokk og kos og bamsen.

Som dei andre skriv så får barn som regel bedøvelsekrem/plaster på.
Men det dei ofte reagerer mest på er å bli holdt fast, og det er jo ikkje til å unngå. Viktig at om du har barnet på fanget, så holder du godt, uten å holde for hardt, og jo meir avslappa du virkar jo bedre er det.
Eit siste tips er å heller seie "det går bra", enn "det er ikkje farlig", i grinemodus får gjerne barnet da kun med seg ordet farlig:)
Hugs at det er over på eit minutt, og barnet gløymer det kjempefort:)

Jeg er autorisert helsesekretær og jobber på legekontor. Om barnet vil ha emlakrem/plaster på, må sette kjøpes selv og tas på 1 time før blodprøven skal tas. Husk at denne kremmen kan gjøre blodårene mindre synlige/vanskeligere å kjenne. Spesielt på så små som har så tynne årer fra før. Vi prøver alltid om vi vi kjenner årer, om det ikke går, anbefaler vi å reise inn på haukeland for å gjøre det, da vi ikke vil skremme livet av barnet med flere stikk, på haukeland er de spesialister på så små. Noen unger reagerer jo ikke i det hele tatt på stikket, mens andre blir veldig redd når vi må holde armen fast. Hadde prøvd på legekontoret først :) lykke til!!

Tusen takk dere! Går sikkert fort, er nok verst for a mor. :)

Som ei annen skrev her, det er ofte det å bli holdt fast som er mest farlig. På vesla vår kan vi ikke bruke emblakrem, da finner dem ikke årene hennes:/

Som alla andra sier emblakrem/ plaster.Me har tatt blodprøver på gutten vår men då måtte me ta de på sykehuset. Me måtte hålla 2 st. Lycka till

Skal på sykehuset, så det blir gjort av noen som er vant med å stikke barn også. :)

Mini skal ta noen bodprøver. Er 15 mnd. Jeg gleder meg ikke akkurat. Årene synes jo ikke, og vet hvordan hun reagrerer på stikk. Noen gode tips til hvordan dette skal gå mest mulig smertefritt? :)

Gutten på 23 mnd tok for noen uker siden. Var helt problemfritt. Vi tok det på barneklinikken, så de er vant med å stikke barn. De bruker et lite kateter, så når nåla er i bruker det å gå bra. De var i alle fall veldig flinke å avlede. Gutten bare satt og så på uten noe form for lyd. Gikk veldig raskt. Var overrasket over hvor lett det gikk :) Vet ikke hvor nødvendig emlaplaster er når de er så små. Stikket er jo fort gjort :)

Back
Topp