Blodprøver på små barn

Durken

Forumet er livet
Jeg er skikkelig sjokkert over behandlingen vi fikk på Ullevål i dag.

En ung dame skulle ta blodprøve på min 20 mnd gamle datter. Hun var redd og gråt og jeg måtte holde henne med alle kreftene jeg har.

Dama stikker, bommer og ROTER inni armen på jenta mi i ca 1 minutt før en kollega av henne får henne til å stoppe[:@] 
Kollegaen spør om hun kan få prøve på den andre armen, og hun treffer så klart med en gang og får ut det blodet de trenger.

Er det vanlig at man roter rundt i armen på barn med ei nål?
Eller overreagerer vi ?

Dette har vi opplevd flere ganger at de har gjort på vårt barn, så du er nok ikke den første til å oppleve roting i armen på småbarn.

Vil anbefale Emla neste gang, så slipper datteren din å kjenne så mye av både stikket og rotingen.

ORIGINAL: 2007och2009baby

Dette har vi opplevd flere ganger at de har gjort på vårt barn, så du er nok ikke den første til å oppleve roting i armen på småbarn.

Vil anbefale Emla neste gang, så slipper datteren din å kjenne så mye av både stikket og rotingen.

Hva er det? Og uff at det må være sånn [&o]

Æsj!!.. Syntes ikke det hørtes særlig fornuftig ut nei!..[8|]

Opplevde det samma da jeg var liten, men heldigvis har jeg enda ikke opplevd noe med snuppa.

Er påpasselig med å få Emla plaster til henne, så de gangene vi har måttet tatt blodprøver til nå har det gått fint[:)]

ORIGINAL: Kranglefanten

Opplevde det samma da jeg var liten, men heldigvis har jeg enda ikke opplevd noe med snuppa.

Er påpasselig med å få Emla plaster til henne, så de gangene vi har måttet tatt blodprøver til nå har det gått fint[:)]

Er det noe bedøvelse eller ? De spurte ikke en gang om vi skulle ha noe sånt, jeg trodde de kom til å smøre på bedøvelses krem... men nei.

ORIGINAL: Durken

Er det noe bedøvelse eller ? De spurte ikke en gang om vi skulle ha noe sånt, jeg trodde de kom til å smøre på bedøvelses krem... men nei.

http://www.emla.com/hva.asp

Ja, det er en bedøvende krem man får satt på. Snuppa her er 2,5år og skal ha på plastrene i 2 timer før prøvetakingen[:)] Rart at dere ikke fikk tilbud om det, er en selvfølge å bruke det her.

Stå på kravene neste gang, unødvendig smerte for disse små å ta blodprøve uten.

Vi er i starten av utredning for allergi og astma så er redd det blir mer prøver ja [&o] Skal huske på dette til neste gang.
Takk for tips [:)]

d ter ikke bare barn de "roter" rundt i armen på. hvis de ikke finner blodåra så gjør de sånn.. :S uansett barn eller voksen.. :S

En ung dame skulle ta blodprøve på min 20 mnd gamle datter. Hun var redd og gråt og jeg måtte holde henne med alle kreftene jeg har.

Dama stikker, bommer og ROTER inni armen på jenta mi i ca 1 minutt før en kollega av henne får henne til å stoppe[:@] 
Kollegaen spør om hun kan få prøve på den andre armen, og hun treffer så klart med en gang og får ut det blodet de trenger.

Eller overreagerer vi ?

Som oftest, de som roter er det som er i "opplæring" hvis jeg kan si det sånn.. Sykepleiere i utdanning o.l.. Ikke alle gjør det, men enkelte. Jeg har lov å stikke, og kunne aldri falt meg inn å rota inni armen hadde jeg bomma, barn eller voksen - vet selv hvor LITE behagelig det er.. Men som de over skrev, prøv Emla neste gang. Er et bedøvelsesplaster som jeg har gode erfaringer med på pasienter jeg har stukket.

Emla funker bra, men for mange barn er det ikke smerten som er ille men det å bli holdt fast!! At man "roter rundt oppi der" er jo for å finne åra og slippe å stikke en gang til - ett minutt var nå vel lenge men det er helt vanlig å "rote litt rundt" om man ikke treffer rett på.. Minuset med emla er at det får blodårene til å trekke seg litt sammen og det kan således bli vanskeligere å treffe åren = flere stikk.... Blodprøver er ikke noe moro hverken for store eller små, men i min erfaring er det viktig å være bestemt (og det gjelder foreldrene også) og dill dalle minst mulig og bare få det gjort.. Dess lengre tid man bruker på overtaling og forklaringer dess mer hysterisk og redde blir de små.. (de skal selvsagt informeres om hva som skal skje først, men ikke "overtales" i lengre tider)

Eller overreagerer vi ?

Jeg er helsesekretær, og vi har IKKE LOV Å ROTE I ÅRENE[:@] Blir irritert når det bllir gjort altså! spesielt på barn[:@]

ORIGINAL: DivaAnnie

ORIGINAL: BlesItBe

Jeg er helsesekretær, og vi har IKKE LOV Å ROTE I ÅRENE[:@] Blir irritert når det bllir gjort altså! spesielt på barn[:@]

Ikke lov til å rote? Det hender jo man må rote, det er bedre å rote litt enn å stikke 3 ganger mener nå jeg. men selvfølgelig må man se an pasienten litt.

Ett minutt høres veldig lenge ut å rote inni armen på et barn og det er helt unødvendig hvis barnet er sånn som du beskriver at datteren din var.

Under utdanningen fikk vi beskjed om ikke å rote at det var mye bedre å stikke en gang til [;)] Og det synes alle pasienter jeg har stukket i også, blir kjempe glad når jeg ikke rotet og eller stakk igjen.

Hvis de roter på meg blir jeg så sinnsykt svimmel [:'(] Huff! Men nå skal det sies at de som stikker på barn i de fleste tilfeller er legene :)

de roter hver gang på minien her....![&:] forferdelig å se på og ikke minst høre på! hyyyler og vræler! men tror ikke det er veldig vondt, bare grusomt ekkelt for dem!

Er det ingen som bruker varme på årene lengre da??

Emla først en liten time, så varmeflaske eller noe på området der en skal stikke, jeg kommer til å kreve det hver eneste gang noen skal stikke meg eller mine unger.

ORIGINAL: *MammaArianna*

de roter hver gang på minien her....![&:] forferdelig å se på og ikke minst høre på! hyyyler og vræler! men tror ikke det er veldig vondt, bare grusomt ekkelt for dem!

Jeg synes faktisk det er vondt når de roter i årene mine[:(] Så det kan jo hende barna synes det er vondt også :S

ORIGINAL: HanneHM

Er det ingen som bruker varme på årene lengre da??

Emla først en liten time, så varmeflaske eller noe på området der en skal stikke, jeg kommer til å kreve det hver eneste gang noen skal stikke meg eller mine unger.

Husker min lærer, som er av gammel sorten snakket om det å varme opp årene, men jeg har aldri prøvd det nei[:-]

Emla gjør jo at de trekker seg sammen, varme utvider dem igjen. [;)]

Er vanlig å gjøre dette på mennesker som har vanskelige årer, bla. kreftpasienter, men jeg kjemper for at det skal bli normalt å gjøre det på de fleste jeg da. [:D]

Back
Topp