Blodprøver og resultater

Jeg fikk også beskjed om å ta jern fra uke 18.. Noen som vet hvorfor man ikke blir rådet til å begynne med en gang?
Aner ikke, lurte på det samme. Fint når jordmor sier en ting og legen noe annet..

Nå ringte legen i kveld og stresset at jeg burde ta 2x100 pr dag, igjen. Han hadde fått resultatene fra jordmor.. Sa jeg burde ha ferritin på 70 nå i graviditeten.

Det er veldig mye jern da, kjipt om du blir veldig dårlig! Veit ikke om det er noen grense på hvor mye jern tarmen klarer å nyttiggjøre seg av på en dag? Ville hørt hvor lav ferritinen din egentlig er...

Det er veldig mye jern da, kjipt om du blir veldig dårlig! Veit ikke om det er noen grense på hvor mye jern tarmen klarer å nyttiggjøre seg av på en dag? Ville hørt hvor lav ferritinen din egentlig er...
Leste noe om at de vanligvis tas opp ca 1 mg om dagen fra vanlig kost, men det øker i graviditeten. Og det vil sikkert øke med økt dose, men vil anta en liten andel absorberes. Nå er det depottabletter som frigjør litt og litt da, det hjelper.
Ferritin var nå på 13, gått opp fra 9 ca 3 uker før.

Jeg fikk også beskjed om å ta jern fra uke 18.. Noen som vet hvorfor man ikke blir rådet til å begynne med en gang?
Min lege ville at jeg skulle begynne med tilskudd med en gang, men er visst ganske vanlig å starte fra 18 uker, aner ikke hvorfor.

Back
Topp