Blodprøver 3. trimester?

Freyr

Forumet er livet
Julibarna2014
Nå gikk jeg aldri til lege når jeg var gravid med Pernille.. men lurte på, er 28+1 idag... er det noen blodprøver man skal ta da?
Mener jeg har hørt de skal sjekke noe mer da, men aner ikke hva.. :)

Var på kontroll  på mandag og da ble det tatt blodprøve for å sjekke blodprosenten. Tror gjerne det blir gjort litt ut i svangerskapet for det virket egentlig som det hadde blitt glemt sist eg var der.
Ellers har ikke eg tatt noen andre blodprøver siden på første kontroll(utenom glukosebelastningen da)

men jeg har hørt at de kun sjekker blodprosenten ja :)

Hva med glukosebelastning? Jeg har jo bmi over 27, så trodde egentlig det ble gjort rutinemessig også.. men.. :) Gudene vet. :)

Ja, eg ble satt opp til rutinemessig glukosebelastning siden eg har BMI litt over 27. Har ikke hatt noe som tilsier at eg skulle utvikle diabetes ellers. Men virker som det er veldig forskjellig fra lege til lege. Noen tester alle med BMI over 27, andre ser det mer an.

Men tror kanskje ikke legen innkaller deg hvis du ikke har vært der. Da vet han kanskje ikke engang at du har BMI over 27?

Joda, denne gangen har jeg jo vært der, men den sure megga i resepsjonen avlyste timen min fordi hun mente at jeg trengte strengt talt ikke gå til både jordmor OG lege... :P

Så lurer på om jeg skal bestille meg time igjen.. :)

Hmm, det var litt av en resepsjonsdame. Her "forventer" både lege og jormor at eg går til den andre kan du si. Må selvsagt ikke det, men trodde det var det som var "mest vanlig".

Du kan ikke få time til en annen lege da? Det hadde vært eneste grunnen til at eg ville valgt bare enten jordmor eller lege, hvis en av dem var ikke til å takle.

Håper det ordner seg og at du får tatt de prøvene du skal

Det høres da veldig dårlig ut at du må sjekke opp dette selv? Har du hverken lege eller jordmor som følger ordentlig opp? 

Det spiller ingen rolle om du går til lege eller jordmor, begge skal gjøre det samme. De skal ta hb ca i uke 28, så det kan være greit å få gjort. Hvis du har bmi over 27, så skulle legen eller jordmora di tatt glukosebelastning. Det er ikke forskjellig vurdering som gjør at noen leger dropper det, det er det at de overhode ikke er oppdatert på svangerskapskontroller, og ikke vet hvilke undersøkelser du har krav på og bør ta. :S Ellers er det ikke flere blodprøver med mindre du er rhesus negativ, da skal du ta to ekstra kontroller for antistoffer. 

Jeg ville bestilt meg ny time til enten lege eller jordmor, og spurt etter prøvene. 

Back
Topp