Blodprøvene.

De tar en blodprøve av deg og en av babyen i uke 24 (aner ikke hvordan dette foregår da dette er ganske nytt), så skal du ha sprøyte i uke 28 hvis babyen er positiv + du skal ha en etter fødsel :)
Takk for svar! Syntes det hørtes litt skummelt ut å ta blodprøve av babyen så tidlig. Men det er vel en grunn til at de gjør det. [emoji106][emoji4]

Takk for svar! Syntes det hørtes litt skummelt ut å ta blodprøve av babyen så tidlig. Men det er vel en grunn til at de gjør det. [emoji106][emoji4]

Jeg ble litt nysgjerrig så googlet det. De tar ikke blodprøve av fosteret direkte, men av deg i uke 24. Det virker forøvrig ikke som noe særlig problem når det er første svangerskap.

"Dersom mor er rhesus negativ og ikke har antistoffer, tas ny blodprøve i uke 24. I denne prøven av mor kan man påvise om fosteret er rhesus-positivt, i tillegg til at det undersøkes for nye antistoffer hos mor. Dersom denne analysen viser at barnet er rhesus positivt, får mor en sprøyte med ferdiglagde anti-rhesus antistoffer i uke 28 - for å forhindre at hun skal produsere slike antistoffer selv. (Denne prosedyren er ny fra november 2016). Prosedyren er populært blitt kalt vaksine, men er kun en passiv overføring av antistoffer. "

Link: https://nhi.no/familie/graviditet/s...kelser/rhesus-uforlikelighet-i-svangerskapet/

Jeg ble litt nysgjerrig så googlet det. De tar ikke blodprøve av fosteret direkte, men av deg i uke 24. Det virker forøvrig ikke som noe særlig problem når det er første svangerskap.

"Dersom mor er rhesus negativ og ikke har antistoffer, tas ny blodprøve i uke 24. I denne prøven av mor kan man påvise om fosteret er rhesus-positivt, i tillegg til at det undersøkes for nye antistoffer hos mor. Dersom denne analysen viser at barnet er rhesus positivt, får mor en sprøyte med ferdiglagde anti-rhesus antistoffer i uke 28 - for å forhindre at hun skal produsere slike antistoffer selv. (Denne prosedyren er ny fra november 2016). Prosedyren er populært blitt kalt vaksine, men er kun en passiv overføring av antistoffer. "

Link: https://nhi.no/familie/graviditet/s...kelser/rhesus-uforlikelighet-i-svangerskapet/
Tusen takk for svar! [emoji4] Det høres fornuft ut.[emoji106]

Fikk visst svar i posten, 1 uke etter jeg tok de. Dem ene må taes på nytt fordi den ble tatt for tidlig... må taes mellom uke 12-16. Jeg tok den 12+1 (termin er 100% sikker). Synes det var merkelig..?

Fikk visst svar i posten, 1 uke etter jeg tok de. Dem ene må taes på nytt fordi den ble tatt for tidlig... må taes mellom uke 12-16. Jeg tok den 12+1 (termin er 100% sikker). Synes det var merkelig..?
Tror det var bør og ikke må taes [emoji4]
Jeg tok prøven 11+5 og fikk samme beskjed. Min lege mente at det ikke gjorde noe [emoji4] var så lite fra og til.

404cb013fdba99bcef9c76c591d80047.jpg

Dette står på min. Vil det si jeg må ta de om igjen? Ser nå at jeg var 12+6 når jeg tok den. De sa ikke noe om at jeg måtte ta ny når jeg snakket med legekontoret i går

Legen sa de ville ta kontakt dersom det var noe utenom det vanlige på blodprøvene. Jeg aner ikke hva de sjekket engang og de ringte ikke, så regner med at jeg er "frisk" nok.
Skal uansett spørre om blodtypen min på neste kontroll, for det har jeg alltid lurt på hva er.

Jeg fikk visst noen blodprøvesvar i posten i dag likevel [emoji1360] Nå vet jeg blodtypen min [emoji847][emoji92]

Tror det var bør og ikke må taes [emoji4]
Jeg tok prøven 11+5 og fikk samme beskjed. Min lege mente at det ikke gjorde noe [emoji4] var så lite fra og til.
Legen sa at blodbanken/labben hadde gjort feil, men det var ikke vits å krangle med de, så blir ny prøve på tirsdag :)

404cb013fdba99bcef9c76c591d80047.jpg

Dette står på min. Vil det si jeg må ta de om igjen? Ser nå at jeg var 12+6 når jeg tok den. De sa ikke noe om at jeg måtte ta ny når jeg snakket med legekontoret i går

Det er vel en mer generell beskjed fordi termin ikke er oppgitt. Så lenge du var mer enn 12 uker er det jo ikke noe problem.

Det er ny blodprøve i uke 24 nå som vil indikere hvilken blodtype barnet har. En ny analyse av ditt blod. Kun blodprøve av deg altså. Hvis barnet er rh positiv får du en sprøyte da. Før har de sjekka blodtypen på barnet etter fødsel og man fikk evt en sprøyte da. Man sjekkes for om man har antistoffer i tillegg, men vet ikke om de har kutta ut prøvene pga den nye

Har ikke fått noe resultater, var hos legen 23/5. Er dette noe jeg må ha?
En må vel ha det til fødselen. Her sender ikke legesenteret det ut, så måtte selv be om å Utskrift når jeg var der på kontroll:)

Btw så får jeg svar på pasientsky nå. Så må enten skrive ut selv, eller be om utskrift når jeg er hos legen.
Pasientsky virker veldig praktisk [emoji4] Fastlegen vil teste det litt, så spurte om jeg kunne sende han en beskjed (edialog) til han. Var super enkelt. Praktisk når teknologien også når småting som dette [emoji4] Lettere å fornye resepter også!

I dag fikk jeg svar på blodprøvene som ble tatt på første kontroll time.
Forstår litt bedre hvorfor det tok tid, når jeg ser at de kommer fra Ahus.

Back
Topp