Blodprøve..

vilblimamma87

Forelsket i forumet
Jeg har vært til legen for å be om sykemlding da jeg har vært utrolig trøtt den siste uken, og klarer ikke fungere på jobb. Jeg fortalte at jeg hadde fått positiv gravitest, og at jeg ønsket blodprøve for å få det bekreftet og evt Hcg nivå. Det jeg fikk til svar da er at dette ikke er praksis. Så nå sitter jeg her og blir mer og mer usikker på om jeg virkelig er gravid. Har dere tatt blodprøve hos legen jenter??

Tror ikke det var vanlig å sjekke hcg nivå sånn uten videre, jeg har spurt om det samme, og det gjorde heller ikke legen min.. Jeg leverte bare tisseprøve når jeg var der, som de kunne bekrefte at var positiv.

Jeg valgte å ta ultralyd for å få en "større" bekreftelse på graviditeten :)

jeg har ikke vært hos legen ennå denne gangen, men sistgang var jeg hos legen veldig tidlig for jeg begynte å kaste opp noe helt sykt mye allerede 3-4 uker på vei  :S men til tross for at jeg kom så tidlig tok de blodprøver og fylte ut sånt skjema som man har med på alle kontroller. Men tror ikke de målte hcg-nivå nei, det gjør de vel bare om de mistenker at man har mistet...så sånn sett kan du vel se positivt på det? ;)

Jeg fikk ta hcg-prøve da jeg var hos legen....

Har til nå tatt tre og skal ta en til på mandag...

Dette fordi jeg hadde en liten blødning helt i begynnelsen... Og da jeg ringte inn for å få svar på prøvene sa de at jeg godt kunne komme inn og måle en runde til... Selv om stigningen var fin

ser nå på signaturen din at veien til denne graviditeten ikke har vært så altfor lett....da syns jeg faktisk legen kunne tatt seg bryet altså! :/

synes det var merkelig..nå har ikke jeg bedt om det hos legen ennå. skal på min første ktr om en uke. men husker at legen målte hcg ved sist graviditet ved første kontroll. er ikke dette vanlig altså? jeg gikk ut ifra at hun fylte ut den analysen pga bekreftelse...(?)

og siden du var hos legen ifm graviditeten så er det vel normalt å ta en slik prøve? ihvertfall med din forhistorie så blir jo det helt teit å "nekte" deg en slik prøve?
synes det var kjipt av legen eg... :(

signerer det de andre sier her.... At med en slik prøvehistorie skulle en jo tro det minste de kunne gjøre var å teste hcg-en din!

Har vært hos legen men fikk en sånn 'akkutt time' og da leverte jeg bare tiss ;)

Tror det blir tatt blodprøver da jeg for en ordentlig time, men hva de leiter etter i den blodprøven aner ikke jeg. Mener at det ble tatt blodprøve ganske tidlig i siste svangerskap.

Signerer det de andre sier at med din historie kunne legen ha tatt bryet liksom.

De tar blodprøver, men måler ikke hcg. Og for å bekrefte har du med urinprøve, det er bare der de vis ikke det som de andre sier er noe spesielt, da sjekker de stigning i hcg. Det sa ihvertfall legen min når jeg var der på 1. kontroll på torsdag...

Skaff deg en jordmor! Så går du til jordmoren og forteller historien din og hvis hun også mener det er nødvendig med en hcg prøve så kan hun ringe din lege. Min jordmor er fantastisk!!! Hun kjører over legen til de grader når det kommer til graviditet fordi her er det hun som er spesialisten!

Når jeg var syk med førstemann(hadde livmorstrekk så jeg klarte ikke sove på 3 netter) dro jeg til legen og krevde både det ene og det andre og dumme turnuslegen så på meg og bare "Hvorfor det??". "Fordi jordmoren min har sagt det!!!" sa jeg bare da og da gjorde han alt han fikk beskjed om! ;-))

Så til alle som ikke har jordmor, Skaff dere en ASAP!! :)

Tusen takk for mange gode svar! Jeg skjønner at praksisen er forskjellig fra sted til sted, ,men forstår ikke hvorfor det er så vanskelig å la meg få avgi enten blod eller urinprøve når jeg ber om det selv? Og som dere sier, iallefall med min forhistorie tenker jeg at de burde forstå at jeg er ekstra urolig. Menmen jeg får bare slå meg til ro og tenke at jeg må stole på testene.
Skal til tidlig UL i uke 10, så det er ikke sååå lenge til selv om tiden går ekstremt sakte! regner med det er flere som kan signere på den, hehe.

Back
Topp