Blodprøve svar/hormon status

Sola1979

Elsker forumet
Har fått blodprøve svarene jeg tok i starten av syklusen. Sto jeg skulle ta de dag 1-3 var det vel... Og de ble tatt dag 1. Men trenger litt hjelp.
Her er resultatet:

LH 5,8               (ref.verdi 1,0-12,0)
Østradiol 0,09 (ref.verdi 0,11-0,22)
FSH 8,76          (ref.verdi 1,00-12,00)

Og da ser jo Østradiol for lav ut... [8|] Men jeg lurer på om dette kan skyldes at jeg tok den allerede dag 1. Eller burde den vært normal også så tidlig... Og hva kan dette bety?
Har jo normal progesteron... Men kan jeg ha dårlig eggkvalitet f.eks??

Ser ut som når jeg kikker på nettet, så finner jeg ulike referanseverdier for østradiol og ved noen nettsider ligger mine verdier innenfor normalen. Hm...?? Vet jo at østradiol varierer når i syklusen den er tatt.

Prøvene fra dag 21 ser slik ut:

Progesteron 32,1
LH 2,6
Østradiol 0,35
FSH 3,06
Prolactin 190
Fritt tyroxin 14
TSH 1,55

Bare lurer på om dere har deres prøvesvar til sammenligning? Hadde vært interessant. Tenker litt på hvordan mine hormon verdier kanskje kan si noe om mine sjanser ved prøverør...

veit ikkje svaret på spørsmålet, men lurer på ein ting; må du be om å få prøvesvara? har aldri fått dei eg, men tatt prøvar fleire gonger.

Jeg jobber på sykehuset, så jeg bare går bort til laben og ber om å få utskrift av svarene mine.

Det er sikkert ikke vanlig å få de, men du har krav på å få de om du ønsker. I vårt tilfelle skal vi jo videre til behandling på evt utenlandske klinikker så da tar jeg ut alt vi får og er gjennom av prøver slik at jeg kan levere de til klinikken.

LH 5,8 (ref.verdi 1,0-12,0)  - normalt er mindre en 7, så da er denne helt grei
Østradiol 0,09 (ref.verdi 0,11-0,22) - jeg hvet ikke hel hva dette betyr at den er litt lav så tidlig i en syklus- men generelt så skal alle verdiene være lave så tidlig i en syklus.
FSH 8,76 (ref.verdi 1,00-12,00) - her har du FSH som en på min alder, dette betyr nok at du trenger litt høyere dose en de flest for å stimulere folikkel veksten, men det funker - du er ganske nærme meg i verdier der og det betyr at 175 i start dose med Puregon var lavt for meg, men det kan funke bedre for deg vanskelig å si. Jeg  måtte ha vesentlig høyere dose siste IVF for at foliklene mine skulle vokse sjappere, det betyr kan være litt vanskelig å stimulere - men du får karakter noe mellom normal og litt vanskelig å stimulere.

FSH:
under 6= Excellent
6-8 = normal
8-10= Noe mellom normal og litt vankeligere å stimulere enn normal
9-10= fair - her kan det være en sjanse for SA i mindre grad, dvs høyere mulighet for SA en det som er normalt
10-12= noe lavere eggreserver og eventuelt kvalitet
12-17= vanskelig å stimulere og kan vise stor mulighet for SA
over 17= veldig dårlig å stimulere og mindre sjanse for å føde et levendes barn

De ser helst at FSH er under 10 når de skal stimulere deg med prøverør, så her er det ikke noe problem for deg, men du kan risikere at du trenger litt sterkere dose en det som er mest vanlig. Dette hormonet øker desto eldre vi blir, og desto høyere FSH er desto vankeligere er det å stimulere til egg produksjon

Skal prøve meg litt her jeg.

Mine verdier på dag 3 husk min alder 39 år:

LH: 2,3
FSH: 8,8
Prolactin: 335 (her har vi hvist tatt ulike prøver)
Svakheten hos meg er FSH, men det er ganske normalt i min alder, dette kan også bety at jeg ikke får så mange folikler under stimulering. Men de tok prøve IVF en min med en start dose på 175 så da trodde de nok at jeg responberte bedre en det jeg gjorde.

Det er også FSH som er mest intresang i henhold til stimulering når det gjelder prøverør/inseminasjon.

Når kommer til lutealfasen så ser progrestronet bra ut tror jeg, men denne delen er jo ikke så viktig vi får jo medisiner for det.
Jeg kan ikke samenligne med mine tall på dag 21, for jeg fikk aldri sett dem, men de har dem i Porsgrunn tror jeg. Jeg fikk bare beskjed om at alt var fint og normalt.

Tusen tusen takk Twinanne, du er jo et levende orakel!! [:D]

Hm... Ja, så egentlig har jeg muligens litt dårlig eggkvalitet til min alder da? Er jo "bare" 28 år... Å dersom den øker jevnt og trutt, så bør en ikke vente for lenge med prøverør og barn??
Noe en kan gjøre selv for å få ned Fsh verdien tro?
*Må inn å lese meg opp litt*

Sola1979 her kommer en liste:

Dette kan hjelpe for redusere nivået av FSH

redusere salt innholdet
Drikk minst 2 liter rent vann daglig - jeg har vannrenser.
Unngå drikke med koffein
Dersom overvektig gå ned i vekt
tren regelmessig
avslappingsøvelser - bare slapp av litt og pust dypt og stress ned - yoga kan være bra her
Urten Vitex agnus castus på engelsk - har den på helsekost
B-vitain complex - minst 50 mg av B6
Sink - det har jeg tatt litt ekstar av den siste tiden - men det er i vitamintablettene mine også
Selolje eller omega 3
Spis bønner, løk og hvitløk dette hjelper leveren til å bryte ned formye østrogen - FSH

Her er mine prøver, tror de ble tatt på 5 og 16 dag i syklus:

Dag 5       Dag 16
FSH               7,4               6,9
LH                 5,8                12
Prolaktin         117             147
Østradiol        156              203 (må være annen måleform enn dere...?)
Progesteron     1,1               0,9

Noen som kan si noe om dette? Jeg er 23 år..er dette normalt for min alder?
Jeg kan ingenting om dette, så jeg kan dessverre ikke hjelpe dere andre her inne...men håper på å få hjelp selv for det[8D][8D]

Back
Topp