Blodprøve for å se kjønn?

villter

Forelsket i forumet
Mailykke 2018
Finnes det? Er det noe noen får tilbud om pga noe spesielt? Eller er det noen som tar det privat?
 
I USA vet jeg det er vanlig. Tror det er fra uke 8. Tror at i Norge så gjøres det ikke på grunn av at noen "idioter" kanskje ville ha tatt abort ved feil kjønn. Kanskje mulig å gjøre privat fra uke 12?
 
Den tilbys ikke i Norge, nei.
Men kan tas i Sverige og Danmark feks.
Koster ca. 6000 kr.

Det finnes to typer i Danmark hvertfall, Harmony test og Panorama test.

P.S. Det er ikke en test man tar for å få vite kjønn.
Testen ser etter kromosomavvik og andre genetiske feil.
Men man kan få vite kjønn også, dersom man vil det. :)
 
Den tilbys ikke i Norge, nei.
Men kan tas i Sverige og Danmark feks.
Koster ca. 6000 kr.

Det finnes to typer i Danmark hvertfall, Harmony test og Panorama test.

P.S. Det er ikke en test man tar for å få vite kjønn.
Testen ser etter kromosomavvik og andre genetiske feil.
Men man kan få vite kjønn også, dersom man vil det. :)
Signerer det du skriver.

Den i Sverige heter NIPT og det tar ca 2 uker å få svar. Kan koste opp til 9000:-.

Hadde nok blitt mange aborter pga feil kjønn om det var en enkel sak.
 
Nipt-testen koster 5000 ved Barnmorskehuset i Göteborg. De analyserer prøver torsdager og gir svar tirsdagen etter. Prisen inkluderer trisomi 13, 18, 21 og kjønnsbestemmelse.
 
Oi, visste ikke at det gikk an å få det!
 
Nipt-testen koster 5000 ved Barnmorskehuset i Göteborg. De analyserer prøver torsdager og gir svar tirsdagen etter. Prisen inkluderer trisomi 13, 18, 21 og kjønnsbestemmelse.
Det var billig! Her jeg bor koster den 7000:-! Får reise til Göteborg en tur isteden :)
 
Seriøst? Er folk villige til å betale mange tusen kroner for å få vite kjønn noen uker før man får vite det uansett? [emoji33]
 
Du kan også ta nipt test selv og sende til Belgia. Sparer mye penger på flybilletter. Det gjorde vi. Kostet ca 5000 kr, men verd det. Vi får ei jente :love7

https://www.bioingenioren.no/fag/fag-aktuelt/er-alt-som-det-skal-vare-med-fosteret/

http://www.downsyndromenipt.info/?lang=en

Jeg ville aldri tatt denne testen "via post". Hva hvis du får beskjed om at noe er alvorlig galt med barnet? Da ville jeg heller vært på et sykehus og blitt ivaretatt og fått den informasjonen jeg trengte for å bearbeide sjokket.
 
Seriøst? Er folk villige til å betale mange tusen kroner for å få vite kjønn noen uker før man får vite det uansett? [emoji33]

Kjønnsbestemmelse er bare et tillegg. Nipt-testen er mest brukt av fødende som er over 38 år, som har fått forhøyet risiko for kromosomfeil etter 'duotesten' (gratis blodprøve og ultralyd) i Norge. I Norge tilbys foreløpig bare fostervannsprøve som videre utredning ved forhøyet risiko, inntil denne testen (NIPT) også tas i bruk her til lands. Tror neppe det er mange som tar testen bare for å vite kjønn.
 
Jeg ville aldri tatt denne testen "via post". Hva hvis du får beskjed om at noe er alvorlig galt med barnet? Da ville jeg heller vært på et sykehus og blitt ivaretatt og fått den informasjonen jeg trengte for å bearbeide sjokket.

Tror ikke det er vanlig at man reiser til Sverige eller Danmark for å få svar på prøven, mener de ringer og/eller sender brev. Venninna mi tok testen i København, og fikk telefon med svaret.
Men jeg vil tro at om det er noe alvorlig galt med barnet, vil både de i Belgia og de i Sverige kontakte foreldrene for å få de til å komme personlig til klinikken for å få svaret.
 
Jeg ville aldri tatt denne testen "via post". Hva hvis du får beskjed om at noe er alvorlig galt med barnet? Da ville jeg heller vært på et sykehus og blitt ivaretatt og fått den informasjonen jeg trengte for å bearbeide sjokket.

Det er dessverre ca 50 norske kvinner i året som får denne beskjeden via telefon, da mange drar til utlandet for å få tatt prøven. I Norge tilbys bare fostervannsprøve, og siden denne prosedyren har en abortrisiko på 0,5-1%, velger flere det bort og tar testen i utlandet i stedet.
 
Kjønnsbestemmelse er bare et tillegg. Nipt-testen er mest brukt av fødende som er over 38 år, som har fått forhøyet risiko for kromosomfeil etter 'duotesten' (gratis blodprøve og ultralyd) i Norge. I Norge tilbys foreløpig bare fostervannsprøve som videre utredning ved forhøyet risiko, inntil denne testen (NIPT) også tas i bruk her til lands. Tror neppe det er mange som tar testen bare for å vite kjønn.

Ja, det skjønner jeg. Men selve innlegget her handler om å ta blodprøve for å få vite kjønn. Og dette er ikke det eneste innlegget her som handler om nettopp det med kjønn. Og jeg må si at jeg er litt sjokkert over hvor viktig dette er for en del.
 
Ja, det skjønner jeg. Men selve innlegget her handler om å ta blodprøve for å få vite kjønn. Og dette er ikke det eneste innlegget her som handler om nettopp det med kjønn. Og jeg må si at jeg er litt sjokkert over hvor viktig dette er for en del.

Ja, folk er forskjellige, og har like forskjellige behov.
 
Ja, det skjønner jeg. Men selve innlegget her handler om å ta blodprøve for å få vite kjønn. Og dette er ikke det eneste innlegget her som handler om nettopp det med kjønn. Og jeg må si at jeg er litt sjokkert over hvor viktig dette er for en del.

Annenhver innlegg handler om kjønn ser e ut som[emoji848] fatter heller ikke hvor viktig dette kan være. Viktigste er vel at fosteret er friskt å raskt[emoji4] kjønn får man tidsnok vite tenker jeg da[emoji4] har aldri vurdert å betale flere tusen for å få vite d før uke 18.
 
Annenhver innlegg handler om kjønn ser e ut som[emoji848] fatter heller ikke hvor viktig dette kan være. Viktigste er vel at fosteret er friskt å raskt[emoji4] kjønn får man tidsnok vite tenker jeg da[emoji4] har aldri vurdert å betale flere tusen for å få vite d før uke 18.

Helt enig. Dette er andre graviditet jeg er inne på forumet og jeg kan ikke huske at det var sånt fokus sist. Selvfølgelig er det lov å være nysgjerrig, det er jeg selv. Og det er helt innafor å ønske seg et kjønn, men jeg er faktisk helt sjokkert over hvor stort fokus det har hos enkelte her inne.
 
Annenhver innlegg handler om kjønn ser e ut som[emoji848] fatter heller ikke hvor viktig dette kan være. Viktigste er vel at fosteret er friskt å raskt[emoji4] kjønn får man tidsnok vite tenker jeg da[emoji4] har aldri vurdert å betale flere tusen for å få vite d før uke 18.


Jeg håper og tror at de fleste foreldre setter ønsket om ett friskt barn framfor "rett" kjønn.
Personlig har jeg aldri vært opptatt av kjønn da det ikke er noe jeg kan gjøre for og påvirke det..


Når det er sagt så synes jeg at vi ikke må dømme de som har ett ønske om kjønn og skriver dette her inne.
 
Back
Topp