Blodfortynnende

CanisBebis

Forumet er livet
Snøkrystallene2021❄️
Maisløyfene 2024
Er det noen andre som får blodfortynnende? Tar dere piller eller sprøyter? Jeg får sistnevnte, og kjenner at jeg ikke er SÅ glad i sprøyter… Hadde vært digg om det gikk an å ta pille i stedet.

Er det noen andre som får blodfortynnende? Tar dere piller eller sprøyter? Jeg får sistnevnte, og kjenner at jeg ikke er SÅ glad i sprøyter… Hadde vært digg om det gikk an å ta pille i stedet.
Jeg får tabletter:) albyl-e, men tror ikke den kan tas om man f.eks er plaget med magesår.

Hvordan fant dere ut at dere måtte ta blodfortynnende?
Kan bare svare for meg selv. Har inneliggende sentralvenøst kateter for ernæring i svangerskapet. Det gir økt blodproppfare. Svangerskap og inaktivitet (hyperemesis) gir også økt blodproppfare. Summen gjør at jeg anbefales blodfortynnende hele svangerskapet og seks uker etter.

Om man tidligere har hatt svangerskapsforgiftning f.eks så er det vanlig å få blodfortynnende. Eller om man sliter med habituell abort. Jeg fikk beskjed ved forrige mislykkede svangerskap, at jeg skulle starte på albyl-e så fort jeg fikk ny positiv test.

Om man tidligere har hatt svangerskapsforgiftning f.eks så er det vanlig å få blodfortynnende. Eller om man sliter med habituell abort. Jeg fikk beskjed ved forrige mislykkede svangerskap, at jeg skulle starte på albyl-e så fort jeg fikk ny positiv test.
Er det vanlig å ta etter svangerskapsforgiftning, altså? Men da må man ha fått forgiftningen tidlig, eller? Fikk det runt ti dager før termin. Ikke hørt noe om at jeg burde ta blodfortynnende nå. Men de følger kanskje opp underveis?

Jeg har hatt to MA, en i oktober og en i april. Har fått enormt dårlig behandling på lokalsykehuset helt fra fødsel med første, men nå er det en lege der som har «våkna» og virkelig bestemt seg for å rette opp inntrykket og hjelpe oss. Han er fertilitetslege opprinnelig, og sa at forskning viser at blodfortynnende kan hjelpe, og at det hvertfall ikke skader. Men det er ikke så konklusive resultater at de vil gi det til/at det er nødvendig for alle. Første MA hos meg har ukjent årsak, og andre er (trolig) blæremola, men det er ikke alle legene som er enige om sistnevnte. Håper det bare er maks uflaks med to mist på rad, men er villig til å prøve hva som helst som kan hjelpe nå.

Er det vanlig å ta etter svangerskapsforgiftning, altså? Men da må man ha fått forgiftningen tidlig, eller? Fikk det runt ti dager før termin. Ikke hørt noe om at jeg burde ta blodfortynnende nå. Men de følger kanskje opp underveis?
Nei, ikke dersom det er mild eller moderat svangerskapsforgiftning, kun dersom det er alvorlig svangerskapsforgiftning og eller lav fødselsvekt på barnet. Jeg står på det nå da jeg fikk svangerskapsforgiftning på grensen til hellp syndrom og barn på 0percentilen. Fødte i uke 36.
Ved svangerskapsforgiftning er det først og fremst Albyl-E i tabletter som gies, og en trenger ikke å starte før innen uke 16 (så du får beskjed om du skal ha evt på OTUL).

Nei, ikke dersom det er mild eller moderat svangerskapsforgiftning, kun dersom det er alvorlig svangerskapsforgiftning og eller lav fødselsvekt på barnet. Jeg står på det nå da jeg fikk svangerskapsforgiftning på grensen til hellp syndrom og barn på 0percentilen. Fødte i uke 36.
Ved svangerskapsforgiftning er det først og fremst Albyl-E i tabletter som gies, og en trenger ikke å starte før innen uke 16 (så du får beskjed om du skal ha evt på OTUL).
Takk for svar. Kjekt å vite!

Hørtes veldig dramatisk ut for dere, da, herregud! Håper alt gikk bra etter forholdene?

Hun var 2kg så ja. Veldig liten da:Heartred Nå som toåring er hun rett over gjennomsnittet. Huff, høres tungt ut med en toåring der:Heartred
Rett før jul var han 22 mnd og 6,5kg. Nå får han iv næring på natt. Har blit 2 år og 4 mnd og 8,9kg. Fortsatt utenfor vekstkurven, men det går riktig vei! Han var 640g da han ble født, så har litt å ta igjen…

Rett før jul var han 22 mnd og 6,5kg. Nå får han iv næring på natt. Har blit 2 år og 4 mnd og 8,9kg. Fortsatt utenfor vekstkurven, men det går riktig vei! Han var 640g da han ble født, så har litt å ta igjen…
Ikke så langt unna slik datteren min var. Hun veide 8 kg for 3 mnd siden, og nesten 90cm lang. Etter hun fikk minimax har hun lagt på seg godt, og da hun bikket 10 kg fikk hun fjernet falske mandler og lagt inn dren i ørene. Nå spiser hun mye mer selv, men har fremdeles spisevansker.

Ikke så langt unna slik datteren min var. Hun veide 8 kg for 3 mnd siden, og nesten 90cm lang. Etter hun fikk minimax har hun lagt på seg godt, og da hun bikket 10 kg fikk hun fjernet falske mandler og lagt inn dren i ørene. Nå spiser hun mye mer selv, men har fremdeles spisevansker.
De mandlene er bare i veien. Mini har tarmsvikt. Jo mer han spiser, jo mindre tas opp i tarmen. Tok litt tid før vi (og barnelegene) skjønte det.

Back
Topp