Blodfortynnende

Så lurt med flaske! Mine ligger også overalt i skuffer og skap[emoji85]

Hadde noen av dere prøvd å stikke i låret? Hvordan er såfall det kontra magen? Jeg har egentlig sprøyteskrekk, så nå som jeg endelig har vent meg til å stikke i magen, er jeg redd for å bytte sted[emoji85] men begynner å bli litt ekstra ubehagelig nå som magen vokser syns jeg. et tips jeg fikk var å ise ned stedet man skal stikke først, så kjenner man ikke så mye. Jeg gjorde det i starten og syns det hjalp[emoji5]

Har bare stukket i magen hittill, og er litt som deg, at jeg ikke tørr bytte sted siden jeg er vandt med magen, selvom jeg syns det er vondt. Men nå begynner magen å sprenge, så tror jeg må over på lår etterhvert....
"Trikset" mitt er å sette sprøytene i ca 45• vinkel istedenfor rett inn på 90•. Litt mindre vondt da, men det kommer helt ann på om jeg treffer en blodåre eller sånt også.
Kanskje jeg skal begynne å ise ned [emoji1360]

Putter man de brukte sprøytene i en flaske eller melkekartong og merker de med sprøyter så kan de kastes i restavfall. Løse sprøyter kan ikke kastes.
Sprøytene skal settes i en vinkel på 45 grader, og husk å klemme godt sammen huden først. Så stikk raskt inn, ikke press mot huden. Da skal ikke stikket gjorde vondt. [emoji106]

Uff, stikker mannen for deg da? Jeg syns det er best å stikke selv, men det er vondt uansett.
Mine sprøyter ligger i skuffer og skap litt rundt omkring [emoji23] Har ingen fast plass, men burde jo kanskje hatt de på flaske! Smart [emoji5][emoji1360]

Ja, han har fulltidsjobb :rolleyes: Er vernepleier, så burde egentlig gjort det selv, men har tatt de så mye i forbindelse med den blodproppen jeg hadde. I tillegg er jeg veldig lite glad i det. Før fikk dem ikke ta CRP engang, et lite stikk i fingeren :stop: Må le litt av meg selv :hilarious:

Har bare stukket i magen hittill, og er litt som deg, at jeg ikke tørr bytte sted siden jeg er vandt med magen, selvom jeg syns det er vondt. Men nå begynner magen å sprenge, så tror jeg må over på lår etterhvert....
"Trikset" mitt er å sette sprøytene i ca 45• vinkel istedenfor rett inn på 90•. Litt mindre vondt da, men det kommer helt ann på om jeg treffer en blodåre eller sånt også.
Kanskje jeg skal begynne å ise ned [emoji1360]

Må nok gå over til låret etter hvert jeg også, selv om det blir skummelt å bytte fra "favorittstedene" mine[emoji85]

Jeg har glemt å spørre legen ang blodfortynnende rundt fødsel. Har lest noe om at hvis man merker fødselen er i gang, så bør man droppe å ta neste sprøyte for å redusere blødning ved fødsel. Tror det også kunne ha innvirkning på muligheten til å få epidural hvis man akkurat har satt en dose. Men nå bare synser jeg uten å ha peiling, så ikke hør på meg[emoji5] vi får ta det opp med legen eller andre som vet sikkert[emoji1303]

Jeg bruker blodfortynnende, men tar albyl-e (tabletter).
Tar fra positiv test og frem til fødsel.
Får disse pga mistanke om lupus antikoagulant. Er vist noe som danner blodpropp mellom mor og foster, og ender opp i sa

høres slitsomt ut å stikke seg selv hver dag. håper du kanskje kan få piller. aner ikke noe om det dessverre

Kunne du ikke tatt i pilleform ettersom du skal bruke det så lenge? Eller vil de kanskje ikke gi deg det?
Abyl-e finnes i hvert fall som tabletter..
Er forskjell på Fragmin sprøyter og Albyl-e i pilleform, så er nok derfor :) Virker litt forskjellig. Jeg skal gå på begge deler f.eks. Om jeg blir gravid igjen :)

Seriøst?! Hvorfor må jeg ta sprøyter da? [emoji17]
Det er forskjell på måten de virker på, derfor får noen piller og andre sprøyter. Så du har nok fått riktig medisin :) Albyl-e i pilleform er ikke det samme som Fragmin på sprøyter.

Hei![emoji4] Jeg må også ta Fragminsprøyter hver kveld, pga blodpropp ifbm p-piller for et par år siden[emoji1304] ikke noe godt å stikke seg selv, nei[emoji17] Jeg spurte legen om albyl-E. Kun albyl-e, slik jeg forstod det, er ikke like effektivt som sprøytene med fragmin. Så det kommer vel an på grunnen til hvorfor man må ta blodfortynnende. Men hvorfor noen må ta begge deler skjønner jeg ikke[emoji848]
Hvis jeg blir gravid igjen, må jeg ta begge deler. Albyl-e er fast prosedyre etter svangerskapsforgiftning, og i de alvorligste tilfellene komplimenter man med Fragmin. Albyl-e forhindrer dannelsen av blodpropper, mens Fragmin både forhindrer og løser opp eventuelle propper som oppstår. Albyl-E virker forebyggende på arterielle blodpropper, mens Klexane/Fragmin virker forebyggende på venøse blodpropper. Jeg hadde ekstremt høyt blodtrykk, og morkaken var full av blodpropper på min side, derfor skal jeg kombinere :)

Hvis jeg blir gravid igjen, må jeg ta begge deler. Albyl-e er fast prosedyre etter svangerskapsforgiftning, og i de alvorligste tilfellene komplimenter man med Fragmin. Albyl-e forhindrer dannelsen av blodpropper, mens Fragmin både forhindrer og løser opp eventuelle propper som oppstår. Albyl-E virker forebyggende på arterielle blodpropper, mens Klexane/Fragmin virker forebyggende på venøse blodpropper. Jeg hadde ekstremt høyt blodtrykk, og morkaken var full av blodpropper på min side, derfor skal jeg kombinere :)

Aha! Sånn det henger sammen. Takk for oppklaring. Jeg hadde venøs blodpropp, så da er det vel derfor jeg kun får fragmin. Jeg har leiden (den mildeste formen), så jeg prøvde å spørre etter albyl-e også, bare sånn for å helgardere seg, iom at jeg leste at noen får begge deler. Men jeg er med i et internasjonalt forskningsprosjekt som omhandler gravide, blodpropp og blodfortynnende. Får mao oppfølging av en overlege som har tatt doktorgrad i emnet, så jeg får vel bare stole på at jeg er i trygge hender:) var bare ikke helt forberedt på at jeg skulle bli slik en bekymra hønemor som gravid[emoji85]

Det er forskjell på måten de virker på, derfor får noen piller og andre sprøyter. Så du har nok fått riktig medisin :) Albyl-e i pilleform er ikke det samme som Fragmin på sprøyter.

Takk for utfyllende forklaring! Ja, da har jeg nok fått riktig. Føles jo egentlig betryggende med fragmin da.

Aha! Sånn det henger sammen. Takk for oppklaring. Jeg hadde venøs blodpropp, så da er det vel derfor jeg kun får fragmin. Jeg har leiden (den mildeste formen), så jeg prøvde å spørre etter albyl-e også, bare sånn for å helgardere seg, iom at jeg leste at noen får begge deler. Men jeg er med i et internasjonalt forskningsprosjekt som omhandler gravide, blodpropp og blodfortynnende. Får mao oppfølging av en overlege som har tatt doktorgrad i emnet, så jeg får vel bare stole på at jeg er i trygge hender:) var bare ikke helt forberedt på at jeg skulle bli slik en bekymra hønemor som gravid[emoji85]
Ja da høres det logisk ut :) Bra du følges opp da du har Leiden. Det kan jo føre med seg ting, selvom det ikke må føre med seg ting. Så flott med forskning! Det er så bra :) Det hjelper også oss som har vært alvorlig syke i svangerskapet. Disse tingene henger veldig sammen. Jeg har dog ingen koagulasjonsdefekter, men fikk allikevel hellp. Ingen som vet helt hvorfor. Det høres ut som du er i veldig trygge hender, men å være en bekymret hønemor er nok veldig naturlig [emoji171]

Går selv på fragmin. Å må begynne på de så fort jeg har positiv test. Har hatt blodpropp i første svangerskapet i 2008, og har økt blodpropptendens og trombfili. Så dette er 3 svangerskapet jeg stikker i meg selv hele svangerskapet pluss 3 mnd etter fødsel [emoji58] Bedre det enn å få blodpropp, for blodproppen gjorde at min eldste fikk en medfødt misdannelse i hjernen..

Bruker fragmin hver dag i svangerskapet. Stikker i magen, gjorde det også forrige svangerskap (hele perioden). Liker det absolutt ikke, men gikk fint, noen ganger sviiiiiir det ille. Stikker 45 grader, og sakte (må føle jeg har kontroll ).
Får ikke til å stikke i lårene dessverre - men magen fungerer. Tar annenhver side.
Spurte også om piller, men fikk beskjed om at det ikke var et tilstrekkelig alternativ (stemmer for forklaringen ovenfor her [emoji6]).

Vi greier dette! Hold ut [emoji4][emoji4][emoji4]

Back
Topp