Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Jeg er negativ, og har født før. De tar en startprøve av deg, også tar de en av babyen når den er født. Om babyen din blir rhesus positiv, får du en liten sprøyte i skinka. Null problemVårmamma skrev:
Beklager min uvitenhet, men hva er grunnen til dette? :-)simsa skrev:
Maje-Mor skrev:
Beklager min uvitenhet, men hva er grunnen til dette? :-)simsa skrev:
Rundt 15% er rhesus negativ. Dersom mor er rhesus negativ, far er rhesus positiv og barnet arver fars rhesusfaktor, så kan det føre til problemer HVIS mors og barnets blod kommer i kontakt med hverandre (abort etter at fosterets eget blodomløp er igang, i forbindelse med fødsel). Da kan mor begynne å danne antistoffer, barnet blir dårlig, i verste fall kan det dø. Hender de må skifte blod på barnet når det er født. For å forhindre dette følger man opp rhesus negative gravide, tar blodprøver for å finne ut om hun har begynt å produsere antistoffer gjennom svangerskapet, og hvis det viser seg at barnet er rh pos ved fødsel, får mor en sprøyte - og så går det bra! Dersom man først har satt igang kroppen skikkelig på å lage antistoffer vil det bare bli verre ved evt neste svangerskap hvis barnet er rhes pos. - jeg har hele livet trodd jeg var B rh-, fordi vi hadde test på vgs i biologien hvor det slo ut sånn for meg. Men blodprøve fra legetime forrige uke viste rh pos.