JanMar

Første møte med forumet
Heihei!
Gutten min på 4 måneder har hatt spor av blod og en del slim i avføringen siden han var mellom 2 og 3 måneder gammel. Vi ble ganske raskt henvist til barnelege da fastlegen vår ikke visste hva det kunne være.

Barnelegen mente det mest sannsynlig var kumelkproteinallergi, så fordi jeg fullammer har jeg gått på melkefri diett i 5 uker nå. Det har ikke hatt noen virkning. Det som er greia er at den første gangen vi oppdaget blod i avføringen sammenfaller ganske greit med oppstart av d-vitamin-dråper (da bebis ikke ville ha tran). Barnelegen mente dette ikke kunne være årsaken, men et raskt søk på nett viser at det er enkelte som har opplevd det samme. Er det noen her som har erfaring med blod og slim i avføring og grunner til dette, og/eller eventuelt med lignende bivirkninger av d-vitamin-dråper?
 
Vi mennesker søker naturlig etter sammenhenger og kan derfor lett tolke at én hendelse fører til en annen fordi de sammenfalt i tid, uten at det betyr at de er relatert. Jeg kan ikke tenke meg at D-vitamindråper kan føre til blod og slim i avføringen, simpelthen fordi de ikke inneholder noe som skulle irritere tarmene på de måten. Men det finnes mange forskjellige D-vitamindråpemerker, så det er jo forholdsvis enkelt å enten bytte til et annet merke, prøve tran en periode, eller bare kutte ut D-vitamindråpene noen dager for å se om det fører til endring.

En i barselgruppen min har slitt med blod og slim i avføringen til sønnen sin, og han fikk påvist melkeproteinallergi. Har ikke babyen din blitt testet? Jeg ville startet der. Håper dere finner ut av det!
 
Har du eliminert alle melkeproteinkilder? Det finnes mange skjulte syndere, enkelte tannkremer f.eks. Noen barn trenger også at mor eliminerer soya. Det sies vel at det kan ta to mnd på melkeproteinfri diett før man ser bedring.
 
Mest sannsynlig mpa på jenta mi, spist melkefritt i 14 uker, soyafritt også i 9 uker.
Merket forskjell på baby, mindre luft og gulp, etter 2 uker. Først etter 10 uker melkefritt og 5 uker soyafritt ble bleiene slimfrie.
Jeg må og holde meg unna ting det står kan inneholde spor av melk og soya, for der har vi merket forskjell flere ganger.

Jeg var som deg redd d-vitaminet kunne være «medskyldig», men her var det ingen forskjell med eller uten da jeg testet det.

Jeg vet ikke hvor mye blod dere opplever, men er det mer enn litt noen få ganger håper jeg de har sjekket han og tarmen hans ordentlig.

Vi har heldigvis bare hatt noen dråper blod noen få ganger, og siden hun ble bedre til slutt av diettendringene mine har jeg slått meg til ro med det.
Hvis ikke ville jeg bedt de sjekke henne ordentlig for å utelukke f.eks betennelse i tarm kjenner jeg.
 
Sniker.

Et av de vanlige symptomene på melkeproteinallergi. Jeg har 3 stk som har den allergien.
Ser noen spør om ikke babyen din ble testet.. De tester vanligvis ikke da testene ofte er falske negative.
Ene min ble testet ved 6 mnd, levd melkefritt fra 5 uker, negativ prikk test, men hadde tydelig store smerter og mange symptom ved inntak av melk. Ved 18 mnd var prikk testen såvidt positiv..

Mine to yngste er ikke testet (9 mnd) gått på melkefritt siden de var 5 uker.

Sikker på at du lever helt melkefritt? Det er melk i overraskende mye. Sjekket tannkrem, såper osv som du bruker?
Uansett tar det 6-8 uker før alt av mpa er utav kroppen.
Anbefaler Facebook gruppen "Barn med melkeallergi". Der er det mye kompetanse på området :)
 
Back
Topp