Blod i avføringen hos spedbarn

mari1976

Elsker forumet
Er det noen her som har hatt spedbarn med blod i avføringen? Min er 5 uker nå og har hatt det i nesten daglig i 3 uker. Var hos fastlegen for 1 uke siden og hun mente det var nokså vanlig, men jeg synes det er skummelt og klarer ikke helt å slå meg til ro med det.
Om dere har opplevd det. Ble det tatt noen prøver for å finne ut hva det kom av og fant de i såfall ut av hva det var?
Skal på 6 ukerskontroll på torsdag og skal uansett spørre barnelegen der.

Vår hadde blod i avføringen pga kumelksproteinallergi. Når jeg kutta kumelk mens jeg ammet, og hun fikk melkefri mme så ble det slutt på blod i avføringen.

Det er IKKE normalt og man skal ikke slå seg til ro med "sånn er det bare".

Vår hadde blod i avføringen pga kumelksproteinallergi. Når jeg kutta kumelk mens jeg ammet, og hun fikk melkefri mme så ble det slutt på blod i avføringen.

Samme her, fastlegen min tok kontakt med barneavdelingen pga blodet og 1 time senere var vi lagt inn.

Jeg hadde ikke slått meg til ro med "sånn er det" og ville mast til det hadde blitt undersøkt.

Tusen takk for svar. Var det mye blod i bleiene? Jeg har gått på melkefri diett i 2 uker nå og ser ingen bedring. Så det er nok ikke det hos oss. Evt er han allergisk for noe mer i tillegg.....

Tusen takk for svar. Var det mye blod i bleiene? Jeg har gått på melkefri diett i 2 uker nå og ser ingen bedring. Så det er nok ikke det hos oss. Evt er han allergisk for noe mer i tillegg.....
Har du kuttet melk i absolutt alt? Supper, sauser, kjeks, sjokolade etc etc? Det skal små mengder til for å skape en reaksjon. ;)

Vår hadde ikke mye blod nei. Slim i avføringen med spor av blod i. Nok til at både vi og legen ble bekymret da. Vi ble henvist til barnepoliklinikk for utredning.

Det var aldri mye blod slik jeg så det, han hadde masse slim i avføringen også. Det ga seg fort når kosten ble melkefri, men jeg delammet og kuttet ammingen helt innen kort tid av diverse grunner. Men er du 100% sikker på at du ikke får i deg noe med melk? Melkeproteiner kan bli værende i kroppen i opptil 6 uker så det kan ta lang tid før alt er ute av kroppen og derfor lang tid før man blir bra. Men igjen det kan være helt andre grunner til at det er blod i avføringen.

Ja jeg er sikker på at jeg har kuttet alt med melk. Eneste er at i feks brød og rundstykker står det gjerne kan inneholde spor av melk, men dette har jeg spist likevel. Har hørt at det skal gå fint.

Ja jeg er sikker på at jeg har kuttet alt med melk. Eneste er at i feks brød og rundstykker står det gjerne kan inneholde spor av melk, men dette har jeg spist likevel. Har hørt at det skal gå fint.

Du har sjekket såper og tannkrem også? I de fleste tilfeller er det ikke noe problem, andre kan ikke spise ting med "kan inneholde spor av melk". Men jeg ville nok tatt kontakt med hs og sett om det var noe hjelp og få der, om ikke fastlegen hadde tatt meg alvorlig.

Samma var problem for babyen til veninda mi. Ordna seg når alt var melkefritt. Men legen der tok det heller ikkje seriøst.. Måtte inn mangen ganger

Ring sykehuset direkte selv. Er veldig viktig å få hjelp til små babyer. Jeg fikk ikke hjelp på legevakt. Men fikk heldigvis hjelp av fastlegen når jeg endelig kom gjennom tlf der. Dette var noe annet men jeg hadde ringt sykehuset hvis jeg ikke hadde fått hjelp av legen.

Min fikk litt blod i avføringen, og ved undersøkelse hos legen fant vi ut at det var rifter i endetarmsåpningen. Så hver gang han hadde avføring så blødde han litt. Fikk beskjed om å smøre med aselli sårsalve, og det tok riftene etter 1 døgn.
Legen sa at så lenge det var bare noen dråper blod og den var rød og "fersk" så var det ikke noe å bekymre seg for. Men hvis det ikke er så åpenlyst som hos oss så skal du kontakte legen igjen, alternativt kontakt legen på helsestasjonen.

Min fikk litt blod i avføringen, og ved undersøkelse hos legen fant vi ut at det var rifter i endetarmsåpningen. Så hver gang han hadde avføring så blødde han litt. Fikk beskjed om å smøre med aselli sårsalve, og det tok riftene etter 1 døgn.
Legen sa at så lenge det var bare noen dråper blod og den var rød og "fersk" så var det ikke noe å bekymre seg for. Men hvis det ikke er så åpenlyst som hos oss så skal du kontakte legen igjen, alternativt kontakt legen på helsestasjonen.

Hvor gammel var babyen da og spiste den og mm. Babyen var jo bare helt flytende avføring, så jeg kan ikke forstå eat det bare er en rift.

Hvor gammel var babyen da og spiste den og mm. Babyen var jo bare helt flytende avføring, så jeg kan ikke forstå eat det bare er en rift.
Han var vel 6 mnd. Husker ikke helt. Fikk bare mme og fast føde. Så han hadde fast avføring.
Men få legen til å sjekke det igjen, eller henvis dere til sykehus for sjekk.

Back
Topp