Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Nei jeg hadde vist ikke noe bestemmelsesrett overfor min egen kropp når det kom til dette.....kan du ikke få velge keisersnitt?
*Krysser fingrer for du slipper det*
Var å snudde sistemann i uke 36 i forgje svagerskap, men denne gangen fikk jeg ikke det tilbudet engang Føden har sommer stengt her i byn fra i morra, fredag 19. så da må jeg inn til nabo byen for fremtidlig sjekk og fødsel, og slik jeg har forstått h ar de ikke kometanse til å foreta snuing der... Skal inn på ny ul neste fredag, i et håp om at han snur seg, men om ikke skal jeg kreve at de setter meg i gang mandagen etter. da jeg ikke vil ta sjansen på at han blir slik som broren på over 4 kg når han skal ut... får ikke ks, da jeg er flergangs fødende. Det som gjør meg forbanna er det faktumet at dette er noe de har forsket på, og av i overkant av 2800 kvinner som deltok som skulle føde setefødsel, var det 42% som endte i hastekeisersnitt... så synes det er helt forferdelig at de risikerer komplikasjoner å setter barn å mor i fare for å opprettholde kunnskapen av setefødsel. Dette skulle ha vert noe mor, kropps eier, skulla ha hatt et ord med i... Og det er så forskjellig fra sykehus til sykehus av hva som gjøres. Da jeg var på sjekk i går sa legen at det ikke blir tilbydd ks vis babyen er under 4500 kg, mens i veiledningene jeg har lest på nett, står det 4000 kg...Vil de prøve å snu?Du får vel velge ks også? Eller eventuelt bli satt i gang? Krysser for at lille snur seg rett vei
Termin 31.08.13
Sladrer med *lykkelige*
Jeg er liv redd... ved en vanlig fødsel så vet jeg i alle fall hva jeg går til... men dette er jo bare rett og slitt skremmende Og det hjelper svært lite at legene sier at ks er utelukket får det kunn vis det skulle vise seg at babyen er over 4500 kg.. men de har ikke hørt det siste fra meg... skal lage en sann hælvete på sykehuset neste fredag... Da skal jeg KREVE at de setter meg i gang på mandag... for om de skal tvinge meg til en setefødsel, så skal han være så liten som overhode mulig... Og er da den mandagen i uke 38 så da er han fødeklar også....MÅ du føde vaginalt hvis baby ikke snur seg og fortsatt ligger i seteleie? Kan du ikke velge ks? Hadde blitt greit fortvila om noen sa til meg at jeg MÅTTE føde i seteleie.. hadde nekta! (selv om det går veldig fint for mange..)
Synes ingen burde kunne tvinge noen til å føde i seteleie hvis man ikke ønsker det selv...
ja håper han snur seg jeg og. Får ikke ks for jeg er flergangsfødende og er da tydeligvis vid nok, uten at de har foretatt noen form for måling enda, til å føde i seteleie..... Helt sykt egentlig hvor stor forskjell det er på prosedyrer på de forskjellige sykehusene i Norge. Andre sykehus hadde bestint time til ks tvert.......Håper h*n snur seg da, ønsker deg masse lykke til uansett hva som skjer. Synes og det er rart du ikke får KS
Fy søren sier bare jeg! Har akkurat vært gjennom samme dilemma som deg selv. Jm mente at babyen hadde festet seg i seteleie. Å da var det ikke snakk om noe annet enn at jeg selv kunne velge mellom ks eller vaginal. Å valgte jeg vaginal ville de prøve å snu og de kunne sette i gang før termin. Å grensen var på 4 kg. Men jm på mitt sykehus anbefalte ikke setefødsel selv om jeg var 3 gangs.Var å snudde sistemann i uke 36 i forgje svagerskap, men denne gangen fikk jeg ikke det tilbudet engang Føden har sommer stengt her i byn fra i morra, fredag 19. så da må jeg inn til nabo byen for fremtidlig sjekk og fødsel, og slik jeg har forstått h ar de ikke kometanse til å foreta snuing der... Skal inn på ny ul neste fredag, i et håp om at han snur seg, men om ikke skal jeg kreve at de setter meg i gang mandagen etter. da jeg ikke vil ta sjansen på at han blir slik som broren på over 4 kg når han skal ut... får ikke ks, da jeg er flergangs fødende. Det som gjør meg forbanna er det faktumet at dette er noe de har forsket på, og av i overkant av 2800 kvinner som deltok som skulle føde setefødsel, var det 42% som endte i hastekeisersnitt... så synes det er helt forferdelig at de risikerer komplikasjoner å setter barn å mor i fare for å opprettholde kunnskapen av setefødsel. Dette skulle ha vert noe mor, kropps eier, skulla ha hatt et ord med i... Og det er så forskjellig fra sykehus til sykehus av hva som gjøres. Da jeg var på sjekk i går sa legen at det ikke blir tilbydd ks vis babyen er under 4500 kg, mens i veiledningene jeg har lest på nett, står det 4000 kg...
kjenner jeg er litt forbanna over å bli overkjørt...
nå har det dessverre seg slik at det var en lege jeg snakket med i går. Jordmora mi mente at ks var tingen. Og har brukt dagen i går og i dag på å lese litt frem ogtilbake på dette med seteleie fødsler, og kan ikke si jeg er så glad i legen som mener jeg SKAL føde frem vis han ikke snur seg. I mars 2010 ble studien "Fødselsmetode ved seteleie" publisert i Tidsskrift for Den norske legeforening. Fødselsmetode ved seteleie er omdiskutert og praksis varierer mellom land og institusjoner, men i Norge anbefales vaginal forløsning til utvalgte grupper. Studien hadde sett på resultatene for mor og barn, der mor fødte ett foster i seteleie etter uke 34 i svangerskapet, ved Nordlandssykehuset i Bodø i perioden 1.1.1997-31.12.2006. Totalt gjaldt dette 385 kvinner. Det var planlagt vaginal fødsel hos 61 prosent av kvinnene, og planlagt keisersnitt hos 39 prosent av kvinnene. Resultatene fra studien viste at andelen vaginale forløsninger til termin var 36 prosent, ettersom 41 prosent av de planlagte vaginale forløsningene endte med akutt keisersnitt. Tang ble brukt i 16 prosent av de vaginale forløsningene. De vanligste årsakene til at en planlagt vaginal forløsning endte med akutt keisersnitt var langsom fremgang i fødselen, føtalt stress (tegn på oksygenmangel hos barnet) og antatt fotleie (føttene blir førende del). og ikke for å snakke om mulige medfødte skader til barnet ved forløsning ved vanlig fødsel ved setefødsel.Som noen her sier, så kan setefødsel gå helt fint, men det bør sykehuset undersøke med grundige målinger av babys størrelse og ditt bekken. På mitt sykehus tar de CT for å sjekke at mor har plass i bekkenet. Setefødsel er en hyppig årsak til hastekeisersnitt. Det vil være langt bedre med et planlagt keisersnitt. Jeg ville nektet plent å føde i sete hvis jeg følte meg utrygg. Dersom de ikke får beroliget deg med at de undersøker både deg og baby så godt og er veldig sikre på hva de gjør, ville jeg ikke gjort det selv.
Enda viktigere er det jo at du er på et sykehus som har muligheten til å foreta et haste eller katastrofe-keisersnitt hvis det blir aktuelt, men jeg synes det er en unødig påkjenning for deg hvis du selv ikke vil prøve å føde i sete. Råder deg til å bruke uttrykk som redsel, utrygghet og sterk angst når du snakker med legen, for det gjør det enklere å innvilge keisersnitt på flere grunnlag. Husk at det ikke er jordmødrene som avgjør, men legene. Du trenger derfor ikke bruke masse energi på jordmødrene, men du har rett til å snakke med en fødselslege. Prøv å forholde deg så rolig som mulig, og prat så rasjonelt som mulig, så blir det enklere å få en god dialog. Jeg vet at det er vanskelig hvis man er veldig opprørt eller redd, men det gjør det enklere å få det som man vil på en grei måte.
Forklar enkelt og tydelig hvorfor du ikke vil føde i seteleie, og det bør da inneholde at du er redd for babys størrelse, at den blir sittende fast og du ender med KS, at du skal få totalruptur i underlivet (det kan bli omfattende operasjoner etterpå for å sy sammen underlivet), og at du er direkte redd og har angst for at det skal gå galt. Ingen kan nekte deg KS i et slikt tilfelle. Krysser fingrene for deg.
ja håper han snur seg jeg og. Får ikke ks for jeg er flergangsfødende og er da tydeligvis vid nok, uten at de har foretatt noen form for måling enda, til å føde i seteleie..... Helt sykt egentlig hvor stor forskjell det er på prosedyrer på de forskjellige sykehusene i Norge. Andre sykehus hadde bestint time til ks tvert.......