Blir sprø!!!

BflyW

Elsker forumet
Får ikke til detta jeg!
Jeg PRØVER å få Amaya til å spise riktig.
Det virker enkelt - i teorien!

På Collett-pakka står det at en dags-dose er 700ml vann og 14 skjeer pulver. Dette tilsvarer 770 ml ferdig drikke.
Dette skal helst fordeles på 5 måltider, altså 154 ml pr måltid.

Andre sier 10% av kroppsvekta (= 500ml), mens andre igjen sier 15% (= 750ml).

Amaya pleier NORMALT å spise 7 måltider - 120 ml pr gang = totalt 840 ml, så dette er jo egentlig litt mye - men dette er når vi virkelig holder igjen.

Men i dag har hun vært helt på tryne... hun har spist 9 ganger, to ganger har hun spist 160 ml, de andre gangene har hun spist ca normal. Jeg prøvde å regne ut nå (litt feilmargin - kan hende jeg husker litt feil) og tror hun har spist 1 liter.

Hva skal jeg gjøre?
Jeg kan jo ikke nekte henne mat - men samtidig gir jo for mye mat vondt i magen...

Hun har dager hvor hun ønsker å spise annen hver time hver uke... det virker liksom som hun har økedager hver 6 dag....

[slutt på utblåsning]

sitter her helt pumpa selv jeg..ikke samme problem kanskje men er rimelig utbrent og lei...blir sinna for alt..juliana drikker annenhver time nå...og kolikken i tillegg....er sur lei og forbanna for alt...får sove aaalt for lite....orker ikke mer akkurat nå...hjernen går i spinn så klarer ikke sove heller...i tillegg må jeg huske på pokker ALT HER I HUSET..og samtidig være redd det skjer mer dritt i forholdet vårt her....får jo ikke tid snakke sammen...Skal aldri klage når jeg kommer meg over dennea kneika..Loooooooooover!

Blitt noen grinerunder ikveld ja....sår i øya...

Trøsteklem

min gut vil også spise av og til annenhver time, spurte på hs i dag om jeg bare skulle mate når han ville ha men di sa der at jeg skulle ha minst to timer mellom vert måltid. Så fikk jeg besjed om å bruke smokken mye for det var nok ikke mat di egentli ville ha men hadde et stort sutte behov.

Håper jeg var til litt hjelp[;)]

ORIGINAL: susidusi

min gut vil også spise av og til annenhver time, spurte på hs i dag om jeg bare skulle mate når han ville ha men di sa der at jeg skulle ha minst to timer mellom vert måltid. Så fikk jeg besjed om å bruke smokken mye for det var nok ikke mat di egentli ville ha men hadde et stort sutte behov.

Håper jeg var til litt hjelp[;)]

Det går minst to timer... Det går som regel 3 timer. Men du får inn 8 måltider med 3 timer i mellom på et døgn.
Hun vil ikke ta smokk. Jeg dytter og dytter, og hun spytter den ut! Jeg prøver vanlig smokk (den minste jeg har funnet) og hun tar den kanskje en gang hver 3 dag.... resten av gangene spytter hun den ut eller brekker seg når jeg dytter den inn i munnen hennes. Så har jeg kjøpt smokk med kort tutt på apoteket så hun ikke skal brekke seg, men igjen - hun bare spytter den ut og hylgriner når jeg prøver å gi henne den.

ORIGINAL: FirstTime

sitter her helt pumpa selv jeg..ikke samme problem kanskje men er rimelig utbrent og lei...blir sinna for alt..juliana drikker annenhver time nå...og kolikken i tillegg....er sur lei og forbanna for alt...får sove aaalt for lite....orker ikke mer akkurat nå...hjernen går i spinn så klarer ikke sove heller...i tillegg må jeg huske på pokker ALT HER I HUSET..og samtidig være redd det skjer mer dritt i forholdet vårt her....får jo ikke tid snakke sammen...Skal aldri klage når jeg kommer meg over dennea kneika..Loooooooooover!

Trøsteklem

*SUKK*
Gubben og jeg prater seriøst om hvorvidt dette går mot skillsmisse. Tuller ikke engang. Men jeg skal i alle fall gjennom disse første tøffe månedene før jeg gjør noe... det kan jo endre seg når JEG (for han har jo ikke våkennetter må du vite) ikke er fullt så sliten lenger.....

Herregud - i dag begyndte Amaya å grine kl 17.00 - jeg gav henne endelig mat kl 17.30 for da hadde det gått 3 timer siden forrige gang (og da hadde hun spist 160!!!). Da spiste hun bare 60, så hun var nok ikke mest sulten.... hun fortsatte å grine, og kl 19.00 gav jeg opp igjen.... da spiste hun 120. 21.00 måtte vi til pers igjen med flaska og da spiste hun 110, og 21.30 sovnet hun endelig etter å ha hylgrini i 4 1/2 time... hun grein jo så hun mista pusten hele tiden.
Jeg byssa henne, mata henne, skifta bleie to ganger.... prøvde å legge henne i senga og slukke lystet, vugga henne i vugga... jeg veit fillern ikke hva som var galt jeg!
Hun hadde sovet godt gjennom hele dagen også, så overtøtt burde hun ikke ha vært.

Uff så vondt det er når de små bare griner og ingenting hjelper.

Men har du forsøkt å besøke kiropraktor? Jeg kan ikke få anbefalt det sterkt nok jeg...

Helene var sånn som du beskriver barnet ditt. Bare skrek og ville ha mat. Og jeg ammet.... og ammet.... og ammet.... og brystvortene var så vonde og såre. Store blemmer på begge to. Og vi prøvde å gi MME i tillegg. Og vi gikk og vugget og sang og alt mulig....
Den dagen hun var 4 uker var jeg til første time hos kiro. Ungen var en helt annen da vi kom hjem, og har vært det siden. Vi hadde 3 timer hos kiro, og det var verdt hver eneste av de 660,- kronene jeg betalte totalt.

Han trodde ikke hun hadde kolikk, men det hjalp i hvert fall! PRØV!!! Om du ikke har gjørt det da!

Lykke til

ORIGINAL: BflyW

Trøsteklem

*SUKK*
Gubben og jeg prater seriøst om hvorvidt dette går mot skillsmisse. Tuller ikke engang. Men jeg skal i alle fall gjennom disse første tøffe månedene før jeg gjør noe... det kan jo endre seg når JEG (for han har jo ikke våkennetter må du vite) ikke er fullt så sliten lenger.....

Herregud - i dag begyndte Amaya å grine kl 17.00 - jeg gav henne endelig mat kl 17.30 for da hadde det gått 3 timer siden forrige gang (og da hadde hun spist 160!!!). Da spiste hun bare 60, så hun var nok ikke mest sulten.... hun fortsatte å grine, og kl 19.00 gav jeg opp igjen.... da spiste hun 120. 21.00 måtte vi til pers igjen med flaska og da spiste hun 110, og 21.30 sovnet hun endelig etter å ha hylgrini i 4 1/2 time... hun grein jo så hun mista pusten hele tiden.
Jeg byssa henne, mata henne, skifta bleie to ganger.... prøvde å legge henne i senga og slukke lystet, vugga henne i vugga... jeg veit fillern ikke hva som var galt jeg!
Hun hadde sovet godt gjennom hele dagen også, så overtøtt burde hun ikke ha vært.

Får du ikke råd på helsestasjonen da?
Ville snakket med non som har peilig, fagfolk liksom. Dette er ikke sunt for noen av dere nei.

(langt svar....)

Dattera di BflyW får ihvertfall nok mat! Jenta mi spiser 4 måltider i døgnet og da spiser hun 200-230 ml pr.måltid. Det er ca. der hun skal ligge på 225 ml pr. måltid men det er veldig sjelden hun klarer. Har du hørt med de på HS, de har som regel gode(?) råd på dette området! Legger hun på seg normalt da, kanskje hun trenger så mye mat?

Nå vet ikke jeg om dattera di har kolikk?? Men sønnen vår hadde det og vi fikk beskjed om å være påpasselig med maten. Han måtte ikke få for mye... Vi fulgte det vi lærte på sykehuset, barnet skulle ha 15% av kropsvekten iløpet av ett døgn....! Sønnen vår kunne drikke mye mer hvis han fikk lov, men de gangene vi ga han for mye så ble alt mye værre  - så vi ga oss med det. Hadde også minimum 3 timer mellom hvert måltid!

Må si jeg får vondt i hjertet mitt når jeg leser innleggene til deg BflyW og FirstTime. Kjenner meg veldig godt igjen fra da vi fikk sønnen vår... Var så sliten, redd og lei meg... Ingen hjelp å få og jeg følte meg ensom - spesielt om natten! Og husker jeg tenkte flere ganger at det var ikke slik det skulle være å få baby! All denne jobben dere gjør nå vil dere få betalt for senere... Vi hadde en skikkelig tøff start, men gud hvor glad man blir over tilværelsen når ting går over. Nå har vi verdens snilleste gutt!!

Vent til de blir 3 mnd. da vil det garantert gi seg..... Vanskelig å tro nå, men det vil det gjøre! Det er disse første 3 mnd. som er tøffe. Hos oss var det brå endring over natten - den ene dagen kaos og så dagen etter så var det som om "luften" gikk ut av ham! Det var veldig merkelig for jeg hadde ikke trodd på alle som nevnte det med 3 mnd. - men det var sant han ble roligere (mye roligere).

Hva med en frikveld for deg og mannen da BflyW? Vi gjorde det og det var gull hvert! Sendte sønnen avgårde og så dro vi på fest.... dro tidlig hjem for å si det sånn - for å SOVE!!! Tror vi sov i en evighet. Dette hjelper litt, man får ihvertfall nye krefter og muligheten til å savne "gullet". Hvis dere har mulighet for å få en slik frikveld/natt så gjør det. De som passer jenta deres tåler skrik, og barnepasseren kan sove og hvile når dere henter henne igjen. Vil anbefale dere dette slik at dere kan snakke rolig sammen uten å bli avbrutt!!

Lykke til da jenter.... tenker på dere og vet hvor "vondt" dere har det [:(]

ORIGINAL: Hege77

ORIGINAL: BflyW

Trøsteklem

*SUKK*

Får du ikke råd på helsestasjonen da?
Ville snakket med non som har peilig, fagfolk liksom. Dette er ikke sunt for noen av dere nei.

Signerer

Tusen takk for masse råd.

Joda - vi går til kiropraktor. Vet ikke hvorvidt det har hjulpet eller ikke. Hun har blitt bedre (tro det eller ei... hun var verre før). Tror egentlig det var å skifte fra NAN til Collett som gjorde utslaget, for jeg ble nødt til å bruke NAN en gang igjen på ett måltid, og hun begyndte umiddelbart å hyle igjen etter det måltidet.

Det virker som hun har mindre vondt i magen. Hun krøker seg ikke så mye sammen lenger, og når hun gjør det er det to knip, hvor hyn ikke hyler (men du ser hun blir rød og holder pusten), og så er det over. Under de 4 1/2 timene hun skrek i går, så krøket hun seg ikke sammen i smerter, så jeg er ikke så sikker på at det var magevondt...

Hun raper og promper som et uvær, men det har hun gjordt hele veien, også mens hun konstant hadde vondt i magen...

Jeg vet at man skal passe på maten og at det skal gå 3 timer... Men hvordan klarer dere praktisk å få det til?
Jeg er ikke sterk nok til å vente med flaska til det har gått tre timer når hun hylgriner etter 1. Jeg klarer å 'drøye det' i 1 time (går turer, skifter bleier, leker for å distrahere henne, bysser så vi blir grønne i fjese...), men da knekker jeg som regel. Og det er ofte at jeg drøyer 1 time fra hun begynner å hyle til hun får den - gjerne flere ganger om dagen....

Og når hun først får mat, så vil hun gjerne ikke spise mer enn 120 alikevel. Men jeg har i alle fall klart å få det opp fra den småspisingen på 60 som hun holdt på med hver/annenhver time til 120 hver 3dje. Det var når jeg gjorde det (og byttet til Collett) at skrikingen med sammenkrøket kropp/smertetrkninger gav seg. Men altså: masse hyling på kvelden fortsatt.

I kveld skal vi faktisk på fest.
Svigermor skal passe henne... MEN vi skal sove hos svigermor. Og når sv.mor foreslo at hun skulle passe henne hele natten så jeg fikk sove var min mann elskverdig nok (mot svigermor) å si: "Neida, Nina står opp alikevel....".
Når jeg sa at jeg virkelig har lyst til å sove, fikk jeg til svar at han ikke ville at moren hans skulle belastes med det.
*sukk*

Men neste helg skal gubben bort (igjen - 4.de helg på de 8 ukene hun da har levd), og da er endelig foreldrene mine hjemme en helg - så da tror jeg at jeg skal campe der, så de kan ta henne....

Selvfølgelig er hun en engel ute blant folk - så jeg får jo stadig høre hvor heldig jeg er som har en så rolig unge som aldri griner. Jeg får så lyst til å klappe til dem! De tror jo ikke noe på meg når jeg sier hun ofte griner, så jeg føler jeg liksom ikke har lov til å være sliten!

Men NÅ - nå skal jeg til frisøren. Han er en venn av meg og har planlagt leeenge hva han skal gjøre med håret mitt. Jeg skulle få masse rabatter, og skal betale tilsammen 1000kr men få behandlinger for mye mer. Her blir det klipp, farge, striper etc etc, og deilig tid alene, borte fra gubbe og datter!!! Han gir ubeskrivelig hodebunnsmassasje også! Det blir første gang siden hun er født at jeg skal ha en bare MEG-tid!

Bare innom med en stor kleem....
Føler så med deg å syntes synd på deg[:(]men,kan ikke annet enn å [:)]trøste[:)]
Kose deg masse mens du kan i dag[:D] Dette fortjener du..bare deg og litt mere deg...kose deg og slapp av...
mega trøste kos (med litt ekstra energi og overskudds støv)

Back
Topp