Blir så skuffa jeg *lang*

mammatileijente

Forumet er livet
VIP
Kort forhistorie:

Vi har slitt veldig siden snuppa kom til verden.. Kommunikasjonsmessig, kjærstemessig og økonomisk.

Vi bør ikke ha så dårlig råd, men ingen av oss er flinke med penger.

Vi har 2 kontoer. Hans lønn går inn på en konto hvor alle regninger blir betalt. Min går inn på en brukskonto. På denne kontoen har vi 2 kort. Altså vi begge disponerer denne.

Det er jeg som bruker penger pga at det er jeg som gjør alle innkjøp her.. både mat, klær osv...

Vi har som sagt ikke så god råd, så vi er sjeldent med på ting.. pga at vi.. eller i hovedsak jeg.. ikke føler vi har råd. Han har ikke begrep om hvor mange penger vi har til enhver tid.. for det er det jeg som styrer.

Han kan ofte bruke store summer feks på slutten av mnd... og han bryr seg ikke om vi ikke har penger eller ei..

Nå er han lei av å ha dårlig råd (noe jeg skjønner.. for er lei av det selv).. og nå vil han ha hver våres konto... Så vi betaler inn så og så mye penger i mnd til fellesen.. og det som er igjen er da våres egne..

Så kommer kommentaren fra han: Da får jo ikke du noe å rutte med.. men sånn er det jo bare.. for du tjener mye mindre penger enn meg.. han var såå lei av å betale for mine legeregninger, medisiner osv..

Han vil ha mye å rutte med.. men sånn er det jo bare.. får jeg til beskjed!

Nå ser jeg jo for meg at jeg kommer til å gå raka hele tiden.. mens han har penger på kontoen..

Blir så skuffa jeg.. og vet ærlig talt ikke om jeg gidder dette forholdet mere[:(][:(]

Er det rart av meg å reagere her? Mye mere som ligger imellom kortene her.. som jeg ikke kommer på i skrivende stund..

IKKE QUOTE MEG.. FOR KOMMER TIL Å SLETTE SNART! Trenger bare å få ut litt frustrasjon og tanker her..

Huff da..
Om ting blir som han sier og som du beskriver at du tror det blir.. Så hadde jeg nok ikke orka det nei. [&:]

Når man er to om hus og barn og forhold, så bør man være to om økonomien også..
Det hadde jeg ikke orket.. at han skulle strø om seg med penger, og du går raka fant..
Hvem betaler for barnets ting da?

Nei!

Huff da hørtes slitsomt ut...
Synes det er egoistisk av samboeren din at han kan si at da får ikke du noe å rutte med å sånn er det bare..trodde når man var i ett forhold så skulle man dele på ting.Hadde jeg hatt det sånn så hadde ikke jeg orket å være i det forholdet..

Håper dere/du finner en løsning på det

KLem

Om dere skal gjøre det som han sier, så må dere jo beregne prosentvis hvor mye dere skal betale inn.
SLik jeg forstår det, så vil jo 100% av dine penger gå til felleskassa, mens han ikke betaler like mye, og det blir jo ikke rettferdig!

ORIGINAL: lumina og Erik

Når man er to om hus og barn og forhold, så bør man være to om økonomien også..
Det hadde jeg ikke orket.. at han skulle strø om seg med penger, og du går raka fant..
Hvem betaler for barnets ting da?

Nei!

Tja.. si det...

Uff.. nei, sånn her orker jeg ikke å ha det..

Huff, ikke greit det der... Kan fortelle hvordan vi har det..

Vi tjener sånn ca like mye i mnd da, men alikevel. Vi har hver vår separate konto, og får lønn samme dagen. Da deler vi regningene likt. F.eks jeg tar lånet mens han betaler fellesgjelden (Det er ca samme sum). Utover i mnd så betaler den som har mest for mat osv.

Shopping tar vi på hver vår konto... Antagligvis for at jeg hater og bruke hans kort, har alltid kunne klare meg selv..

Men kanskje det kunne vert en idè og hatt hver sin konto, så han også får følelsen av å ha litt økonomisk kontroll? Det er vel ikke dermed sagt at han ikke skal betale noe for deg, vel?

I tillegg er det nok smart og se over forbruket. Vi har avtale om at vi somregel alltid tar ut penger til småbeløp, slik at man ikke trenger dra kortet for småvarer, for det blir store summer til slutt! Man har litt mer kontroll med cash.
Det kan også være en idè og sette opp et noenlunde budsjett for mat, shopping, faste utgifter osv hver måned.. Så ser man hva man har og leve av..

Lykke til, håper dere finner ut av det..

ORIGINAL: OtilieSmilie

Om dere skal gjøre det som han sier, så må dere jo beregne prosentvis hvor mye dere skal betale inn.
SLik jeg forstår det, så vil jo 100% av dine penger gå til felleskassa, mens han ikke betaler like mye, og det blir jo ikke rettferdig!

Ja, det er sånn han legger det frem nå.. nå er han irritert da.. så ikke sikkert han mener det innerst inne.. Men synes han ble rimelig smålig nå..

Han sa så: Jeg vil ha fortjenteste på at jeg jobber sånn som jeg jobber.. Jobber hver dag osv.. Og det gjør jo jeg også! Men jeg kan jo ikke noe for at jeg tjener 4000 kr mindre enn han i mnd..

Når han tok denne jobben (som er skiftarbeide.. 1 uke sent.. 1 uke dag) så spurte han meg om det var ok. Pga datteren våres osv.. Det kommer jo til å bli mere lønn, sånn at vi vil klare oss bedre.. Jeg sa ok.. ikke noe problem for meg å ta meg mest av datteren våres..-

Også kommer han nå.. med disse kommentarene...

Forstår godt at du blir skuffa. Jeg hadde ikke orket å hatt det sånn.

ORIGINAL: Fridasinmamma

*tatt bort*

Da var det jo en avtale mellom DERE.
Og hva med deg? Skal ikke du ha "fortjeneste" på at du passer barnet hans mer, så han jobber og tjener mer penger?
Er ikke det liksom et SAMARBEIDSPROSJEKT mellom dere..??
Gah, jeg blir så sint på sånn smålighet [:'(]

ORIGINAL: [Malin]

Huff, ikke greit det der... Kan fortelle hvordan vi har det..

Vi tjener sånn ca like mye i mnd da, men alikevel. Vi har hver vår separate konto, og får lønn samme dagen. Da deler vi regningene likt. F.eks jeg tar lånet mens han betaler fellesgjelden (Det er ca samme sum). Utover i mnd så betaler den som har mest for mat osv.

Shopping tar vi på hver vår konto... Antagligvis for at jeg hater og bruke hans kort, har alltid kunne klare meg selv..

Men kanskje det kunne vert en idè og hatt hver sin konto, så han også får følelsen av å ha litt økonomisk kontroll? Det er vel ikke dermed sagt at han ikke skal betale noe for deg, vel?
I tillegg er det nok smart og se over forbruket. Vi har avtale om at vi somregel alltid tar ut penger til småbeløp, slik at man ikke trenger dra kortet for småvarer, for det blir store summer til slutt! Man har litt mer kontroll med cash.
Det kan også være en idè og sette opp et noenlunde budsjett for mat, shopping, faste utgifter osv hver måned.. Så ser man hva man har og leve av..

Lykke til, håper dere finner ut av det..

Skjønner det med følelsen.. men hans ord var at jeg ikke ville ha noe å rutte med.. sånn var det jo bare.. pga at jeg tjener så lite..

Jeg foreslo å ha det sånn som vi har det nå.. og heller gi hver av oss 500 kr eller 1000 kr i mnd.. som var våres.. Men det var ikke interessangt.. for han tjente mye mere.. og ville ha mere å rutte med.. Da spør jeg han: Hva med meg da? Jo, sånn er det jo bare.. du tjener ikke så mye.. ergo får ikke du noe særlig å rutte med..

Kjenner meg veldig igjen i det du skriver. Eksen min hadde de samme synspunktene og + MYE annet så valgte jeg å gå.

ORIGINAL: lumina og Erik

ORIGINAL: Fridasinmamma

Ja, det er sånn han legger det frem nå.. nå er han irritert da.. så ikke sikkert han mener det innerst inne.. Men synes han ble rimelig smålig nå..

Han sa så: Jeg vil ha fortjenteste på at jeg jobber sånn som jeg jobber.. Jobber hver dag osv.. Og det gjør jo jeg også! Men jeg kan jo ikke noe for at jeg tjener 4000 kr mindre enn han i mnd..

Når han tok denne jobben (som er skiftarbeide.. 1 uke sent.. 1 uke dag) så spurte han meg om det var ok. Pga datteren våres osv.. Det kommer jo til å bli mere lønn, sånn at vi vil klare oss bedre.. Jeg sa ok.. ikke noe problem for meg å ta meg mest av datteren våres..-

Også kommer han nå.. med disse kommentarene...

Da var det jo en avtale mellom DERE.
Og hva med deg? Skal ikke du ha "fortjeneste" på at du passer barnet hans mer, så han jobber og tjener mer penger?
Er ikke det liksom et SAMARBEIDSPROSJEKT mellom dere..??
Gah, jeg blir så sint på sånn smålighet [:'(]

Ja, jeg er helt enig med deg.. men akkurat nå så ser ikke han det sånn..

Først NÅ jeg har fått han med på å levere i barnehagen den uken han jobber sent.. så jeg slipper å ha alt dette.. for jeg fikk minus på jobben hver uke pga at jeg måtte hente og levere i barnehagen hver dag.. mens han lå hjemme og dro seg til kl 13!

ORIGINAL: oslojente1980

Kjenner meg veldig igjen i det du skriver. Eksen min hadde de samme synspunktene og + MYE annet så valgte jeg å gå.

Akkurat nå så tenker jeg litt i de baner jeg og.. vil egentlig ikke.. for elsker han jo! Men tror vi begge holder i halmstrådet.... for vi er egentlig bare venner/uvenner for tiden.. Begynt hos familieterapaut også

Ja jeg synes det var en utrolig dum ting av han og si... Håper han tar til fornuft snart og ser at dere faktisk er en familie og man deler faktisk på utgiftene.. Håper det bare var noe han sa i "kampens hete" og at han klarer å formulere seg bedre..

Klem[:)]

ORIGINAL: [Malin]

Ja jeg synes det var en utrolig dum ting av han og si... Håper han tar til fornuft snart og ser at dere faktisk er en familie og man deler faktisk på utgiftene.. Håper det bare var noe han sa i "kampens hete" og at han klarer å formulere seg bedre..

Klem[:)]

Er litt sånn typisk han å si sånt i kampens hete.. Men det setter et sår hos meg hver gang...

den er ikke noe grei nei.

for står jo han i frustrasjonen men nå er d jo slik at når enn er i et forhold med hus barn og d som er så er d ikke noe slik som mitt når d gjelder penger. har dere felles konto så finn ut hvor mye som går fast til regninger i mnd og del evt d som er fast igjen på hver av dere og evt sparing.

hvis økonomien blir håndtert dårlig og d egentlig burde gått bra, tyder ikke d da på at han burde prøve ansvaret en stund? eller at dere går sammen om d.

tviler hvertfall på at han liker at du går mnd etter mnd uten cash til og une deg noe som helst,da kan han jo spør seg selv hvilken ektemann han vil hver [:)]

Prøv å snakk med han, og forklar hvordan du har det.
Og hvordan du vil ha det. Si du er såra over kommentarene hans.
Det løser seg nok skal du se [:)]

ORIGINAL: Frustrert Frue

Prøv å snakk med han, og forklar hvordan du har det.
Og hvordan du vil ha det. Si du er såra over kommentarene hans.
Det løser seg nok skal du se [:)]

Har prøvd.. tro meg.. men må nok i alle fall vente til en annen dag.. Han skjønner ikke meg... og jeg skjønner ikke han..

Back
Topp