Blir provosert!

Mommy Nala

Glad i forumet
Kom over dette blogginnlegget, som i og for seg er helt greit. Men da jeg begynte å lese kommentarene, ble jeg litt provosert. De første tre kommentarene vel og merke.

Link: http://mammaogherman.blogg.no/1295716212_her_ammer_hun_orlando.html#comment

Har liksom ikke de som har født med smertestillende gjort en like bra jobb som de som ikke har hatt smertestillende? Hva med de som hadde lange fødsler og det hadde vært uansvarlig å fortsette uten? Hvordan kan de som har hatt "lette" fødsler se ned på de som har måttet ta smertestillende? Det er da forskjellige grunner til hvorfor man må ha smertestillende! Er ikke det opp til hver enkelt å bestemme, uten at noen må si at alle bør klare å føde uten smertestillende og at det er mye mer NATURLIG å føde uten smertestillende!

Jeg tok meg faktsik litt nær av det som blir skrevet der, selv om det ikke er skrevet til meg [8D] Ikke kom og fortell meg at det skal liksom være et nederlag for meg at jeg måtte ha epidural etter 3 dager med heftige rier og 20 timers fødsel!

Hva slags forhold har dere til smertestillende under fødsel - føler dere det som et nederlag om dere har måttet ha smertestillende?

Kjente jeg ble rimelig provosert selv.
Ditt svar det siste eller?
Jeg hadde rier i 42 timer før han var ute, utrolig kraftige, men uten effekt. Nesten ikke sovet på fem døgn. Jeg har også sprøyteskrekk, men fikk beskjed hos jordmor at nå måtte jeg ha riestimulerende og epidural så vi fikk fart på ting. Så ikke på det som et nederlag. Fikk epidural etter 38 timer med rier, tviler på de som syns alle burde føde uten smertestillende har hatt verken så lang eller tung fødsel..

ORIGINAL: Missy_

Jeg hadde rier i 42 timer før han var ute, utrolig kraftige, men uten effekt. Nesten ikke sovet på fem døgn. Jeg har også sprøyteskrekk, men fikk beskjed hos jordmor at nå måtte jeg ha riestimulerende og epidural så vi fikk fart på ting. Så ikke på det som et nederlag. Fikk epidural etter 38 timer med rier, tviler på de som syns alle burde føde uten smertestillende har hatt verken så lang eller tung fødsel..

Offh, hørtes veldig slitsomt ut [&:]

Jepp, mitt svar det siste - haha, grr don't mess with me [:D] Men ja, jeg sov heller ikke noe på 3 dager før fødselen var i gang og åpningen stoppa helt opp. Uten epidural hadde jeg ALDRI kommet til 10cm - og føltes som den mest naturlige fødselen jeg kunne hatt! Ikke noe unaturlig over en fødsel, selv om man må ha litt hjelp [;)]

ORIGINAL: Mommy Nala

Jepp, mitt svar det siste - haha, grr don't mess with me [:D] Men ja, jeg sov heller ikke noe på 3 dager før fødselen var i gang og åpningen stoppa helt opp. Uten epidural hadde jeg ALDRI kommet til 10cm - og føltes som den mest naturlige fødselen jeg kunne hatt! Ikke noe unaturlig over en fødsel, selv om man må ha litt hjelp [;)]

Din hørtes ikke enkel ut heller nei. De er jo tydeligvis blinde for at noen kan ha verre fødsler enn de dem selv hadde.
Samme med deg som med meg, åpningen stoppa her på 5 cm. Det første døgnet med rier åpnet det seg 1 cm- hurra så glad jeg ble da de sjekket på nytt[8D]
Nei det er da like naturlig. Ja de klarte det før i tiden også men var jo også flere det gikk galt med. Her hadde han navlestrengen rundt halsen når han kom så de stressa på slutten med å få han ut. Ikke sikkert det hadde gått like fort uten epidural heller. Jeg merket ikke noe til at jeg ikke var klar i toppen som hun ene så fint sa. Jeg var derimot mer opplagt enn jeg ville vært uten for da fikk jeg slappet litt av før pressriene kom. Og jeg var like raskt oppe og gikk som noen andre..

Din hørtes ikke enkel ut heller nei. De er jo tydeligvis blinde for at noen kan ha verre fødsler enn de dem selv hadde.
Samme med deg som med meg, åpningen stoppa her på 5 cm. Det første døgnet med rier åpnet det seg 1 cm- hurra så glad jeg ble da de sjekket på nytt[8D]
Nei det er da like naturlig. Ja de klarte det før i tiden også men var jo også flere det gikk galt med. Her hadde han navlestrengen rundt halsen når han kom så de stressa på slutten med å få han ut. Ikke sikkert det hadde gått like fort uten epidural heller. Jeg merket ikke noe til at jeg ikke var klar i toppen som hun ene så fint sa. Jeg var derimot mer opplagt enn jeg ville vært uten for da fikk jeg slappet litt av før pressriene kom. Og jeg var like raskt oppe og gikk som noen andre..

Jepp, jeg følte meg MYE mer klar i toppen etter epiduralen. Var jo i himmelen jo. Og da fikk jeg slappet av to timer før jeg begynte å presse - tør ikke tenke på hvordan det hadde vært uten epidural!

Er glad jeg ikke hadde epidural, men herregud, det finnes jo smertestillende, så da må jo folk få velge selv!![:@]

Jepp, jeg følte meg MYE mer klar i toppen etter epiduralen. Var jo i himmelen jo. Og da fikk jeg slappet av to timer før jeg begynte å presse - tør ikke tenke på hvordan det hadde vært uten epidural!

huff nei herregud var jo utslitt.. Jeg fikk ikke lov å fortsette uten heller. Fikk beskjed om at det var enten det eller stoppe riene og få noe å sove på og fortsette dagen etter. Ja for det fristet jo liksom[8D]

Jeg tror ikke jeg hadde overlevd uten epidural!! [8D]
Hadde bestemt meg på forhånd at jeg ikke skulle ha det, egentlig pga at da måtte jeg sånn veneflon i hånda, og det liker liiite [&:]
Men så fikk jeg det uansett av en grunn jeg ikke husker.
Men når fødselen sto på så dreit jeg rett å slett i at jeg hadde en nål i hånda!!
Hadde så tette rier at jeg såvidt fikk pusta imellom, og uten at de hadde effekt.
Når jeg endelig fikk epidural kom jeg til himmelen [:D] Fikk slappet godt av før siste innspurt. Fødselen varte i 20 timer, men synes det var lenge nok jeg [&:]

Jeg fikk aldri valget jeg da, fikk epidural i døråpninga omtrent..
Men det var pga sv.forgiftning, de måtte få ned blodtrykket mitt.
Takket være epiduralen sank blodtrykket ned til normalt, og jeg kunne
slappe litt av. Sov mellom riene, gjennom mange av de også[8D]
Avslappet fødsel.. Helt til siste timen..!!! Spyr av å tenke på den!

her varte fødselen 4timer, fra første rie. og jeg fikk epidural,
veldig glad for det assa[:D]
kunne jo slappe av når jeg fikk det, selv om fødselen gikk sin gang.

ORIGINAL: MammaTilSmåsnuppene

Jeg skjønner veldig godt at dere blir provosert...noen har rett og slett ikke evnen til å forstå at andre kan ha hatt verre fødsler enn en selv. [:'(]
Jeg har selv aldri prøvd epidural og er glad for at jeg har klart meg uten, selv om jeg GJERNE ville ha det der og da. Første fødselen fikk jeg rett og slett ikke muligheten og andre gang overtalte jordmor meg til å prøve uten siden jeg hadde klart meg uten første gang.

Signerer det....

Jeg har selv hatt to veldig "lette" og korte fødsler, så jeg har ikke prøvd epidural.
På førstemann så varte fødselen totalt (fra jeg smått begynte å kjenne no) 11 timer, jeg fikk da fentanyl og brukte litt lystgass på sykehuset -det var helt supert for meg! Med lillesøster gikk det rimelig fort, totalt 1,5 time der, rakk ikke bruke noe som helst den gangen -var bare på sykehuset i 25 min. Det var bare akkurat nok tid til å bli undersøkt....

idiotisk...enkelte greier ikke se ting fra et annet ståsted en sitt eget.

jeg er så takknemlig for at epidural finnes, jeg tror ikke jeg hadde overlevd uten! det var som å komme fra helvete til himmelen etter det lille stikket i ryggen. jeg la meg ned og kunne sove i 1-2 timer mens riene jobbet av seg selv. samtidig åpnet det seg mye fortere etter epiduralen, for da greide jeg endelig å slappe av.

så, takk gud for denne fantastiske oppfinnelsen

ååh. jeg blir så irritert av sånne holdninger og meninger om fødsler. Alle fødsler er forskjellige og alle opplever smerter ulikt. Noen har behov for smertestillende andre ikke. Vi har da født barna våre uansett og vondt det er det!

Personlig har jeg hatt to fødsler uten smertestillende, men jeg føler meg da ikke bedre eller flinkere enn andre som har født med. OFH!!! Oppgitt!!

ja der ble jeg provosert![>:] jeg gikk over 30 timer med intense rier og mot slutten var det 1-2 min mellom per rie, da hadde jeg endelig nådd 4 cm! så ja jeg ba om epidural, ennå gikk det 6 timer til før lisja var kommet ut.

Men JM sa at jeg måtte ta det for jeg fikk presstrang ved 4 cm og da hovna livmorhalsen opp og da kunne det ta dobbel så lang tid[:'(]

Har ikke lest bloggen jeg da.

Men må jo si at jeg er utrolig stolt av meg selv som lå med syke smerter med første i 12 timer med igangsatt fødsel og ikke hadde smertestillende.
Jeg ville ikke ha epidural og lystgass var ikke å se på venterommet.

At jeg kun hadde lystgass med nr 2.
Så skjønner andre som er knall fornøyde med å ha født uten smertelindring p ånoe av de tøffeste smertene kroppen vår har vært gjennom.

sier ikke at andre som velger sm.stillende ikke har gjort en god jobb..

ORIGINAL: Lilletulla

Skjønner godt at folk blir provosert når noen påstår at det er feigt med smertestillende osv. men syns ikke kommentarene i den bloggen var så ille jeg da, de skriver jo at de forstår at ved harde fødsler så trenger folk det, og hun ene skriver jo at hun ikke vet om hun ønsker å gjøre det uten smertestillende igjen så virker ikke som om hun ser ned på dem som bruker smertestillende....

Neida, det er bare noen av setningene og ordene de bruker. Sier bl.a. at alle bør klare seg uten smertestillende og de snakker om sine fødsler som naturlige og ikke de som har hatt smertestillende. Det synes jeg var litt dumt, at våre fødsler liksom ikke er like naturlige fordi vi fikk smertestillende...

Back
Topp