Blir irritert...

*fulliull*

Elsker forumet
Jeg blir så irritert over folk som sier de spiste og drakk ditt og datt i svangerskapet, og det gikk jo bra..

Gikk bra? Hvordan vet de egentlig det? Alkohol f.eks., hvis det er ikke er snakk om store menger/missbruk, så viser det seg ofte ikke før skolealder.. da i form av konsentrasjonsvansker, lese-/skrivevansker, oppmerksomhetsvansker osv.. Og dette er utrolig vanskelig å bevise at det har med alkohol i sv.sk. å gjøre. Ofte er det selvfølgelig andre årsaker og ofte genetisk. Men dette er reelle konsekvenser som kan oppstå ved bruk av alkohol i sv.sk. Det samme med røyk/nokotin.

Og så leste jeg en plass at overdreven sukkerinntak kan føre til veksthemming hos fosteret.. Men vet man egentlig om dette ikke gir senskader også?

Hjernen utvikler seg jo utrolig i sv.sk. og da er det ikke rart at det kan oppstå sånne skader.. De er jo så små at men ikke tenker at man har fått en frisk og fin baby, og det har man jo. Men så kommer det vansker i bhg/skole som faktisk kan ha med sv.sk. å gjøre..

Jeg mener ikke at man skal være helt hysterisk over alt man ikke skal og skal spise og drikke i sv.sk. Men det er jo en tankevekker..

Jeg blir i alle fall litt irritert (eller vet ikke helt hva jeg blir.. lei meg, oppgitt..?) når jeg hører folk sier at det gikk fint, før ungen er 3 år..

Dette er ikke retta mot noen her inne.. og egentlig ikke mot noen spesiell.. men bare tenkte på det etter å ha lært om slike vansker og sammenheng med alkohol (og nikotin) og andre narkotiske stoffer.

eni me dæ.. æ meine åsså d e konsekvena på alcohol å nikotin.

mærke æ bli irritert æ å når svigermor å samboer'n hennes sitt å si at dæm shønne itj koffer æ slutta å snus.
å dæm sitt å si at æ må ta mæ en konjak, å drekk vin å alt sånn dær.. for d e jo itj skadli i d heletatt d.. [:@][:@] kjenne æ bli så sint. synes d e dåli gjort av dæm å nesten press mæ t å drikk.. må nesten krangel en halv time me dæm for å slipp unna.[&:]

Er enig med deg. Man vet ikke hva som kan være medvirkende til problemer som enkelte sliter med, enten med konsentrasjon, læring, fysiske ting osv.
Kunnskap gir ansvar, tenker jeg.
Vet man at noe er skadelig, så bør man holde seg unna.
Synes nesten det verste er når man "anbefaler" andre å spise/drikke sånn og slik i svangerskapet, stikk i strid med helsevemyndighetenes anbefalinger for det går alltid så bra, og har alltid gjort det...
Samtidig kan man ikke bli helt paranoid heller, så det er en ballansegang her.
Men alt i alt taper man ingen ting på å avstå fra noen goder de 9 mnd. man har et lite menneske som vokser i magen. 

Jeg er helt enig med deg!! Jeg er selv litt i den situasjonen da :/ Sist jeg var gravid visst jeg det ikke de første månedene.. Jeg var 17 år, var slutt med typen - så det var liksom ikke i tankene mine at jeg kunne være gravid en gang. Det var sommer da, og jeg drakk mest hver helj! Jeg får helt vondt inni meg når jeg tenker på det nå! [:(] Det er jo heldigvis ikke kommet noen skade på henne til nå - men som du selv sa, man kan aldri vite om de komme i skolealder med konsentrasjonsproblemer osv.
Jeg hadde selvfølgelig aldri gjort noe sånn hadde jeg visst jeg var gravid da! Men jeg kommer aldri til å tilgi meg selv hvis hun har fått det!!!

Vel og merke de 3 første mnd - ikke hele svangerskapet altså!!

ORIGINAL: Ecinnaj

eni me dæ.. æ meine åsså d e konsekvena på alcohol å nikotin.

mærke æ bli irritert æ å når svigermor å samboer'n hennes sitt å si at dæm shønne itj koffer æ slutta å snus.
å dæm sitt å si at æ må ta mæ en konjak, å drekk vin å alt sånn dær.. for d e jo itj skadli i d heletatt d.. [:@][:@] kjenne æ bli så sint. synes d e dåli gjort av dæm å nesten press mæ t å drikk.. må nesten krangel en halv time me dæm for å slipp unna.[&:]

Uff! At det går an! Det er jo HELT "forbudt" med alkohol i fra statlig hold og i følge leger og jordmødre... Og nikotin anbefaler de også at man holder seg unna..

OK..det er ikke SIKKERT at ditt barn blir skada av den ene konjaken eller det ene glasset med vin noen ganger i sv.sk.. Men det vet man jo ikke skikkert.. Og du kan være uheldig å treffe et tidspunkt i utviklingen der hjernen/kroppen utvikler akkurat "den delen" som tar skade av alkohol.. Hva sier du da når barnet får konsentrasjonsvansker på skolen?

Stå på du [;)]

ORIGINAL: Camomama

Jeg er helt enig med deg!! Jeg er selv litt i den situasjonen da :/ Sist jeg var gravid visst jeg det ikke de første månedene.. Jeg var 17 år, var slutt med typen - så det var liksom ikke i tankene mine at jeg kunne være gravid en gang. Det var sommer da, og jeg drakk mest hver helj! Jeg får helt vondt inni meg når jeg tenker på det nå! [:(] Det er jo heldigvis ikke kommet noen skade på henne til nå - men som du selv sa, man kan aldri vite om de komme i skolealder med konsentrasjonsproblemer osv.
Jeg hadde selvfølgelig aldri gjort noe sånn hadde jeg visst jeg var gravid da! Men jeg kommer aldri til å tilgi meg selv hvis hun har fått det!!!

Vel og merke de 3 første mnd - ikke hele svangerskapet altså!!

Det der er jo ikke noe du kan gjøre noe med.. og det er en helt vanlig ting! Ikke alle svangerskap er planlagt. Og det er jo som du sier, det var ikke med viten og vilje. Du visste jo ikke.

Jeg syns du skal tilgi deg selv![:)] og så kan du heller hjelpe jenta di godt hvis det skulle vise seg at hun får noen vansker i skolen[:)] Og husk, det er ikke sikkert de eventuelle vanskene kommer av din alkoholbruk likevel[;)]

ja bli litt lei av å krangel sånn når æ e dær.
men dæm meine at æ kan ta mæ ei flask vin ei hælg. ska vist gå bra d..
ta et par øl, å et par grass konjak hælgen, d sku vist gå bra d[:@] meine d e litt høl i haue æ da..
æ vil itj ta nån sjansa.
snus'n friste men æ veit at d ikke e bra for veitja..
æ snusa t æ va 4 uka på vei ( da fikk æ positiv test.) men me en gang æ fekk testen så slutta æ. å har ikke snusa sia da.

Jeg var på en fest der det var festdeltakere fra ca 16 til over 80.
Ble sittende sammen med en mann på noen og 60.
Han visste at jeg var gravid, og kunne ikke forstå at jeg ikke drakk!
Kona hans hadde drukket vin hver eneste helg hele svangerskapet,
med begge barna. Og de hadde jo ikke tatt skade!
Så da kunne det jo ikke gjøre noe om jeg drakk litt også!

Ble så lei av maset at jeg endte med å sette meg en annen plass så fort jeg kunne.

Jeg hører folk som sier de drikker ørten kopper med kaffe hver dag.. Men det gikk jo bra med "den og den venninna", så da er det nok ikke farlig.. Men de ungene har jo heller ikke nådd skolealder... Ja, de ble født og ser friske og fine ut.. men dette er jo skader som syns utenpå.

Kaffe er jo ikke det verste da. Jeg drikker selv 1-3 kopper hver dag, så det er ikke det.. Men det er jo også innenfor anbefalingene fra helsemyndighetene.

ORIGINAL: Ecinnaj

ja bli litt lei av å krangel sånn når æ e dær.
men dæm meine at æ kan ta mæ ei flask vin ei hælg. ska vist gå bra d..
ta et par øl, å et par grass konjak hælgen, d sku vist gå bra d[:@] meine d e litt høl i haue æ da..
æ vil itj ta nån sjansa.
snus'n friste men æ veit at d ikke e bra for veitja..
æ snusa t æ va 4 uka på vei ( da fikk æ positiv test.) men me en gang æ fekk testen så slutta æ. å har ikke snusa sia da.

Det er jo det som er poenget også.. Hva er vitsen med å ta sjansen når man vet at det kan være skadelig? Det er som Indigo sier; Kunnskap gir ansvar.

ORIGINAL: lille rødtopp

Jeg var på en fest der det var festdeltakere fra ca 16 til over 80.
Ble sittende sammen med en mann på noen og 60.
Han visste at jeg var gravid, og kunne ikke forstå at jeg ikke drakk!
Kona hans hadde drukket vin hver eneste helg hele svangerskapet,
med begge barna. Og de hadde jo ikke tatt skade!
Så da kunne det jo ikke gjøre noe om jeg drakk litt også!

Ble så lei av maset at jeg endte med å sette meg en annen plass så fort jeg kunne.

Ja, det kan være slitsomt å være edru på fest[8D]

Det går vel som regel bra.. Men man vet aldri, og man vet ikke hvor store eller små mengder som skal til, eller hvor hyppig. Og så var vel ikke konsentrasjonsvansker og lignende noe de hadde fokus på for 30-40 år siden.. Og de visste heller ikke bedre. Det gjør vi i dag.

Jeg syntes ihvertfall det er dårlig at folk skal få deg til å ta et glass vin om du i utgangspunktet avstår fra alkohol. Jeg har heldigvis ikke opplevd det selv, men jeg har også hørt den der med at det ikke er så farlig med et glass her og der. Jordmor sa til meg at de hadde gått bort fra slike utsagn for de kunne ikke påvise hvor lite som skulle til før det tok skade. Da lar jeg heller være!

Back
Topp