Blir ikke hørt

trebarnmamma

Forelsket i forumet
Var hos legen i dag. Fortalte at jeg var gravid og at jeg ønsker tett oppfølging og tidlig UL. Men hun var rett frem at siden jeg blødde så måtte jeg bare regne med at jeg hadde hatt SA. Noe jeg ikke er enig i! Også sa hun at vanlig kontroller utføres i uke 12 og at man måtte holde seg på det. Men jeg fikk frem at jeg ønsket tidlig ul fordi jeg er veldig urolig i forhold til medisiner og småblødninger. Hun sa hun skulle tenke på å henvise meg.
Føler jeg ble skikkelig urolig og redd etter den legetimen, føler jeg ikke ble hørt i det heletatt. Hva skal jeg gjøre?

Kjære vene! Henvend deg til jordmor direkte, sist hadde jeg alle kontroller hos jordmor og synes det var mye bedre enn legen (som tross at hun er trebarnsmor selv) som ikke virket å forstå hva svangerskap er eller vise noe form for interesse. Jeg byttet også fastlege og trives mye bedre med hun jeg har nå! =)
Lykke til!

Jeg synes du skal ta kontakt med jordmor jeg, og forholde deg minst mulig til fastlegen om hun skal være slik.

Kjenner jeg blir sint[emoji35] uff kom deg til jordmor der føler jeg en blir bedre forstått når det kommer til bekymring og svangerskap.

Ser ut som at det varierer veldig, hos meg har det vært motsatt. Når jeg ringte til helsestasjonen for å snakke med jordmor sa de at jeg bare kunne glemme å få snakket med noen før uke 12, det var de altfor travel til (da var jeg i uke 8). De hadde såvidt fått begynt på de som ventet i desember. Fastlegen min derimot har vært veldig imøtekommende og jeg har vært på flere legetimer allerede (har tidligere hatt en del vitaminmangel og diverse, i tillegg til mye oppkast og vektnedgang), selv om selve kontrollen blir i uke 12.

Kanskje du burde vurdere å bytte fastlege, i tillegg til å prøve å få kontakt med jordmor?

Blir å ringe jordmor i morgen.
Fikk tatt hcg blodprøve i dag også blir å ta ny på Mandag. Jeg synes egentlig det er unødvendig, jeg vet jo jeg er gravid. Jeg ønsker bare å finne ut om alt er bra i magen! Så synes det var dårlig gjort av legen å bare feie meg av døren slik...
Når jeg skulle ta blodprøve måtte jeg vente 30 min fordi hun som tar blodprøver var på butikken å kjøpte is... o_O Kan si jeg ble litt oppgitt...

Håper du blir tatt bedre i mot hos jordmor!

Jeg har også bedt om tettere oppfølging og tidlig UL pga min tidligere historie. Jeg har tilsammen vært i gjennom 8 forsøk med min eksmann 3 av forsøkene ente med tidlig sa. Nå når jeg ble gravid (med ny mann på naturlig måte) kjente jeg panikken tok meg. Jeg ringte til lege og jordmor. Jeg fikk time hos lege først, hun sykemeldte meg delvis pga kvalme og henviste til tidlig ul. Så var jeg hos jordmor, det var utrolig godt å komme til henne. Hun tok seg god tid og lyttet, hun ville at jeg skulle komme ofte til henne, så jeg forhåpentligvis kan bli roligere og med tiden glede meg mer over graviditeten. (Nå er jeg bare redd).

Håper du er heldig og møter på en like god jordmor som meg[emoji173]️ Også hadde jeg vært deg ville jeg nok vurdert å bytte lege..

Håper du blir tatt bedre i mot hos jordmor!

Jeg har også bedt om tettere oppfølging og tidlig UL pga min tidligere historie. Jeg har tilsammen vært i gjennom 8 forsøk med min eksmann 3 av forsøkene ente med tidlig sa. Nå når jeg ble gravid (med ny mann på naturlig måte) kjente jeg panikken tok meg. Jeg ringte til lege og jordmor. Jeg fikk time hos lege først, hun sykemeldte meg delvis pga kvalme og henviste til tidlig ul. Så var jeg hos jordmor, det var utrolig godt å komme til henne. Hun tok seg god tid og lyttet, hun ville at jeg skulle komme ofte til henne, så jeg forhåpentligvis kan bli roligere og med tiden glede meg mer over graviditeten. (Nå er jeg bare redd).

Håper du er heldig og møter på en like god jordmor som meg[emoji173]️ Også hadde jeg vært deg ville jeg nok vurdert å bytte lege..

Har nettopp byttet lege, siden jeg har flyttet. Fikk bare beskjed om at hun kunne ikke hjelpe meg så mye fordi hun ikke kjente meg.... :( Får håpe jordmor er mye flinkere i yrket sitt <3

Legen min gir ikke henvisning på tul såfremt det ikke er et klart medisinsk behov, mine bekymringer blir ikke i hensyntatt og jeg må betale for tul selv. Jeg synes det er dumt at tul ikke tilbys til alle, men siden reglene en gang er som de er så tenker ikke jeg at legen min er problemet.

Nå har ikke jeg hatt blødninger da, men ingen av venninnene mine har fått tul uten å hatt spesielle SA eller vært i utredning for svangerskapsrelaterte problemer før svangerskapet.

Hcg- prøven du tar vil vise om hcg stiger som forventet. Om den har stoppet opp eller synker så vil det være en indikasjon på om du har hatt en SA. Syns uansett det er dårlig at du ikke får UL altså. Om jeg var deg så ville jeg ringt gyn/føden der du bor og sagt at du blør og har smerter og ønsker å komme for en sjekk fordi du er redd for at du har mistet eller er i ferd med å miste. Om ikke de vil ta deg inn, så ring legevakten og si det samme der og at du ønsker å bli henvist. Det er verdt et forsøk..

Legen min gir ikke henvisning på tul såfremt det ikke er et klart medisinsk behov, mine bekymringer blir ikke i hensyntatt og jeg må betale for tul selv. Jeg synes det er dumt at tul ikke tilbys til alle, men siden reglene en gang er som de er så tenker ikke jeg at legen min er problemet.

Nå har ikke jeg hatt blødninger da, men ingen av venninnene mine har fått tul uten å hatt spesielle SA eller vært i utredning for svangerskapsrelaterte problemer før svangerskapet.
Jeg skjønner jo at reglene er slik de er. Men når man har hatt blødninger, vondt og går på medisiner og må følges opp så føler jeg at jeg blir mer engstelig når jeg har en lege som ikke forstår dette. Og ikke er noe hyggelig i tonen eller forståelsesfull. Man vil jo gjerne bli hørt når man først går til legen, men i dette tilfellet skjedde ikke det. Legen er nokså ny for meg, da jeg har byttet. Så er ganske spent på fremtiden med denne legen da jeg er mye hos lege.
Men jeg trur jeg forholder meg til jordmor i dette svangerskapet.

Hcg- prøven du tar vil vise om hcg stiger som forventet. Om den har stoppet opp eller synker så vil det være en indikasjon på om du har hatt en SA. Syns uansett det er dårlig at du ikke får UL altså. Om jeg var deg så ville jeg ringt gyn/føden der du bor og sagt at du blør og har smerter og ønsker å komme for en sjekk fordi du er redd for at du har mistet eller er i ferd med å miste. Om ikke de vil ta deg inn, så ring legevakten og si det samme der og at du ønsker å bli henvist. Det er verdt et forsøk..
Ja regner med alt er ok altså, men er jo så urolig når man ikke blir hørt. Har ringt gyn i dag, å de skal se på saken og gi meg time raskt. Så håper det skjer :)

Det er jo helt vanvittig å høre om! Jeg merker at jeg er heldig da. Jeg oppsøkte legen etter blødningen min og sa at jeg hadde hatt en sa forrige gang og denne gangen også blødning. De hadde ikke tid til med samme dagen så de ringte kk på sykehuset, men ble avvist fordi de tok bare i mot "ordentlige gravide". Heldigvis så har legepraksisen der jeg har fastlege ul og mulighet for både innvendig og utvendig så det fikk jeg dagen etterpå da. Men hadde jeg gått til fastlegen så er jeg uansett 100% sikker på at hun hadde henvist meg videre til tul på grunn av blødning.

Back
Topp