Blir gal!

Misachickabee

Blir kjent med forumet
Jeg har astma og er konstant pottetett i nesa! Er så lei og sliten, får ikke brukt astmamedesinene mine heller :( bruker noe men prøver og la være.. Nå har jeg så mye slim i halsen som sitter fast, har bronkyl og acetylcystein sandoz 200 mg liggende, men står at dem ikke har nok info om jeg kan bruke dette. Vet ikke hvem jeg kan ringe for og få vite om jeg kan bruke dem heller :/ noen som vet om jeg kan bruke dette eller har brukt det selv?

Eller er det noen som har noen andre tips til og få løs slim?

Takk på forhånd ^^

Jeg har astma og er konstant pottetett i nesa! Er så lei og sliten, får ikke brukt astmamedesinene mine heller :( bruker noe men prøver og la være.. Nå har jeg så mye slim i halsen som sitter fast, har bronkyl og acetylcystein sandoz 200 mg liggende, men står at dem ikke har nok info om jeg kan bruke dette. Vet ikke hvem jeg kan ringe for og få vite om jeg kan bruke dem heller :/ noen som vet om jeg kan bruke dette eller har brukt det selv?

Eller er det noen som har noen andre tips til og få løs slim?

Takk på forhånd ^^

Jeg ville prøvd å ringe apoteket, de har ofte gode kunnskaper om medisinene og bruk i graviditeten, i tillegg til mange gode tips og råd :)

God bedring og lykke til :)

Jeg ville ringt legen å hørt :) tror nok du kan bruke det i små mengder :) jeg brukte acetylcystein sandoz når jeg var gravid med nr1, ikke pga astma men bronkitt og bihulebet. Brukte da en dose daglig i 5dager etter avtale me lege:)

Du kan jo evt prøve å ha mentol dråper i kokende vann, legge en kopphandduk over kasserollen så stå over kasserollen og puste inn dampen. Det hjelper meg når jeg er syk :)

Hvis du hadde hatt en forstøver, så kunne du jo ha innhalert nacl? Men regner med at du bruker sikkert bare diskuser e.l. som astmamedisin. :)

Fra felleskatalog: om Bronkyl....

Graviditet, amming og fertilitet:
Graviditet: Sikkerheten ved bruk under graviditet er ikke klarlagt da erfaring fra mennesker er utilstrekkelig. Preparatet skal bare brukes ved graviditet hvis fordelen oppveier en mulig risiko. Amming:Overgang i morsmelk er ukjent. Det er ikke klarlagt om barn som ammes kan påvirkes. Preparatet bør ikke brukes under amming.

Takk for svar :D jeg bruker en symbicort og ventoline. Har noen tabletter og atrovent jeg måtte kuttehelt, fikk beskjed om at jeg måtte bruke symbicorten med varsomhet i tillegg, så tørr nesten ikke og bruke den men gjør det når jeg får anfall. Jeg ringte legen i dag, dem sa dem skulle ringe meg opp igjen men det ble ikke gjordt :/ har første svangerskapkontroll på fredag så håper på noen svar da.

Jeg har begynt på noe vitamin greier jeg kjøpte på apoteket, viser seg at dem har 200 ug folsyre men jeg tar folsyre med 400 ug fra før av, prøvde og få svar fra lege om dette var for mye og hvem av dem jeg må isåfall kutte ut.. Men siden med ikke ringte meg opp så fikk jeg aldri svar. Noen som vet ? Vitaminene heter nycoplus multi og jeg bruker den vanlige nycoplus folsyre også

Bronkyl sa min lege at var siste utvei bare. Spesielt i førte trimester. Det inneholder ASA som kan virke blodforrynnende så er vel derfor.

Du bør ikke ta mer enn 400 folsyre per dag, så ville kuttet ut en av de da :/

Takk for svar :D jeg bruker en symbicort og ventoline. Har noen tabletter og atrovent jeg måtte kuttehelt, fikk beskjed om at jeg måtte bruke symbicorten med varsomhet i tillegg, så tørr nesten ikke og bruke den men gjør det når jeg får anfall. Jeg ringte legen i dag, dem sa dem skulle ringe meg opp igjen men det ble ikke gjordt :/ har første svangerskapkontroll på fredag så håper på noen svar da.

Jeg har begynt på noe vitamin greier jeg kjøpte på apoteket, viser seg at dem har 200 ug folsyre men jeg tar folsyre med 400 ug fra før av, prøvde og få svar fra lege om dette var for mye og hvem av dem jeg må isåfall kutte ut.. Men siden med ikke ringte meg opp så fikk jeg aldri svar. Noen som vet ? Vitaminene heter nycoplus multi og jeg bruker den vanlige nycoplus folsyre også
Jeg bruker også symbicort til vanlig, og forrige gang jeg var gravid fikk jeg beskjed om å bruke den kun hvis det var nødvendig... Nå har jeg egentlig fått beskjed om å droppe den, og fått en som heter pulmicort! Den inneholder det ene virkestoffet i symbicort som er forebyggende men ikke det som hjelper akutt! Jeg syns ikke egentlig at den hjelper så veldig godt, men er gjerne bedre enn å ikke ta noe:)

Har også avamyss for nesen, men den er jeg ikke så flink til å ta, og den må taes regelmessig for effekt... Så jeg synder litt med vanlig nesespray innimellom:P

Jeg bruker seretide og ventoline og kan ikke ta jeg heller. Nå er jeg forkjølet( har Infeksjonsutløst astma) og jeg er til tider veldig tett. Har fått beskjed om å ikke ta med mindre jeg MÅ....Tungt å gå å hoste og være tungpust:( Ang folsyre så er det et vannløselig vitamin, og overskuddet (det kroppen ikke trenger) skilles ut i urinen så det skal i teorien ikke være farlig...

Har du prøvd Bisolvon? På pakningsvedlegg står det: Lang erfaring tilsier at bruk av Bisolvon under graviditet ikke har vist skadelige effekter. Det er lite sannsynlig at barn som ammes påvirkes.

Et annet tips er jo å drikke rikelig med vann. Jo "tørrere" kroppen er jo vanskeligere er det å få opp og seigere er slimet. :)

Du kan jo kanskje prøve å ligge med brystet en liten stund nedover? legg deg utfor sofakanten? jeg innbiller meg at ihvertfall at det har hatt god effekt på pasientene med problemer å få opp slim på sykehuset når vi hever føttene og de ligger på skrått nedover i et par min. og gjør dette 5 ganger... men det er lenge siden jeg har gjort dette nå så jeg husker ikke helt hvordan vi gjorde det. Så ta det litt for god fisk.... Er som regel fysioterapeutene som gjør det og det kan jo hende at det er en helt spesiell pasient gruppe. :P Du kan jo prøve å google lungefysioterapi?

Evt Blåse med sugerør i stor flaske vann. Så du får mye motstand. 10 x 10...

Tusen takk for svar :D jeg har ikke prøvd bisolvon, skal til lege i morgen så får høre da ^^ skal prøve og legge meg litt nedover og se om det virker :D

Når det gjelder nesa så ble jeg opperert i sommer for polypper tette bihuler og skjev nesevegg, så når jg ble gravid hovna slimhinner opp og jeg ble helt tett med mye snørr/slim, måtte egentlig gå på nesespray med kortison resten av livet, var hos øre nese hals for en uke siden, han sa at han kunne ikke si om det var trykt og bruke. hans nøyaktige ord var : men faen da mamma må jo leve hun også! Vet ikke om jeg tørr og bruke denne, så blir nok og la være.. Men rart dem ikke kan hjelpe meg mer :/

Back
Topp