Blir en veldig tung dag i morgen :/

Tinker-Bell

Forelsket i forumet
Augustmødrene 2014
Jeg hadde en spontanabort i slutten av oktober, termindatoen skulle vært 8.juni.
Etter SAen var det ingenting jeg tenkte mer på enn å bli gravid på nytt, og heldigvis fikk vi fullklaff på første eggløsning.

Den første tiden av svangerskapet var angstpreget, jeg var redd for å miste på nytt. men ettervert har skuldrene senket seg og jeg har klart å tenke positivt. Jeg virkelig glede meg over graviditeten og gleder meg til å møte lille bebien vår <3 Jeg trodde egentlig ikke at jeg kom til å få noe ettervirkninger av SAen, siden jeg ble gravid på nytt så fort trodde jeg at psyken var "kurrert". Men nå som termindatoen nærmer seg har sorgfølelsene meldt seg.

Jeg er lei meg fordi vi mistet vår første lille spire, det føles som jeg har gått gravid et helt sv.skap allerede og det er litt demotiverende å vite at det er to måneder igjen til termin :/ Og når jeg får sånne tanker blir jeg fra meg av dårlig samvittighet for bebien i magen! Hadde ikke SAen skjedd hadde jo ikke jeg hatt DENNE babyen nå!. Må innrømme at jeg har hatt problemer med tilknyttningen til babyen i magen under sv.skapet, jeg har levd på tåhev lenge og tørr ikke være for optimistisk så jeg føler meg som en utrolig dårlig person som har disse tankene nå :(

Tørr ikke lufte disse tankene for sambo, han kommer nok bare til å si at eg får glemme det som har vært og være glad for det som er. Jeg er jo veldig glad for det, men klarer likevel ikke helt å glemme. Jeg har rett og slett ikke bearbeidet SAen i det hele tatt :/ Er det normalt å ha sånne følelser i sv.skapet? Er så redd jeg ikke skal klare å få tilknytning til babyen når den er født, og det gjør meg trist :(

Jeg kan ikke forestille meg hva du har gått igjennom. Men jeg tror nok at jeg hadde tenkt de samme tankene som deg. Det må være så ufattelig vondt å miste noe som er så ønsket og man har lengtet etter lenge. Selv om man blir gravid igjen.
Nå vet jeg ikke om du er religiøs eller no sånt, men kanskje det egentlig er samme babyen i magen din nå bare i en annen, frisk kropp?
2 mnd går nok raskere enn du tror. Og jeg tror det at i det sekundet babyen din kommer og ligger på brystet ditt, så forsvinner mye av redselen og du klarer å tillate deg selv å knytte deg til det lille mirakelet du har skapt. ❤️

Dette var bare mine tanker... Ønsker deg alt godt framover. :)

Jeg synes du burde lufte tankene dine for jordmor for jeg er ganske sikker på at det du føler ikke er så uvanlig og at hun kan hjelpe deg å bearbeide tankene. Du beskriver jo noe som kan minne om fødselsdepresjon som ei venninne av meg hadde. Følte ingen tilknytning til barnet etter fødsel og turde ikke snakke med noen om det. I etterkant skulle hun ønske hun hadde sagt noe mye før for hun fikk god hjelp når hun først innrømmet det. Det er heller ikke uvanlig å føle mangel på tilknytning i svangerskapet.

Jeg har ingenting jeg kan si for at du skal føle deg bedre men jeg mener definitivt at du bør snakke med noen om det. Ikke føl skam over følelsene dine og vær heller stolt over at du tør å ta tak i det. Ønsker deg alt godt

Ikke rart du er trist pga. dette, kjære deg. Psyken vår er akkurat like lunefull og hemmelighetsfull som hjertene våre og det gjemmer seg så mye rart i underbevisstheten. Når man i tillegg er gravid blir nettopp slike ting som barndom, familie, sorg og tap veldig viktige ting å få bearbeidet og underbevisstheten trekker frem mye drit fra under teppet. Selv om jeg tenker dette er helt naturlig, vil jeg også anbefale deg å lufte dine tanker og bekymringer for jordmor. Har du en svangerskapsdepresjon er det beste å få hjelp. Går selv til psykolog i svangerskapet grunnet fortiden min og skal begynne på jevnlige samtaler med BUP nå snart bare for å sørge for at det nettopp ikke utvikles en depresjon før eller etter fødsel. Disse tingene tas veldig på alvor av helsepersonell og de vil ikke annet enn å hjelpe. Lykke til. Du er ikke alene!!

Sent from my GT-I9506 using BV Forum mobile app

Tusen takk for svar <3 uff.. kjenner at dagen e blitt mye tyngre enn forutsett. Men skal nok komme meg over dette også, fokuserer på at jeg snart skal bli mamma igjen <3 Og prøver å si til meg selv at det ikke er unormalt å være litt trist på en dag som dette.

Det er spesielt med slike dager, og jeg opplevde å gjenoppleve sorgen litt selv den dagen jeg skulle hatt termin. Det er tungt og rart. Jeg er glad jeg var gravid på nytt, men samtidig er det en rar og spesiell følelse. Det er nå i juni 1 år siden jeg fikk den tunge beskjeden om MA og verden raste sammen over natten. Beintøft å gjennomgå og det er nok en sorg som vil henge igjen en stund. Heldigvis klarer jeg å glede meg over gutten i magen og fokuset mitt er nå på han!

Sniker fra september. ;)
Må si at jeg føler litt det samme som deg.
Jeg også har hatt en spontanabort. Er litt vondt å tenke på at vi skulle hatt ett barn til på ett år nå...
Omtrent på terminen er det 2 år siden vi mista.
Det tar tid å komme over en SA. Tenker ofte på det. Men prøver å glede meg over babyen i magen. Føler meg mere lykkelig enn noen gang egentlig. Men må si jeg var skremt de første ukene.
Var så redd for å oppleve det en gang til. Men tok en prat med både lege og jordmor om det. Og fikk litt ekstra oppfølging med tidlig ul og litt ofte kontroller og så nå føler jeg meg trygg.
Er i uke 27 nå og gleder meg veldig til å få ei lita jente i september. ♡
Lykke til til deg. ♡
Ta deg en prat med jordmor. Det kan gjøre godt. :)

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Jeg er enig med de andre som sier prat med jordmor.

Jeg slet veldig med å glede meg og knytte meg til Johannes da han lå imagen, fordi jeg hadde gått igjennom så mye for å komme så langt.(IVF-forsøk, 2 MA/SA og forferdelig dårlig for i det svangerskapet). Jeg tok kontakt med jordmor og var ærlig, og jeg fikk god støtte og samtalehjelp fra kommunen. Det er ikke rart man føler det slik, man går og er redd for at det skal skje noe, og klarer ikke helt slippe skuldrene ned.
En klem skal du få, du er ikke alene.
Send meg gjerne en pm om du vil prate mer om det :)

Takk for gode råd <3 jeg har nå faktisk gått smått til innkjøp av ting til baby nå, og kjenner at d hjalp veldig å få litt på plass. Klarer lettere å visualisere at det kommer et friskt barn til slutt og jeg prøver å tillate meg å glede meg :-) den vi mistet er ikke glemt selv om vi nå retter fokus mot h*n som kommer i august.

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app

Det er lov til å kjenne på sorgen <3 mista selv i uke 24 første gang, har fått to friske barn etter. Fikk tilbud om å snakke med noen etterpå, men som 17 åring skulle jeg takle dette selv. Reaksjonen kom for et par år siden, jeg møtte veggen og endelig fikk jeg snakke med noen om det som skjedde for 13 år siden.... Så oppsøk noen nå, og snakk om følelsene dine<3 klem

Sent from my iPhone using BV Forum

Back
Topp