Blir det ofte oppdaget MA på oul?

Alle gode ting er 3!

Forelsket i forumet
Jeg ser flere opplever MA og ser at det har blitt oppdaget på ul.

Jeg kvalifiserer ikke til Tul og lurer derfor på om det ofte skjer at blir oppdaget på oul at fosteret feks har vært dødt siden uke 10..?

Alle bekymringer altså..

Last edited:
Jeg ser flere opplever dette, og ser at det har blitt oppdaget på ul.

Jeg kvalifiserer ikke til Tul og lurer derfor på om det ofte skjer at blir oppdaget på oul at fosteret feks har vært dødt siden uke 10..?

Alle bekymringer altså..

Jeg tror ikke det skjer ofte, men leste i går at 25 % av aborter er MA’er og MA oppdages som regel på ultralyd. Kroppen støter som regel ut det døde fosteret etterhvert så går man lenge nok med en uoppdaget MA så begynner man jo å blø og da kan det tolkes som en SA. Tror det er mye mørketall.

Men ja, rundt 1 av 3 graviditeter antas å gå til grunne. Halvparten av disse før man vet at man er gravid. Så 25% av 15% ender i MA. De fleste vil jeg tro får et tegn på at det har stoppet opp slik at de tar en TUL og oppdager det da. Symptom på MA kan f.eks være brun utflod, blødning, tap av symptomer.

Vil tro det sjeldent går så langt som til OUL, men kan jo skje.

Jeg spurte legen om det i går om han kunne sjekke, men av frykt for å gjøre mor stressa om de ikke fant hjertelyd gjorde de ikke det før uke 24!:nailbiting:

Skjønner de ikke har i uke 10-12 av den grunn men å vente heilt til uke 24 var lenge!!!

Skjønner de ikke har i uke 10-12 av den grunn men å vente heilt til uke 24 var lenge!!!
eneste kontrollen i vanlig svangerskapsoppføging mellom 12-13 og 24 er jo oul.

Jeg ser flere opplever MA og ser at det har blitt oppdaget på ul.

Alle bekymringer altså..
jeg har ikke noe fasit svar her men hadde jeg ikke vært på TUL i uke 11 så vet jeg ikke hvor lang tid det ville tatt før jeg oppdaget det sist jeg var gravid. Jeg er heller ikke kvalifisert til TUL jeg ville bare sjekke at alt var bra, jeg hadde masse symptomer så tenkte alt ville være fint.

Om du stresser og bekymrer deg for dette ville jeg kanskje bestilt meg time til TUL bare for å sjekke. Syns at alle burde fått tilbud om det.

jeg har ikke noe fasit svar her men hadde jeg ikke vært på TUL i uke 11 så vet jeg ikke hvor lang tid det ville tatt før jeg oppdaget det sist jeg var gravid. Jeg er heller ikke kvalifisert til TUL jeg ville bare sjekke at alt var bra, jeg hadde masse symptomer så tenkte alt ville være fint.

Om du stresser og bekymrer deg for dette ville jeg kanskje bestilt meg time til TUL bare for å sjekke. Syns at alle burde fått tilbud om det.

Ja, jeg burde kanskje det. Enig at alle burde det, det er jo grusomt og gå lenge med både bekymringer og evnt om der skulle være noe galt.

eneste kontrollen i vanlig svangerskapsoppføging mellom 12-13 og 24 er jo oul.

Ok. Fire år siden sist så husker ikke dette men tror jeg var oftere. Var hos legen og jordmor før OUL hvertfall [emoji5]

Ok. Fire år siden sist så husker ikke dette men tror jeg var oftere. Var hos legen og jordmor før OUL hvertfall [emoji5]
Vel, i utgangspunktet er det bare en kontroll før oul.
Her er det to, det ble jeg veldig imponert over, det er en før uke 12 og en etter uke 12. Ikke kan vi velge behandler heller, så her er det nok også forskjeller fra sted til sted.

Din verden er ikke alle andres verden, 1200-1500(som det koster her i området) er mye penger for noen. Det kan også være langt til nærmeste tilbyder, da ikke alle bor i storbyer her i landet.

Nettopp derfor jeg sa i min verden...! Så helt unødvendig med den type kommentar.

Jeg hadde lett kjørt flere timer også for sjelefred. Vi er alle forskjellige!

Back
Topp