Blikkontakt 2 mnd

MammaenTilEogW

Glad i forumet
Påskekyllingene 2020
Marsboerne 2023
Var på helsekontroll med mini i dag og har nå gått helt i kjelleren. Helsesykepleieren brukte en del tid å få blikkontakt med henne, men når hun fikk kontakt fikk hun veldig god kontakt. Men nevnte dette med tiden det tok og at vi skal følge det opp neste gang. Skal sies at mini var trøtt og sovnet i armene mine før vi dro. Jeg er ganske sikker på at hun ser godt da hun fester blikket, elsker å se seg selv og prate i speilet sitt som jeg fester på uroen (det er jo blikkontakt), osv. hun er veldig våken og «med» og smiler og prater. Vi har til og med diskutert at hun er tidligere ute enn storesøsteren (som var tidlig ute med det meste). Men med den kommentaren har jeg blitt så bekymret! Tenker autisme med en gang. Nå prøver jeg bare hele tiden å få blikkontakt med henne her hjemme. Merker at også jeg må jobbe litt med det, men det er fordi hun fester blikket på andre ting rundt meg. Så nå er jeg så bekymret! Noen med noen beroligende ord?

Hun er født i typ mars eller?
Da er hun veldig liten, alt for tidlig å si noe enda og vet du hva som er babyens førdte tegn på at den er sliten og prøver å regulere seg selv? Vender blikket vekk og unngår blikkontakt. Dette gjør babyene før du begynner å gråte/sovner og er et tidlig tegn på at de er overstimulert/slitne. Synes det var ganske teit av helsesykepleier å ordlegge det sånn at du ble så bekymra - samtidig har mat økte nivåer av stress de første månedene etter en fødsel som gjør det lettere å gruble/bekymre seg/få lett angst. Så det skal liksom litt mindre til før man blir veldig bekymra da.

Hun er født i typ mars eller?
Da er hun veldig liten, alt for tidlig å si noe enda og vet du hva som er babyens førdte tegn på at den er sliten og prøver å regulere seg selv? Vender blikket vekk og unngår blikkontakt. Dette gjør babyene før du begynner å gråte/sovner og er et tidlig tegn på at de er overstimulert/slitne. Synes det var ganske teit av helsesykepleier å ordlegge det sånn at du ble så bekymra - samtidig har mat økte nivåer av stress de første månedene etter en fødsel som gjør det lettere å gruble/bekymre seg/få lett angst. Så det skal liksom litt mindre til før man blir veldig bekymra da.
Tusen takk for svar! Dette hjalp veldig ♥️ hun er akkurat fylt to mnd. HS nevnte naturlig nok ikke autisme, men syn. Synet er jeg veldig sikker på er ok, så det bekymrer meg ikke. Jeg selv som overanalyserer og gikk rett i retning autisme :shy: Det er liksom ikke noe annet som tilsier det skal være noe gale. Hun er veldig oppmerksom og våken (noe vi får kommenterer for). smiler og pjatter med. Liker å være der det skjer og vil heller opp og se seg rundt enn å ligge nede.

Så tusen takk for betryggende svar♥️

Last edited:
Tusen takk for svar! Dette hjalp veldig ♥️ hun er akkurat fylt to mnd. HS nevnte naturlig nok ikke autisme, men syn. Synet er jeg veldig sikker på er ok, så det bekymrer meg ikke. Jeg selv som overanalyserer og gikk rett i retning autisme :shy: Det er liksom ikke noe annet som tilsier det skal være noe gale. Hun er veldig oppmerksom og våken (noe vi får kommenterer for). Ler og pjatter med. Liker å være der det skjer og vil heller opp og se seg rundt enn å ligge nede.

Så tusen takk for betryggende svar♥️

Ja altså minste her er 2, kjempelangt fremme på språk og normalt motorisk. Men skal ikke mye til før man blir bekymra, hun lager gjerne en fast rute her inne hvor hun løper, legger fra seg noe, så til oss og si noe også repeat på samme mønsteret 10 ganger. Og skal ikke mer til før jeg tenker - jøss er det her virkelig normalt?? :hilarious:
Men det er utrolig mye som er innafor normalen. Noen har jo ikke engang begynt å smile eller bable skikkelig når de er 2 mnd :) ❤️

Ja altså minste her er 2, kjempelangt fremme på språk og normalt motorisk. Men skal ikke mye til før man blir bekymra, hun lager gjerne en fast rute her inne hvor hun løper, legger fra seg noe, så til oss og si noe også repeat på samme mønsteret 10 ganger. Og skal ikke mer til før jeg tenker - jøss er det her virkelig normalt?? :hilarious:
Men det er utrolig mye som er innafor normalen. Noen har jo ikke engang begynt å smile eller bable skikkelig når de er 2 mnd :) ❤️
Vi er vel laget for å overanalysere alt som har med barna å gjøre :p
Sant som du sier. Normalen er ganske bred. Og hun gir øyekontakt. Smil fikk vi ved 2,5 uke (ganske sikker på jeg så et ved 1,5 uke, men det må være for tidlig :p). Takk for mange fine ord! Nå ble kvelden min litt bedre :)

Frk hysterisk her igjen. Snakket med HS tidligere i dag og hun sa at det var evt synet, men at hun ikke var bekymret. Da hadde hun satt opp time med en gang (satt opp en ny time om et par uker siden jeg var bekymret). Men så sa hun at det hun reagerte på var at det tok så lang tid før hun fikk blikkontakt. At de fleste babyer på 8-9uker snur seg etter stemmer. Så da ble jeg usikker igjen. For jeg får ikke mi til å snu seg etter stemmen min. Men jeg ser hun hører den, for hun smiler med hele fjeset. Litt googling sier meg at de ikke trenger å snu seg mot lyder før de er nærmere 3 mnd. Noen med erfaring? :shy:

Jeg tenker du ikke har grunn til å være bekymret. Hun er liten ennå og som du sier, var hun trøtt. Du ser en annen baby hjemme :Heartpink

Ikke vær bekymret! Tenkte akkurat som deg om min egen unge når han var noen mnd. Følte at han aldri ville se på meg og ungikk det meste øyekontakt når han var 3 mnd.Nå er han 11 mnd og er sosial som bare det

Jeg roet meg ganske etter å ha fått tilbrakt en dag med henne og fikk fulgt litt med. Hun kikker jo masse på oss:) men fikk jo ny time som vi var på i går. Kom ikke lenger enn stellebordet før HS sa at hun nå egentlig hadde sett det hun trengte :hilarious: kikket masse på henne og smilte fra øre til øre :) så var nok bare mini som var veldig trøtt og prøvde å beskytte seg selv sist gang vi var der :)

Back
Topp