Bli gravid i studietiden..

shiwa

Glad i forumet
Hei.. jeg lurer litt på hvordan det blir med penger dersom man blir gravid i studietiden, men har termin etter studieslutt. dette gjelder høgskole.

hørt noe om at hvis man søker seg inn på et studie for neste år, og deretter søker permisjon pga graviditet så kan man motta støtte fra lånekassen. noen som har erfaring????

ønsker veldig å bli gravid....

ORIGINAL: Bare Kari

Jeg ble gravid midt i studietiden. Gikk veldig greit, men var sykemeldt i en periode pga kvalme. Fikk jenta mi i august. Har ett år igjen, men skal ikke gå det året. Du kan melde deg opp som student og ta permisjon fra dette studiet. Det er ingen krav til at du må fullføre studiet. Når du er oppmeldt som student har du rett på fødselsstipend.

1000 takk for svar :)
Da skal jeg søke meg inn på et studie til våren sånn i tilfelle :)

ORIGINAL: shiwa

Jeg ble gravid midt i studietiden. Gikk veldig greit, men var sykemeldt i en periode pga kvalme. Fikk jenta mi i august. Har ett år igjen, men skal ikke gå det året. Du kan melde deg opp som student og ta permisjon fra dette studiet. Det er ingen krav til at du må fullføre studiet. Når du er oppmeldt som student har du rett på fødselsstipend.

1000 takk for svar :)
Da skal jeg søke meg inn på et studie til våren sånn i tilfelle :)

dytter litt jeg [;)]

vil gjerne høre fler med erfaringer :)

Jeg har akkurat blitt gravid, og har termin i slutten av august. Jeg er egentlig ferdig med utdanninga mi til våren, men har planer om å melde meg opp til et 5. studieår, for så å søke permisjon fra dette. Da får jeg fødselsstipend[:)]

oki :) gratulerer forresten :) du er super duper heldig :) satser på en positiv test her i romjula :)

du er ikke bundet til å starte på det studiet etter permisjonen er over da ? eller? ang. eksamen i d faget du får stipend for...??

Min første post her inne... Hooray! [:)]
Jeg må slenge meg på her... Jeg har nylig funnet ut at jeg er gravid -ikke planlagt btw. Har termin i august, og fullfører bachelorgraden min i mai... Så hva gjør jeg med penger??? Dersom jeg melder meg opp på et nytt studie, er det stipend eller lån jeg får fra Lånekassa da? Og er det virkelig sånn at man ikke trenger å fullføre det studiet man melder seg på uten å få noen "baksmell"? For ved vanlig støtte gjøres en del av stipendet om til lån hvis man ikke består eksamen...... Jeg blir helt forvirra [&:]

Men dersom jeg ikke velger å melde meg opp til nytt fag/studie... Hvem får man da støtte av? Kan man få av NAV? Jeg har en ekstrajobb, men ingen kontrakt på antall timer eller % -jeg jobber bare når jeg selv sier jeg kan og blir ringt til ved behov. Det blir vel ikke da arbeidsgiveren som gir meg støtte siden jeg ikke har noen type fast stilling? Kan NAV ta utgangspunkt i min inntekt fra denne jobben og gi meg støtte, eller åssen funker det?
Håper noen har svar til meg på dette, for dette er noe som bekymrer meg om dagen [&:]

Sånn som jeg har skjønt det, tar NAV utgangspunkt i inntekt de beste 6 månedene av de siste 10. Men hvis du jobber bare en sjelden gang, så spørs det om det blir noe ut av det. De regner sammen gjennomsnittelig månedslønn disse månedene, så hvis du jobber mye, kan det godt hende du greier å opparbeide deg noe rett til penger:) Men er ikke helt sikker altså.

Dersom dere ikke har opparbeidet noe rett til permisjonspenger fra nav. Vil jeg absolutt anbefale dere å melde dere opp til studier som dere permiterer dere fra slik at dere får foreldrestipendet fra lånekassen.

Dette er et stipend som utgjør samme summen som du hadde fått i lån. Dersom samboeren din har under en viss intekt i mnd (mener det var 25 tusen?) får dere forsørgerstipend i tillegg. :)

----
Kom på en ting til, kan også gjøre sånn som vi har gjort det:

Foreldrestipendet får du uansett når du får barn og er meldt opp til studier, enten du tar permisjon eller ei.

- Jeg er meldt opp som fulltidsstudent ved HiB og får dermed foreldrestipend + forsørgerstipend for 2 barn.
- Samboer får foreldrepenger fra nav siden jeg er fulltidsstudent, men siden han tar de ut gradert ødelegger ikke dette for foreldrestipendet. (dette funker KUN ved gradert uttak)

Resultat:
- sambo jobber 40 % ut 2010 og får tilbringe masse tid sammen med oss. [;)] Og vi får akkurat samme inntekt som om han hadde jobbet fullt. [:)]

Hei jeg har blitt gravid i studiene..men både jeg og samboeren er studenter på fulltid og jobber ved siden av. Noen som vet hva vi har krav på fra lånekassen og nav?

Hvis du jobber fulltid har du rett på foreldrepenger for å erstatte lønnen din og du får foreldrestipend fra lånekassen etter hvor mye samboeren din tjener. Dine foreldrepenger fra nav har ikke noe med foreldrestipendet å gjøre så du kan få ganske bra med penger.

Og jeg anbefaler alle å oppsøke lønnskontoret sitt hvis de får problemer med nav og at de ikke vil velge de beste månedene med lønn. Det ville de ikke med meg så jeg vil få noe fra NAV og noe fra kommunen min også foreldrestipend i tillegg. Kan bli mye å holde styr og de mange på NAV vet ikke hva gravide som skal ha foreldrepenger har rett på tydeligvis.
Og en annen ting, en kan tjene bra på å bli gravid i studietiden, men det er ikke alltid skolen er like flink å tilrettelegge som de skal så det kan bli problematisk likevel. Jeg ville fullføre året også ta ett år permisjon fordi det er så lite igjen etter jeg har fått ungen og faren kan være hjemme, og dessuten passer det bedre når jeg skal begynne igjen på skolen og med barnepass, men det nekter skolen meg. Så vær forberedt på at alle ikke er like flink til å tilrettelegge.

jeg er gravid, 15 uker på vei... går siste året på videregående.

det du har krav på i fra lånekassen er fult lån det halv året før du skal ha baby, så om du har termin i august har du gratis lån penger i fra lånekassen fra januar frem til mai, så får du støtte i fra kommunen, jobben (vis du har jobb som tjener over 35 000 i året).

det du kan gjør for å få penger når babyn kommer er at du søker inn på et nytt studie å får permisjon for det skole året og får da permisjon penger i fra lånekassen er det videregående får du ca 8000 å nokke i mnd er det høyere utdanning som høyskole er det ca. 10 000 kr i mnd :)

er du alene mor eller ikke bor me kjæresten/forloveden så har du krav på en go del penga, bostøtte og diverese andre ting :)

Lykke til alle sammen :)

ORIGINAL: RLD

Hvis du jobber fulltid har du rett på foreldrepenger for å erstatte lønnen din og du får foreldrestipend fra lånekassen etter hvor mye samboeren din tjener. Dine foreldrepenger fra nav har ikke noe med foreldrestipendet å gjøre så du kan få ganske bra med penger.

Og jeg anbefaler alle å oppsøke lønnskontoret sitt hvis de får problemer med nav og at de ikke vil velge de beste månedene med lønn. Det ville de ikke med meg så jeg vil få noe fra NAV og noe fra kommunen min også foreldrestipend i tillegg. Kan bli mye å holde styr og de mange på NAV vet ikke hva gravide som skal ha foreldrepenger har rett på tydeligvis.
Og en annen ting, en kan tjene bra på å bli gravid i studietiden, men det er ikke alltid skolen er like flink å tilrettelegge som de skal så det kan bli problematisk likevel. Jeg ville fullføre året også ta ett år permisjon fordi det er så lite igjen etter jeg har fått ungen og faren kan være hjemme, og dessuten passer det bedre når jeg skal begynne igjen på skolen og med barnepass, men det nekter skolen meg. Så vær forberedt på at alle ikke er like flink til å tilrettelegge.

Jeg får foreldrestipend fra lånekassen nå, og foreldrestipendet tilsvarer det du max kan få i studielån. Og slik jeg har forstått det påvirker inntekten til barnefaren det. Eneste hans inntekt kan "forstyrre" er forsørgerstipendet som er på ca 1300kr i mnd..

Jeg forstod ikke helt det andre jeg har merket ut, vist du har tenkt at samboren din skal være hjemme med barnet er det vel ikke noe i veien for at du kan fortsette studiene?
Skolen min har heller ikke tilrettelagt noenting. Og de har akkurat samme krav til oppmøte hos meg som om hvem som heldst annen i klassen. Jeg begynte på skolen i august, gikk til jeg fødte i september, var hjemme 1 1/2 uke og begynte på skolen igjen. De var veldig skeptisk til at jeg tok barnet med på skolen, men godtok ikke fravær. Så jeg hadde han med de 6 første ukene, for sambo fikk ikke begynne på foreldrepenger før da. Han sov heldigvis godt i timene og gjorde lite utav seg. Etter at sambo startet på foreldrepenger har han vært med på skolen og gått på tur med babyen i området og kommet innom skolebygget når jeg har hatt pause for amming. Litt kavete er det jo, men går helt fint :)

Nå etter jul er babyen såpass stor at de blir hjemme de timene jeg er på skolen. Så får han 1 flaskemåltid for dagen.

Alt går om en bare vil ;)

ORIGINAL: Divinity

ORIGINAL: RLD

Jeg får foreldrestipend fra lånekassen nå, og foreldrestipendet tilsvarer det du max kan få i studielån. Og slik jeg har forstått det påvirker inntekten til barnefaren det. Eneste hans inntekt kan "forstyrre" er forsørgerstipendet som er på ca 1300kr i mnd..

Jeg forstod ikke helt det andre jeg har merket ut, vist du har tenkt at samboren din skal være hjemme med barnet er det vel ikke noe i veien for at du kan fortsette studiene?
Skolen min har heller ikke tilrettelagt noenting. Og de har akkurat samme krav til oppmøte hos meg som om hvem som heldst annen i klassen. Jeg begynte på skolen i august, gikk til jeg fødte i september, var hjemme 1 1/2 uke og begynte på skolen igjen. De var veldig skeptisk til at jeg tok barnet med på skolen, men godtok ikke fravær. Så jeg hadde han med de 6 første ukene, for sambo fikk ikke begynne på foreldrepenger før da. Han sov heldigvis godt i timene og gjorde lite utav seg. Etter at sambo startet på foreldrepenger har han vært med på skolen og gått på tur med babyen i området og kommet innom skolebygget når jeg har hatt pause for amming. Litt kavete er det jo, men går helt fint :)

Nå etter jul er babyen såpass stor at de blir hjemme de timene jeg er på skolen. Så får han 1 flaskemåltid for dagen.

Alt går om en bare vil ;)

Okei, eg får rundt 8000 når eg er hjemme med gutten fordi sambo tjener over 24 tusen eller noe sånt. Fikk sånn "brosjyre" om det når eg begynte på skolen og sa eg var gravid [&:]

Åja, men eg ville være vekke de 6 første ukene fordi det tar hvertfall 1,5 timer å reise til skolen og nærmere to å reise hjem igjen og det blir for tøft rett etter en fødsel tenkte eg, og det er ett godt stykke å gå til skolen for meg fra bussen. Og eg trodde eg måtte være vekke de 6 første ukene eg, men tydeligvis ikkje[:)] Også hadde eg lyst å ha han med på skolen etter det en uke eller noe sånt også skulle faren være hjemme mens eg var i praksis. Men då var eg avhengig av praksisplass på Os fordi det blir vanskelig med ammingen når far er hjemme, men det skulle vi no klart på ett vis. Som du sier kan han få flaske eller han kunne kommet med gutten osv. Men skolen var ikke helt interessert i det, eneste de jobbet hardt med var å skaffe praksisplass på Os, men det var veldig usikkert om kom til å gå og då ville hele opplegget blitt mye vanskeligere uansett. Eg undersøker i stedet om det finnes deltidsstudier eg kan jobbe med hjemme fremover, er ikke lysten på å komme tilbake til en skole som ikke vet ka tilrettelegging er [:'(]

Jeg også lurer litt på sånne ting... Jeg er i utgangspunktet ferdig med høgskolestudiene mine våren -11, men har termin 2. september -10, så det vil si at jeg kommer til å ta meg et år fri. I tillegg har jeg en jobb ved siden av som er på ca 75 timer i mnd. Hva har jeg krav på da?? Har inntekta til samboeren min virkelig å si på hvor mye støtte jeg som kommende mor i et samboerskap har krav på?? Noen som vet?

Hvis du har deltidsjobb kan du ha rett på foreldrepenger, men eg er ikke sikker på hvor mange timer det må være og sånn. Hør med NAV eller les på nettsiden deres, kanskje det står der. Sannsynligvis kommer du bedre ut med foreldrepenger hver måned enn engangsbeløpet du ellers får.
Og hvis du får foreldrepenger har det ingenting å si for hva du får fra lånekassen, men har du samboer så har hans inntekt noe å si for hvor mye du får ja. Det gjør det hvertfall for meg, men ser folk har svart litt ulikt [&:]
Når eg skrev eg var gravid i søknaden til lånekassen i starten av året fikk eg ganske god informasjon tilbake, der det stod om hva penger eg får og hvor mye sambo kan tjene i forhold til hvor mye jeg får utbetalt sånn. Har ikke du fått det? Ville i så fall etterlyst det fra de, den oversikten var ganske grei. Den ligger sikkert på nettsiden deres og [:)]

Back
Topp