Jeg må muligens gå gjennom konisering, men prøver aktivt å bli gravid så virkelig håper at den siste celleprøven viser ASCUS eller CIN1/LSIL. Skal høre fra legen innen 1-2 uker.
Har vært under oppfølging i snart 6 år (!!!), har høyrisiko HPV som kroppen min ikke klarer å kvitte seg med. Det er mye usikkerhet rundt hva slags celleforandringer jeg har siden de sitter i livmorhalskanalen, dvs. selve livmorhalsen er helt frisk. Og det er vanskelig å ta biopsier fra kanalen, så dersom de må konisere, må de fjerne MYE mer enn dersom celleforandringene er i livmorhalstuppen.
Har spurt og spurt leger hva jeg kan gjøre for å øke sjansene for å bli hvitt hpv'n, men de sier at det er ingenting som kan gjøres. Men, har nå nylig lest at det er mange studier på hvordan sink kan øke sjanser for å kvitte seg med hpv, så dette skal jeg prøve neste. Noen ganger er det nesten trist hvor lite leger tenker outside the box, og er villig å prøve noe annet enn kirurgisk eller medisinsk behandling. 3 mnd med sink kostttilskudd kan ikke skade i hvert fall.
The results of the following study suggested that oral intake of zinc sulfate supplement for 3 months increases the rates of HPV clearance and resolution of pre-existing cervical lesion.
pubmed.ncbi.nlm.nih.gov
Veldig fint å høre at noen er blitt gravid så raskt etter konisering