Blender eller jus-maskin?

Var om sånn juicemaskiner for ikke lenge siden at det er ikke sunt i det hele tatt. Det man gjør er å klemme vannet/væsken og sukkeret/karbohydratene ut av frukten/grønnsakene og alle de sunne vitaminene, mineralene og næringsstoffene ligger igjen i fruktkjøttet og grønnsakene. Så man kan like godt ta vann fra springen og blande med sukker å drikke.
Så jeg ville kjøpt blender :)

Det vil jeg gjerne se noe forskning og fakta på, for det vil isåfall si at det ikke er c-vitaminer i appelsinjuice heller.

Søkte kjapt og fant denne, som motbeviser det du sier.
http://bramat.no/eksperter/ekspertsvar/1486-hvor-sunt-er-det-egentlig-a-juice

Ja, juicer du bare frukt får du selvfølgelig i deg mye sukker og raskere blodsukkerstigning enn hvis du hadde spist frukten. Du får ikke med deg fibrene, men det betyr ikke at du ikke får med deg noen vitaminer. Leser du hele artikkelen ser du også at de anbefaler grønnsaksjuice. Drikker du en grønnsaksjuice om dagen teller den som 1 av de 5 om dagen du skal ha av frukt og grønt. Og det er lettere å få i seg grønnsaker man vanligvis ikke spiser så mye av. Det er selvfølgelig viktig å få i seg fiber, men det kan du gjøre i de andre måltidene. Drikker du bare fruktjuice kommer du ikke langt, men et glass grønnsaksjuice om dagen vil bare gjøre deg godt.

Hva er du opptatt av?
En juicemaskin lager juice av saften til frukt og grønnsaker. En blender kan lage smoothies av hele frukt og grønnsaker. Smoothies er sunnere enn juice, fordi man bruker hele frukten/grønnsaken, mens når man lager juice mister man en del av de bra tingene ved frukt og grønt fordi man kaster fruktkjøttet (etter at man har skvisa ut juicen). Fruktkjøttet inneholder kostfiber, det burde vi spise mere av. I tillegg er en del av vitaminer og mineralene bundet til kostfiberene, og dermed er juicen fattigere på dette, sammenlignet ned om man hadde spist hele frukten/grønnsaken. (Som man gjør når man lager smoothie).
Velg etter smak og behag, og etter hva du mener er det viktigste maskinen du vil ha skal oppfylle (deilig juice, eller sunn (og deilig!) smoothie!
https://www.gearhunder.com/best-blender-for-crushing-ice-frozen-fruit/

bli enige! Jeg har alltid insistert på å bruke en blender for å lage deilige smoothies til familien min. Frosset bærproteinshakes og vegetabilsk supper med belgfrukter er de mest vanlige rettene våre, både næringsrike og lette å fordøye.

bli enige! Jeg har alltid insistert på å bruke en blender for å lage deilige smoothies til familien min. Frosset bærproteinshakes og vegetabilsk supper med belgfrukter er de mest vanlige rettene våre, både næringsrike og lette å fordøye.
Med tanke på at de måtte bruke gavekortet innen den helgen for fem år siden så har de nok kjøpt det de skal kjøpe....

Back
Topp