Blemmer på tunga

J

Juli17April19

Guest
Blir gaaal!

Blemmer på tunga..
Vært sånn i ja, hvertfall 4 uker..
Røde bittebitte små blemmer fremst på tunga , samt på sidene med hvite blemmer..

Var til lege på tirsdag tok munnprøve på tungen da, så skal ringe over helgen å høre om de har fått svar.

Men det jeg lurer på kan dette ha en sammenheng som gravid? Noe jeg bør være bekymret for?
Det svir og er veldig irriterende..

Har byttet tannkrem zendium. Evt munnskyldevann som anbefales?

På forhånd Takk for svar :)
 
Last edited by a moderator:
Kjennes tungen litt sånn nummen? Som om at det kjennes som om man har drukket eks kaffe og brent seg ? Jeg hadde det en god stund, med prikker på tungen (var etter graviditet da) og dette heter visst `After` :confused: Gikk bort av seg selv etterhvert men tok ei stund. Munnskyllevann og Zendium hjalp litt .
 
Hod deg unna syrlige ting, det gjør bare vondt værre. Bra du bruker zendium. Du kan godt bruke det munnskyllevannet på brun flaske med blå ettikett på apoteket. Det svir som f i starten, men bedøver ganske greit etterpå, dessuten renser det sårene.

Ellers er det vel ikke så mye å gjøre annet en å vente til det går over..
 
Kjennes tungen litt sånn nummen? Som om at det kjennes som om man har drukket eks kaffe og brent seg ? Jeg hadde det en god stund, med prikker på tungen (var etter graviditet da) og dette heter visst `After` :confused: Gikk bort av seg selv etterhvert men tok ei stund. Munnskyllevann og Zendium hjalp litt .

Jepp, det er litt sånn ja. Føles ut som at den er bedøvd da.
Ja har googlet og googlet om dette der :wacky:
 
Uff høres ikke noe godt ut men kan være noe virus?
 
Jepp, det er litt sånn ja. Føles ut som at den er bedøvd da.
Ja har googlet og googlet om dette der :wacky:
Mulig det kan være dette som jeg hadde :wideyed: Var hos legen men var ikke så mye han kunne gjøre angående dette, måtte bare gå over som sagt av seg selv ... Håper det går over hos deg og fort :D:)
 
Hei! ser at dette er en gammel tråd, men sliter med det samme som flere av dere beskriver nå. Føles som om jeg har brent meg på tunga uten at jeg har det.. Har vart en ukes tid..Hvordan gikk det med dere?
 
Du har min dypeste medfølelse. Jeg har aldri vært gravid, men har hatt noen runder med after tidligere, spesielt i forbindelse med starten av en forkjølelse. Det er egentlig ikke mye effektiv behandling å finne, apotekene har ulike remedier som f eks bedøvende gelé og slikt, men effekten er nokså dårlig.
Munnskyll med Corsodyl (klorheksidin) hjelper visst også noe.

FHI oppsummerer fint her:

Digresjon:
En gang var jeg såpass plaget av after at det å drikke ble smertefullt, noe som naturlig nok gjorde med ganske dehydrert etter hvert. Endte opp med å ta med infusjonsvæske og utstyr hjem fra jobb, -la inn perifert venekateter på meg selv og transfunderte meg selv i løpet av natten. Det hadde god effekt på almenntilstanden, men det er ikke vel kanskje ikke for alle.. (jeg er helsepersonell, jobber på sykehus).
 
Back
Topp