Bleieutslett eller sopp?

Speedsjarken

Gift med forumet
Jeg har ikke noe særlig erfaring med dette siden Charlotte stort sett bare er rød i huden hvis hun er sår, men nå, etter en periode med rødhet/sårhet etter å ha hoppet over et bleieskift, så har hun fått endel hvite prikker i skrittet. Ser ut som kviser, det er en rød hevelse med noe som ser ut som talg i midten. Hun har en sånn stor prikk som har sprukket og der er det et slags krater inni sånn at det hvite heller blir en liten ring oppå hevelsen. Det er ikke alle som er runde, noen er avlange også.

Har drevet ekstrem lufting i de siste dagene og kun brukt formsydde bleier (tøybleier som ikke har lekkasjesperre), så hun har holdt seg tørr og fin.

Ser ikke ut som hun plages med det, og viser ikke ubehag når jeg vasker henne.

Jeg vet at det er vanskelig å si noe ut i fra en beskrivelse, men hadde ikke noe lyst å legge ut bilde i første omgang.

Hvis noen har tips så blir jeg evig takknemmelig :)

Tusen takk for svar! Men det er ikke skummelt å prøve Canesten hvis det ikke er sopp? Jeg er kanskje litt overforsiktig med sånt :P

ville sjekka med legen jeg.. det er anbefalt om det er første gang det er mistanke om sopp både hos barn og voksne [:)]

fra apotek 1 sine sider....
Siden dagens bleier er meget tette gir dette god anledning til soppinfeksjoner. Hvis hudirritasjonen fortsetter til tross for tiltakene over og utslettet er sammenhengende rødt og hovent er huden antagelig blitt infisert. Du kan da pensle med Krystallfiolett 0,1% liniment, som virker mot både bakterier og sopp. Du kan pensle linimentet på de angrepne hudområdene med vattpinne. La det lufttørke på huden. (Vær oppmerksom på at huden farges fiolett av krystall-fiolett. Tøy vil også ta farge hvis man søler.) Ha på sinkholdig salve etter at fargen er tørket. Gjenta behandlingen 1 (maks. 2) ganger daglig i 2-3 dager.

fant denne, tiltakene over var vanlig stellesalver og canesten.

Tusen takk :) Tror vi prøver Canesten i første omgang. Sårheten har blitt mye bedre, men siden prikkene ikke gir tegn til å forsvinne med det første så er det sikkert sopp. Hun var ganske sår for noen dager siden så det er nok stor mulighet for at det har blitt soppdannelse.

Back
Topp