Bleieslutt?

Lykkenerstor

Elsker forumet
Tilgangsansvarlig
Sensommerbarna 2016
Juligull2021
Junibollene 2023
Jeg har bare et barn så alt er nytt for meg, lillemor blir 2 i august. Så tenker på bleie slutt, hvordan starter man med potte/do trening? Hvor gamle var barna deres? Tips og råd til en uerfaren mamma ?:happy:

Mitt beste tips er å vente til barnet er klart for bleieslutt. 2 år er ganske tidlig for mange.
..og ta det på sommeren når du har god tid, og barnet har lite klær på.

Min eldste sluttet da han var 3 år og 4 mnd, aldri hatt uhell, for han var klar for bleieslutt.
Vi brukte klistermerker som motivasjon/premie for å gå på do.

Enig i at sommeren er en bra tid. Vi har visst en liten naturist, for ham var det motivasjon nok å slippe å ha på bleie i varmen. Han var 2 og et halvt da han var tørr på dagtid, da hadde vi øvd i noen måneder.

Potta ble brukt sporadisk fra han var ett år, så han visste hvordan den fungerte. Vi merket at han ble mer interessert i den, og konseptet med dogåing generelt. Kjøpte masse kule truser, det var stas. Vi hadde med potte på tur i stedet for å ha på bleie. Spurte ofte om han måtte på do for å forebygge ulykker. Fast rutine med dotur før han gikk ut og før soving på dagtid. Når ulykker skjedde, og det gjør de jo, så trøstet vi ham fordi han var fortvilet, men gjorde ellers ikke noen sak ut av det. Han proklamerte forresten selv at han ville slutte med nattbleie da han var 3 år og 2 mnd, og han hadde rett, det gikk veldig bra.

Tror at hvis ungen er klar så går det neeesten av seg selv. Hvis det blir mye uhell og dårlige følelser er barnet kanskje ikke klart enda. Handler altså mest om å følge med på signaler som forteller deg at hun er klar for å prøve :)

Tenker at det kommer litt an på. Vi tenker å prøve i sommer og hun blir 2 i september. Hun har såvidt prøvd å sitte på do og syns det var gøy. Bleiebytt derimot er helt krise, hun hater det. Hun sier også ifra når hun må og når hun har bæsjet. Jeg mener det er verdt å prøve nå heller en å kjempe ved hvert bleieskift i 1-2 år til bare fordi hun ikke selv kan si at hun vil slutte enda.
Jeg tenker at hun bare får gå en del naken, kun bukse når vi skal ut, ikke truse. La henne gå naken og ta henne på do når vi tror hun må. Vil prøve å lære henne et tegn for når hun må. Blir nok en del uhell, men dette er det som kalles "3-dagers metoden" og de fleste barna rekker frem til do minst 1/4 ganger på dag 3. Vi vil heller ikke bruke belønningssystem da jeg ikke vil legge noe ekstra press på henne, mer som en måte å slippe bleie.

Veldig praktisk å prøve bleieslutt på sommeren! Det er bare å prøve seg frem og se om barnet trives med å slutte eller ikke. Tenker det viktigste er å ta det litt «chill» og gjøre det til noe gøy for lille [emoji2] Vår gutt slutta da han var 3,5 år, spurte en dag om han ville gå med truse istedenfor bleie, og det ville han [emoji28] Ble to dager med masse uhell så ordna det seg [emoji1376]

Start med pottetrening nå, men la det være gøy. Vi startet sent med potte, så det ville hun aldri bruke. Datteren vår fyller år i juni, og vi hadde store ambisjoner om å bli bleiefri sommeren hun var tre år.

Det var litt nederlag å levere henne på storbarnsavdeling i august i fjor med bleie. (Dumt p si, men det føltes slik.) Men det tok ikke mer enn 5-6 uker så ville hun slutte. Da gikk hun på vanlig toalett, men med en ekstra doring og krakk til å stige opp.

Noen barn er tidlig ute med «alt», datteren vår har vært sein på det meste, men når hun først gjør det mestrer hun det fullt ut. Tror vi har hatt kanskje 3-4 uhell med tissing i buksa totalt inkl. nattestid.

Start med pottetrening nå, men la det være gøy. Vi startet sent med potte, så det ville hun aldri bruke. Datteren vår fyller år i juni, og vi hadde store ambisjoner om å bli bleiefri sommeren hun var tre år.

Det var litt nederlag å levere henne på storbarnsavdeling i august i fjor med bleie. (Dumt p si, men det føltes slik.) Men det tok ikke mer enn 5-6 uker så ville hun slutte. Da gikk hun på vanlig toalett, men med en ekstra doring og krakk til å stige opp.

Noen barn er tidlig ute med «alt», datteren vår har vært sein på det meste, men når hun først gjør det mestrer hun det fullt ut. Tror vi har hatt kanskje 3-4 uhell med tissing i buksa totalt inkl. nattestid.
Hun var jo ikke sein med bleielutt?

Vi har brukt potte fra 1 års alder og fikk fort rutine på at han satt der etter hvert bleieskift. Dette var veldig gøy og etter hvert kom det alltid noe. Fra han var 2 år ca, brukte vi ikke bleie hjemme, og han slutta helt på natt og dag når han var 2,5 år.

Alt for mange begynner bleieavvenning for sent. Den beste fysiologiske alderen å starte er 1.5-2 år. Å vente lenger kan skape unødig frustrasjon for både barn og foreldre da ungene begynner å bli sta og egenrådige i den alderen.

Som foreldre må vi innstille oss på at dette vil kreve en del av oss og de ansatte i barnehagen. Begynn treningen når barnet viser interesse for potte eller toalettet, men ikke vent på at interessen "plutselig" skal dukke opp. Trigg den fram under lek, la barnet være med både mor og far på do eller søsken. Les gjerne bøker for barnet om pottetrening.

Regn med opp og nedturer. Barn blir ikke plutselig tørre, det må trenes opp

Alt for mange begynner bleieavvenning for sent. Den beste fysiologiske alderen å starte er 1.5-2 år. Å vente lenger kan skape unødig frustrasjon for både barn og foreldre da ungene begynner å bli sta og egenrådige i den alderen.

Som foreldre må vi innstille oss på at dette vil kreve en del av oss og de ansatte i barnehagen. Begynn treningen når barnet viser interesse for potte eller toalettet, men ikke vent på at interessen "plutselig" skal dukke opp. Trigg den fram under lek, la barnet være med både mor og far på do eller søsken. Les gjerne bøker for barnet om pottetrening.

Jeg er helt uenig. Alle mine fem har blitt "plutselig tørre" som du kaller det. Men da har de vært noe eldre (mellom 2 og 3).

Jeg prøvde å innlede pottetrening med eldste, verste dritten jeg har holdt på med. Hun fantes verken klar eller motivert, og det var uhell på uhell på uhell. Droppet det i et halvår, da bestemte hun selv at hun ikke skulle ha bleie lengre, og sluttet på dagen. Hadde aldri et uhell!

Med de fire neste har vi bare ventet på at de selv skulle initiere bleieslutt, og det har fungert helt strålende. Ingen pottetrening, ingen uhell og ingen jobb for oss foreldre å ta.

Hun var jo ikke sein med bleielutt?
Neida. Ikke voldsomt sen. Det var vel heller det at andre barn rundt henne var veldig tidlig.

Men hun var sein med å gå, nesten 18 mnd, sen med det finmotoriske, sen med å skjønne konseptet trøer på sykkel, og er generelt litt tilbakeholden. Men det har litt med personligheten å gjøre. Jeg var også sånn.

Jeg er helt uenig. Alle mine fem har blitt "plutselig tørre" som du kaller det. Men da har de vært noe eldre (mellom 2 og 3).

Jeg prøvde å innlede pottetrening med eldste, verste dritten jeg har holdt på med. Hun fantes verken klar eller motivert, og det var uhell på uhell på uhell. Droppet det i et halvår, da bestemte hun selv at hun ikke skulle ha bleie lengre, og sluttet på dagen. Hadde aldri et uhell!

Med de fire neste har vi bare ventet på at de selv skulle initiere bleieslutt, og det har fungert helt strålende. Ingen pottetrening, ingen uhell og ingen jobb for oss foreldre å ta.
Jeg er både enig og uenig. Introduser de for potte tidlig. Vil de ikke, så vil de ikke. Men veldig mange vil.

En ting er sikkert. De slutter ikke helt med bleie før de er klar. Men det å ha introdusert de for potte og toalett på en positiv måte er vel ingen ulempe.

Jeg er både enig og uenig. Introduser de for potte tidlig. Vil de ikke, så vil de ikke. Men veldig mange vil.

En ting er sikkert. De slutter ikke helt med bleie før de er klar. Men det å ha introdusert de for potte og toalett på en positiv måte er vel ingen ulempe.

Altså, potta står på badet, og jeg har vel aldri vært alene på do siden jeg ble mamma første gang for 16 år siden - så alle ungene har vært veldig klare over sammenhengen mellom potte/do og tiss/bæsj.

Min har blitt satt på do ved bleieskift i perioder fra han var litt over året. Har perioder han tisser jevnlig på doen (har vært tørr på natta i et halvt års tid, men sover med bleie), men vi har ikke satt igang bleieslutt enda. Han blir 2 år om en uke. Veldig interessert i do i perioder, og han får tilbud både her og i barnehagen, men sier han nei er det greit Andre ganger vil han såklart. Og å se at vi er på do er superstas.

Om vi tester bleieslutt i sommer eller venter litt til får vi se, er ingen hast å kutte bleien, han går jo allerede på do i perioder :)

Vi introduserte dogåing fra 1-års alder med storesøster. Lot det være lystbetont og "gøy" Sommeren like etter hun hadde fylt 2 år tok vi bare av bleien da vi hadde ferie og lot det stå til. Var en del uhell de første dagene, men etter en liten uke var hun helt tørr og har omtrent ikke hatt uhell siden :)

Er også både enig og uenig. Her er gutten 2 år og overhodet ikke klar for å slutte med bleie. Har introdusert potte, den står på badet og vekdig stas å sitte på, men gutten er ikke interessert i å bruke den. Her er det individuelle forskjeller tenker jeg. Hvis man presser for mye før barnet er klar for det kan det ha motsatt effekt. Satser på bleieslutt neste sommer. Da er gutten 3 år og tror det vil være et bra tidspunkt for han.

Vi startet med pottetilvenning i sommerferien når eldste var 2 år. Samtidig kjøpte vi flere "potte-bøker", bl.a. Pirat-Petters potte, som var veldig stas som vi leste mens han satt der. I tillegg fikk han gå en del uten bleie den sommeren.
Etterhvert vendte han seg til å tisse på potten innimellom. I juleferien (2,5 år), etter et halvt år med trening, sluttet han med bleie både på dag og natt :)
Lillesøster har "alltid" sett at det har stått en potte på badet, og begynte å sitte/tisse på den så fort hun klarte det selv (1 år kanskje?). Hun sluttet helt med bleier på sommeren ifjor, da var hun 2 år og 4 mnd. Vi gjorde det på samme måten med henne, leste "potte-bøker", oppmuntret til å prøve, og gjorde det til noe gøy ;)

Mitt beste tips er å vente til barnet er klart for bleieslutt. 2 år er ganske tidlig for mange.
..og ta det på sommeren når du har god tid, og barnet har lite klær på.

Min eldste sluttet da han var 3 år og 4 mnd, aldri hatt uhell, for han var klar for bleieslutt.
Vi brukte klistermerker som motivasjon/premie for å gå på do.

Ikke alltid så lett å forutsi om et barn er «klart».
Sønnen min sluttet med bleie like etter han fylte 2 år. Det var ikke nødvendigvis fordi han var klar men fordi jeg var innstilt på tidlig bleieslutt etter å ha lest mye om dette.

Vi introduserte potte før han ble 1 år. Kjøpte en litt gøt potte han kunne sitte på og leke. Vi satte også potten foran barnetv noen ganger for å få han til å sitte litt (5-10 min). Vi jublet ALLTID etter pottebesøk, enten det var noe oppi eller ikke.

Sommeren han fylte 2 år tok vi han på do hver halvtime og etter et par dager med det tok vi av bleien og hadde han på do hver halvtime. Det ble selvfølgelig noen uhell, men vi var veldig «oisann, det går fint» og «lo det litt vekk» for å vise at det ikke var noen farlig med uhell.

Han ble faktisk tørr om natten før han ble det om dagen. Tok ca. 3 uker før han var tørr dagtid (ca. 1 uke natt). Vi kjøpte en gave til ham da han var tørr og fortalte det var siden han var så flink å gå på do.

Mannen min ville gi opp pottetreningen etter en ukes tid og mente «han er ikke klar». Jeg mener «det er ikke noe som heter «ikke klar», vi må bare stå i det!» og det gjorde vi / jeg, og det gikk som en drøm, etter de 3 ukene da.. :-) men TÅLMODIGHET og POSITIVITET er det jeg mener er de viktigste stikkord ;-)

Masse lykke til!! Sommeren er perfekt! Og 2 år er absolutt en god alder å starte! :-)

Helt enig med deg!!!
Tror mange går rundt og venter på at barna skal bli «klar». Men det er jo vi som foreldre som må GJØRE DEM KLAR! Min sluttet med bleie like etter han fylte 2 år, det var mye jobbing, men det gikk over all forventning :-) jeg mener man ikke skal vente! Introduser potte så tidlig som mulig og gjør det positivt! :-)

Back
Topp