Jeg har bare et barn så alt er nytt for meg, lillemor blir 2 i august. Så tenker på bleie slutt, hvordan starter man med potte/do trening? Hvor gamle var barna deres? Tips og råd til en uerfaren mamma ?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Hun var jo ikke sein med bleielutt?Start med pottetrening nå, men la det være gøy. Vi startet sent med potte, så det ville hun aldri bruke. Datteren vår fyller år i juni, og vi hadde store ambisjoner om å bli bleiefri sommeren hun var tre år.
Det var litt nederlag å levere henne på storbarnsavdeling i august i fjor med bleie. (Dumt p si, men det føltes slik.) Men det tok ikke mer enn 5-6 uker så ville hun slutte. Da gikk hun på vanlig toalett, men med en ekstra doring og krakk til å stige opp.
Noen barn er tidlig ute med «alt», datteren vår har vært sein på det meste, men når hun først gjør det mestrer hun det fullt ut. Tror vi har hatt kanskje 3-4 uhell med tissing i buksa totalt inkl. nattestid.
Alt for mange begynner bleieavvenning for sent. Den beste fysiologiske alderen å starte er 1.5-2 år. Å vente lenger kan skape unødig frustrasjon for både barn og foreldre da ungene begynner å bli sta og egenrådige i den alderen.
Som foreldre må vi innstille oss på at dette vil kreve en del av oss og de ansatte i barnehagen. Begynn treningen når barnet viser interesse for potte eller toalettet, men ikke vent på at interessen "plutselig" skal dukke opp. Trigg den fram under lek, la barnet være med både mor og far på do eller søsken. Les gjerne bøker for barnet om pottetrening.
Regn med opp og nedturer. Barn blir ikke plutselig tørre, det må trenes opp
Neida. Ikke voldsomt sen. Det var vel heller det at andre barn rundt henne var veldig tidlig.Hun var jo ikke sein med bleielutt?
Jeg er både enig og uenig. Introduser de for potte tidlig. Vil de ikke, så vil de ikke. Men veldig mange vil.Jeg er helt uenig. Alle mine fem har blitt "plutselig tørre" som du kaller det. Men da har de vært noe eldre (mellom 2 og 3).
Jeg prøvde å innlede pottetrening med eldste, verste dritten jeg har holdt på med. Hun fantes verken klar eller motivert, og det var uhell på uhell på uhell. Droppet det i et halvår, da bestemte hun selv at hun ikke skulle ha bleie lengre, og sluttet på dagen. Hadde aldri et uhell!
Med de fire neste har vi bare ventet på at de selv skulle initiere bleieslutt, og det har fungert helt strålende. Ingen pottetrening, ingen uhell og ingen jobb for oss foreldre å ta.
Jeg er både enig og uenig. Introduser de for potte tidlig. Vil de ikke, så vil de ikke. Men veldig mange vil.
En ting er sikkert. De slutter ikke helt med bleie før de er klar. Men det å ha introdusert de for potte og toalett på en positiv måte er vel ingen ulempe.
Alt for mange begynner bleieavvenning for sent. Den beste fysiologiske alderen å starte er 1.5-2 år. Å vente lenger kan skape unødig frustrasjon for både barn og foreldre da ungene begynner å bli sta og egenrådige i den alderen.
Som foreldre må vi innstille oss på at dette vil kreve en del av oss og de ansatte i barnehagen. Begynn treningen når barnet viser interesse for potte eller toalettet, men ikke vent på at interessen "plutselig" skal dukke opp. Trigg den fram under lek, la barnet være med både mor og far på do eller søsken. Les gjerne bøker for barnet om pottetrening.
Jeg er både enig og uenig. Introduser de for potte tidlig. Vil de ikke, så vil de ikke. Men veldig mange vil.
En ting er sikkert. De slutter ikke helt med bleie før de er klar. Men det å ha introdusert de for potte og toalett på en positiv måte er vel ingen ulempe.
Mitt beste tips er å vente til barnet er klart for bleieslutt. 2 år er ganske tidlig for mange.
..og ta det på sommeren når du har god tid, og barnet har lite klær på.
Min eldste sluttet da han var 3 år og 4 mnd, aldri hatt uhell, for han var klar for bleieslutt.
Vi brukte klistermerker som motivasjon/premie for å gå på do.
Helt enig med deg!!!Alt for mange begynner bleieavvenning for sent. Den beste fysiologiske alderen å starte er 1.5-2 år. Å vente lenger kan skape unødig frustrasjon for både barn og foreldre da ungene begynner å bli sta og egenrådige i den alderen.