Bleieslutt!

Ikke i bruk

Forumet er livet
Når sluttet barnet ditt med bleie? Og hvilke råd og tips vil du gi til andre foreldre om bleieslutt?

Eldste var rett over 2,5 år, og frøkna var 2 år og 4 måneder.
Vi satte potten midt i stuen og lot den stå der et par måneder, hilste på den, snakket om den og hva den var til, oppfordret barnet til å sette seg der når det ville gjøre noe i bleien.
Så en dag tok vi bare bleien av.
Husker ikke helt med eldsten, men mener han var omtrent som frøkna, 4 uhell første dagen, 1 uhell resten av uken....

Han var 3 år og 5 mnd. Var på ferie, så første dagen tok jeg av han bleia og lot han springe naken ute.
Så tok vi han på do ca hver time og etter 2 dager skjønte han det. Etter det var det noen få uhell, men han var helt tørr etter 1 uke.
Tok bare på han bleie da vi skulle kjøre hjem fra ferie og det tar 10 timer å kjøre. Men da vi kom hjem var bleia fortsatt tørr, da vi hadde vært flinke å hatt ofte pauser på turen med dogåing på alle mann :)

Vi driver med bleieslutt nå (blir tre i mars), og har møtt noen hinder ("Jeeeeg viiiil iiikkeeee sluuuutteeee meeeed bleeeeieeeee!!!!"), så i dag spurte jeg helsesøster om det. Hennes tips var:
-faste dotider, f.eks. tre ganger om dagen til å begynne med
-ingen krav om prestasjon, krav om å sitte på do/potte i tre-fem min, men ikke til at det skal komme noe i do
-masse skryt for at de sitter på doen, jubel når de tisser/bæsjer
-ingen negative kommentarer når de gjør i bleia tre minutter etter dobesøk som var uten resultat
-ikke mas
-ikke snakke om at de skal slutte med bleie

Dette skal jeg prøve fra og med i morgen. :)

Vi driver med bleieslutt nå (blir tre i mars), og har møtt noen hinder ("Jeeeeg viiiil iiikkeeee sluuuutteeee meeeed bleeeeieeeee!!!!"), så i dag spurte jeg helsesøster om det. Hennes tips var:
-faste dotider, f.eks. tre ganger om dagen til å begynne med
-ingen krav om prestasjon, krav om å sitte på do/potte i tre-fem min, men ikke til at det skal komme noe i do
-masse skryt for at de sitter på doen, jubel når de tisser/bæsjer
-ingen negative kommentarer når de gjør i bleia tre minutter etter dobesøk som var uten resultat
-ikke mas
-ikke snakke om at de skal slutte med bleie

Dette skal jeg prøve fra og med i morgen. :)
Høres ut som noen veldig gode råd.

Eldste var 21 mnd på dagtid og 2 år på natten. Begynn å sett barnet på do tidlig slik at det blir en naturlig del av hverdagen, da unngår barnet følelsen av press.

3 år, men ingen solskinns historie hvor vi tok av bleiene og at det ikke har vært et eneste uhell etterpå. for her har det vært masse uhell.. så her har det handlet om og være tolmodig men han har faktisk ikke hatt noen uhell på natta da =), men føler nesten vi er de eneste som har ''slitt'' med uhell da det virker som alle bare skriver om at de tar av bleien og wolla aldrig et eneste uhell ;)

2 år. Vi hadde plassert en potte på badet en stund før, men aldri nevnt noe om bleieslutt eller bruk av den. Vi lot han styre alt helt selv, så plutselig en dag skulle han bare ikke ha på bleia mer. Vi tok potta ut i stuen, og minte han på den/ satt han på den ofte. Veldig få uhell, og var tørr siden [emoji4]

Hverken 1 åringen eller 2 åringen har vært skeptisk til do og potte fordi vi har satt dem der lenge før dem ble skeptisk til ting (les 5 mnd)
Toåringen sluttet med bleie den måneden hun ble 2 år og på natta måneden etter. 1 åringen både tisser og bæsjer på do når vi setter henne der, men kommer ikke til å ta bort bleia enda.
2 åringen bruker ikke truse under pysjen og i starten av bleieslutt bruker vi heller ikke truse. Det minner veldig om bleie. Om hun har uhell hjemme får hun ikke på ny truse. Om det blir uhell igjen får hun ikke på bukse heller. Da skrur vi heller opp varmen. Jeg tror man må akseptere at det blir uhell. Det er de aller færreste som aldri har uhell etter bleieslutt. Hun er 2,5 i dag og det vi sliter med er at hun er så opptatt av å ikke bli tatt ut av leken for å gå på do. Hvis vi sier at vi skal gå tilbake å leke videre etterpå, så er det ofte greit. Minner også på at om hun tisser i buksa kan vi ikke gå ut igjen for da blir dressen våt, da er det bedre å gå på do og forte oss ut igjen til de andre etterpå. Hun tømmer seg aldri lenger om hun har uhell, kommer bare noen dråper i trusa som ikke gjør buksa våt. Våkner på natta for å gå på do. Veldig flink der og vært flink fra hun selv ikke ville ha på bleie lenger, men det er en bakdel med alt. Hun sliter veldig med og sovne igjen. Hun kan holde på i over to timer. Hadde ikke funket å sette på bleie igjen heller, for hun våkner av at hun må tisse uansett, det gjorde hun før hun sluttet.
I starten satt vi henne på do før vi la oss, men det har ingen effekt lenger, hun våkner uansett.

Storesøster var like under 2 år, sluttet både dag og natt :) gikk kjempe bra :) vi hadde belønningskjema med stjerner på badet, og kjøpte sånn kul trapp til toalettet :) hu syns det var kjempe stas :)

Eldste var 3 og var tørr fra dag en (kunne nok startet mye før, men alle sa man skulle vente til sommere for da var det enklere) nr 2 og 3 sluttet da de var 2,5 år. Nr 2 hadde en del uhell, mens nr 3 var tørr fra dag 1, både dag og natt. Sistemann som var tørrest tidligst er den som har vært mest skeptisk til doen og nektet å sitte der frem til hun sluttet. Hun sa bare en dag at mamma jeg må på do, så tisset hun, var super happy og sa hun ikke ville gå med bleie mer :)

Sent from my iPhone using BV Forum

Har en på 17 måneder, så han bruker bleie fremdeles, men tenker å prøve til våren/sommeren. Han fyller 2 i slutten av juli, og i begynnelsen av juli kommer nestemann, så må innrømme at det hadde vært veldig deilig om vi hadde fått det til da. Har et vennepar med en på 4 år som fremdeles bruker bleie, noe jeg har stusset litt på. Eller er det normalt det og?

Gutten var 34-35 mnd.. Jenta 26 mnd. Slutta av seg selv uten tegn til å være klar for det :) så har ingen tips annet enn når barnet sier det er klar for å slutte så prøv!

Begge guttene våre sluttet med bleie (dagtid) når de var 2 år. Nå er de 7,5år og 4,5år - bruker fortsatt om natten. Eldstemann produserer for lite av hormonet som skal regulere urinproduksjon om natten. Det kommer seg nok etterhvert. Skal prøve med bleieslutt på 4-åringen snart - håper han ikke har samme "problem".

Eldste sluttet helt for en uke- 2 uker siden. Han er 4 år og der har vi slitt med at han ikke vil sitte på do og overhodet ikke vil slutte med bleie. Truse var også ille. Så der måtte vi bare være tålmodig og så si at nå var det slutt på bleie på dagtid til slutt. Han var for vandt med bleien og tror han følte seg litt naken uten den rett og slett.

Han var 2, da hadde han ofte gått flere timer uten bleie på dagene. Startet med potteteening rundt 5-6 mnd alder, så helt normalt for han med potte og do. Var rundt året da han sto i sengen sin på morgenen og ropte tisse, så begynte tidlig å si ifra. Hadde litt uhell da, ble fort distrahertav lek.

Back
Topp