Bleieslutt, trenger noen råd

Sylvanas

Forumet er livet
Himmelbarn
Sommerfuglene 2017
Lillemor er 2 1/2 år nå. Vi prøver å motivere henne til bleieslutt, og nå for tiden er hun litt interessert i det. Hun har en bok om pottetrening som hun liker, og hun blir veldig stolt av seg selv når hun tisser på potten.
Vi prøvde i dag med bare truser, og sa ifra at hun måtte si ifra når hun måtte tisse, eller bare sette seg på potten. Men hun tisset på seg.
Jeg synes da det ikke virker som hun er helt klar for truser enda, for hun sa ifra at hun måtte tisse etter at hun faktisk hadde tisset.

Så det jeg lurer litt på er; hvor går veien videre? Vi har ingen hast med å få henne tørr, så vi har ikke behov for å mase på henne. Men det kan jo være greit at hun lærer å si ifra når hun må tisse, slik at hun da kan ta av bleien og prøve seg på potten. Nå ser det ikke ut til at hun tenker så mye over det. Det har hendt et par ganger at hun har tatt av seg alle klærne og satt seg på potten og gjort sitt, men vanligvis sier hun ingenting.
Vil dette gå av seg selv, eller må vi lære henne dette?
Pottetrening er noe jeg er veldig usikker på, og har gruet meg til det igrunn.

Vi begynte med klistremerker for hver gang hun gikk på do. Satt på do hver morgen og kveld og noen ganger når vi byttet bleie. Med første mann, så bare sluttet han. Var bare ferdig med bleie han

Det er nok mer jobb enn som så. I værtfall var det det for oss. Gutten hadde veldig lyst å slutte med bleier, men fikk det ikke helt til i begynnelsen. Så da begynte vi å øve sånn smått (han var på alder med din jente), lot han gå i truse hjemme i helgene og på ettermiddagene. Tok han regelmessig på do, og ja det blir litt pes i begynnelsen. Før mat/etter mat, hver 2time osv.. Vår gutt gikk ikke alltid på do når han var opptatt med lek feks, så da måtte vi minne han på det :) Mitt beste råd er at begge foreldrene må gå inn for at dette blir en litt slitsom periode, regn med mange skift, og ros MYE! Lag rutiner og les kroppsspråket til ungen, vår gutt kan du se på at han må på do :) Vi snakket med han om det som skulle skje, tok han med ut å lot han selv velge seg nye "storgutt" truser på butikken, så fikk han en avtalt premie fra leketøysbutikken når han var tørr :) Å husk, det kommer perioder med tilbakefall..!

Jeg tror du bare må bite i det og ta av bleia.... Det gjorde vi her. Det var riktignok på sommeren, og selvfølgelig lettere når ungen er lettkledd, men. Vi spurte vesla hver halvtime vi, om å være med på potta. Stort sett ble hun med. Var jo ikke tissing hver gang, men hun syntes det var kjekt å sitte på potta likevel. Jeg la et tykt brettet håndkle i bilstolen, hadde med ekstra skift overalt, og skulle vi kjøre langt, tok jeg med potta i bilen! Nå skal det sies at vesla her var utrolig flink, hun tisset på seg en gang, og det syntes hun var så ekkelt at det har ikke skjedd siden. (Litt vått i trusa hender det jo at det blir da, er jo ikke alltid hun klarer å si ifra fort nok.)
Hvis dere skal utpå, og du ikke "har råd til" en ulykke, så ta på bleia på UTSIDEN av trusa! Da vil hun kjenne det når hun tisser likevel. Bleiene nå til dags er jo så gode at ungene kjenner jo nesten ikke at de blir våte. :p
Om det blir mange ulykker daglig i mange dager, og hun ikke helt bryr seg om det, så er det ikke sikkert hun er klar for det. I så fall får dere ta et par ukers pause før dere starter på nytt.

:)

Tusen takk for svar :-) Vi får fortsette med truse. Det var tydelig at hun syntes at det var rart å ikke ha på bleie, og jeg tror hun ble overrasket over at hun ble våt da hun tisset på seg. Hun brukte bare trusa i ca 10 min føe det gikk galt.

Tusen takk for svar :-) Vi får fortsette med truse. Det var tydelig at hun syntes at det var rart å ikke ha på bleie, og jeg tror hun ble overrasket over at hun ble våt da hun tisset på seg. Hun brukte bare trusa i ca 10 min føe det gikk galt.
Her hadde vi skikkelig seiersdans hver gang det kom tiss i potta! Så sikkert kjempe lurt ut, men vesla moret seg!
Stå på i noen dager framover. Gi masse ros og oppmuntring. Og husk å ikke kjefte om det går galt. ;)

Vi tok bleieavvenning på sommeren det året han va 3 år.
Lot han gå uten noe nedentil og vi va ute hele dagen, så litt tissing i gresset va ikke noe problem. Så tok vi han på do hver time for å lære han sammenhengen med tiss og do. Etter 1 uke va han tørr på dagtid. Hadde ingen belønningssystemer for do-gåing annet enn en liten dans når han bæsja i do samt mye skryt.
Da vi kjørte bil så la vi en kladd i setet hans og sa han måtte huske å si i fra når han måtte tisse. Det va uhell 2 ganger før han skjønte at han måtte si i fra før han måtte tisse. Va ikke så stas å sitte med våte klær til vi kom frem dit vi skulle ;)

Kanskje best å vente til det blir varmere ja.

Neida, man må ikke vente til sommeren. Men man må være veldig på vakt, og regne med litt søl ;) :p
At hun kjenner at hun er våt og sier ifra da er jo kjempebra!

Vi begynte da hun var 1,5. Mange mente det var galskap, men hun gjorde alltid noe da vi satte henne på potta så vi prøvde.

Det første vi gjorde var å ta bort bleia da vi var hjemme. Greit å begynne på en fredag og være hjemme mest mulig iløpet av helgen. Hun gikk naken nedentil hjemme, med en ullkjole på seg. Når hun måtte tisse gikk hun bare å satte seg på potta, vi hadde potta i stua da. Med en gang vi tok klær på nedentil så ble det uhell ;) Når hun gikk på potta sjøl så klappa vi i hendene og laga stas, hun var for liten for klistremerker nemlig.

Vi tok henne på do hver time i starten, selv om hun ikke ga beskjed. Det tok nemlig litt tid før hun begynte å sifra, men hun holdt seg mellom dobesøkene.

I bhg tok de henne på do hver 2.time, da klarte hun seg iløpet av dagen uten uhell. Var et og annet uhell innimellom såklart, men hun holdt seg dersom de tok henne ofte nok på do.

Prosessen tok et par måneder, vi kombinerte med avvenningstruser. De er paddet og tåler et lite uhell. Men ungen kjenner at de blir våte. Veldig kjekke.

Bleie kan være lurt i utetiden såklart!

Ved 21 måneder var hun helt bleiefri og sa ifra når hun måtte på do :) Men vi måtte tørke noen tissdammer i mellomtida :P

Neida, man må ikke vente til sommeren. Men man må være veldig på vakt, og regne med litt søl ;) :p
At hun kjenner at hun er våt og sier ifra da er jo kjempebra!

Vi begynte da hun var 1,5. Mange mente det var galskap, men hun gjorde alltid noe da vi satte henne på potta så vi prøvde.

Det første vi gjorde var å ta bort bleia da vi var hjemme. Greit å begynne på en fredag og være hjemme mest mulig iløpet av helgen. Hun gikk naken nedentil hjemme, med en ullkjole på seg. Når hun måtte tisse gikk hun bare å satte seg på potta, vi hadde potta i stua da. Med en gang vi tok klær på nedentil så ble det uhell ;) Når hun gikk på potta sjøl så klappa vi i hendene og laga stas, hun var for liten for klistremerker nemlig.

Vi tok henne på do hver time i starten, selv om hun ikke ga beskjed. Det tok nemlig litt tid før hun begynte å sifra, men hun holdt seg mellom dobesøkene.

I bhg tok de henne på do hver 2.time, da klarte hun seg iløpet av dagen uten uhell. Var et og annet uhell innimellom såklart, men hun holdt seg dersom de tok henne ofte nok på do.

Prosessen tok et par måneder, vi kombinerte med avvenningstruser. De er paddet og tåler et lite uhell. Men ungen kjenner at de blir våte. Veldig kjekke.

Bleie kan være lurt i utetiden såklart!

Ved 21 måneder var hun helt bleiefri og sa ifra når hun måtte på do :) Men vi måtte tørke noen tissdammer i mellomtida :p

Tenker du at å ha på truse kan lure barnet til å tro at det har på bleie?

Sett henne på do ved gjevne mellomrom for å venne henne til å tisse "på kommando". Altså først lære å velge å tisse når hun skal framfør å ikke tisse når hun ikke skal. Med gang hun står opp og etter måltider og før dere går ut.

Sett henne på do ved gjevne mellomrom for å venne henne til å tisse "på kommando". Altså først lære å velge å tisse når hun skal framfør å ikke tisse når hun ikke skal. Med gang hun står opp og etter måltider og før dere går ut.

Vi har jo satt henne på¨potte og do det siste halve året, men det ser ikke ut til å løsne så jeg tror nok vi må intensivere innsatsen. Vi har jo bare gjort det for at hun skal få erfaringen med å tisse på do/potte.

Tenker du at å ha på truse kan lure barnet til å tro at det har på bleie?
Nettopp! Barnet kjenner ikke helt forskjellen i starten på bleie og truse. I tillegg kan de lettere kjenne behovet dersom de går bar.

Vi hadde henne bar på ettermiddagene og i helgene ganske lenge før vi fjerna bleia i barnehagen og borte ;)

Vi har jo satt henne på¨potte og do det siste halve året, men det ser ikke ut til å løsne så jeg tror nok vi må intensivere innsatsen. Vi har jo bare gjort det for at hun skal få erfaringen med å tisse på do/potte.
Ja jeg tenker at hun ikke må si ifra selv men at dere setter henne på do en stund før.

Hva med å prøve sånn "bleiefri over helgen" greie?

Det er nok mer jobb enn som så. I værtfall var det det for oss. Gutten hadde veldig lyst å slutte med bleier, men fikk det ikke helt til i begynnelsen. Så da begynte vi å øve sånn smått (han var på alder med din jente), lot han gå i truse hjemme i helgene og på ettermiddagene. Tok han regelmessig på do, og ja det blir litt pes i begynnelsen. Før mat/etter mat, hver 2time osv.. Vår gutt gikk ikke alltid på do når han var opptatt med lek feks, så da måtte vi minne han på det :) Mitt beste råd er at begge foreldrene må gå inn for at dette blir en litt slitsom periode, regn med mange skift, og ros MYE! Lag rutiner og les kroppsspråket til ungen, vår gutt kan du se på at han må på do :) Vi snakket med han om det som skulle skje, tok han med ut å lot han selv velge seg nye "storgutt" truser på butikken, så fikk han en avtalt premie fra leketøysbutikken når han var tørr :) Å husk, det kommer perioder med tilbakefall..!

Slik gjorde mamma med oss også. Spurte hele tiden om vi måtte tisse? Må du på do? Må du bæsje? Bare bittelitt? Du må huske å si fra, det er veldig bra om du sier fra om du bare må bittelitt!

Hele tiden, sikkert fem ganger i timen! Vi var tørre ved 15, 16 og 18 mnd :) Unntatt om natta, da var vi bortimot 2 år alle sammen. Så vi hadde bleie på da. Visstnok :P

Tusen takk for mange gode innspill :)
Godt å få så fine råd på områder man selv ikke er gode på :)

Mi sluttet med bleie når hun var 2 år og 4 mnd :) satte potta på en håndduk i stua så lot henne styre det selv :) hun hadde 1-2 uhell i uka:) etter en uke flyttet jeg potta i gangen å lot den stå der i 1 uke, så den tredje uka kom den inn på badet:)

Om hun selv vil slutte og vil gå på do/potte hadde jeg bare tatt av bleia! La henne få litt tid på seg. Her vil hun vrldig gjerne gå i bare truse og er stolt som en hane, men når hun etter 15 min ikke vil på potte eller do tar vi på bleia igjen, hun vil nemlig ikke tisse på do eller potte :p da blir det litt vrient å slutte :p

Om hun selv vil slutte og vil gå på do/potte hadde jeg bare tatt av bleia! La henne få litt tid på seg. Her vil hun vrldig gjerne gå i bare truse og er stolt som en hane, men når hun etter 15 min ikke vil på potte eller do tar vi på bleia igjen, hun vil nemlig ikke tisse på do eller potte :p da blir det litt vrient å slutte :p

Det var det da. Hun virker veldig motivert, men det virker ikke helt som hun egentlig forstår det heller. Hun liker å gå på potta, men av og til får hun bare ut et par dråper, så det virker jo ikke som hun egentlig må så veldig mye på do da. Så jeg lurer på om hun kanskje ikke kobler at hun må bruke potta når hun må på do, ikke bare fordi det er gøy av og til.

Back
Topp