Bleieslutt på den kommende storebroren

BitiLiten

❤️ mamma til 2 maiskatter ❤️
♡ Maibarna ♡
jeg spør her, for jeg ser det er flere som har både en og to og tre fra før :-)

Min gutt er 2,5 år. Noen sier det er for tidlig, og vi driver absolutt ingen tvang, heller bare oppmuntring til å gå på do/potte. Dette fordi han allerede veier 16,5 kg, og med nr. 2 på vei blir det tungt med bleieskift på en så stor gutt.

Og han tisser i potta hver kveld, og synes det er gøy. Vi snakker om å si i fra, og ja det Gjør han...men først når han har gjort seg ferdig i bleia. Mange sier: sett han på do når han begynner, men det er umulig. Faktisk får vi ikke engang lov til å komme inn på rommet hans, han ber oss strengt om å forlate rommet, og svarer med å si at han skal si i fra... Prøver jeg allikevel å gå inn på rommet blir han rasende. Det er tydelig at det å gjøre sitt vil han gjøre i fred og ro (skjønner jo selvsagt det, jeg liker ikke når han kommer inn når jeg er på do ;-) )
Klistremerke-belønning fungerte i ca. 1 uke, etter det var det ikke gøy lenger.

Noen gode tips? Håper det lar seg gjøre å få han dag-bleiefri før spiren melder sin ankomst i mai :-D

Jeg har ingen svar for er i akkurat samme situasjon selv. Han blir 2,5 etter jul, så er jo ikke krise at han ikke er helt tørrlagt enda, men han sier jo selv at han må tisse og da synes jeg det er greit å bruke potta (i barnehagen har han bleie hele tiden). Men den nr 2 den er vanskelig! Min er akkurat som din og skal gjemme seg. Løper om jeg prøver ta han. Og jeg vil ikke tukle og stresse så mye at han plutselig vegrer seg for å gjøre nr 2:-( Men jeg har fulgt med litt i det siste, for å prøve kartlegge bæsje-vanene så jeg lån tilby han og gå på potta rundt samme tid han pleier gjøre det på. (Ca en halvtime etter middag her). Da går vi på badet, setter potta inn i dusjen og lukker dusjdøra så han får sitte "alene" og jeg later som jeg er opptatt med klesvask etc:-P
Går ikke hver gang, men går noen ganger!! Er en begynnelse!

Mini slutta helt i september, da var han 2 år og 10 mnd akkurat. Før dette tissa han på do men gjorde nr2 i bleia. Han var altså bleiefri bortsett fra da han skulle gjøre nr2. Han sa ifra og bleien måtte på:P det skjedde noen uhell men ikke mange, og det hele varte i 1-2uker og da gikk han selv på do for nr2:)
Mellomste ungen min sluttet veldig tidlig, og ganske så spontant. Var da 2år og 3 mnd. Det var han som ville. Mens storebroren ikke før han var 3,5år.

Du merker når barnet er klart;) la han gjøre det slik han gjør det nå, og det går ikke mange dager før han selv blir lei:)

Min gutt sluttet med bleie 1.juli i fjord. Da var han 2 år og 10 mnd. Jeg satt potta i stua, og forklarte han når vi stod opp den dagen at idag skulle han slutte med bleie :) å det gjorde han. Her fikk han tisse is og bæsje is i premie, noe som funket veldig bra her:) (å han får selvfølgelig ikke is nå lengre når han går på do) men her funket det å bare hoppe i det. Men det var nok litt lettere med tanke på at det var sommerferie da vi sluttet :)

Min sluttet med bleie i sommer, da var hun 2 år og 1 måned. Hun ga beskjed selv at hun var klar. Var veldig greit at det var sommer og veldig varmt, vi hadde også tre uker ferie uken etter hun sluttet så var heldig sånn sett ;) Vi hadde snakket om det en stund da hun tisset og tidvis bæsjet på potten fra hun var ett år. Var en periode hun ikke ville gå på potte, men presset ikke. Det gikk seg til av seg selv. Rett før hun sluttet begynte hun å gå på do med doring og fikk en bok om å slutte med bleie. Vi sluttet helt med blei på dagen med en gang da det viste seg at hun av og til tisset i bleien fordi den var på ;) Vi tok med potten i bilen og til om med under vognen en gang vi var i byn. Kjørte på ferie om sommeren uten bleien på. Hun var flink å gi beskjed og det ble en del tissepauser underveis (og over alt :p).

Her blir han 3 i januar, han har ikke vært noe intresert i og slutte med bleien, har oppmuntret og spurt om han ville tisse do i sommer, men han ville ikke. Nå i høst/vinter har han virket mer intresert og får sitte på do når han selv vil, og vi setter han på do med jevne mellorom. Men om han går rundt uten bleie, skvetter han litt rundt omkring i stue/kjøkken:p Når han har bæsjet sier han skal bæsje do, men da er han allerede ferdig i bleien! Han er stor for alderen snart meteren og ca19kg, så er tungt og bære, tenker vi fortsetter som før men legger ekstra trøkk mot vår/sommer siden det er lettere når han bruker mindre klær!

Er nok lettere å ta det når det er litt varmere i været. Jeg jobbe ei banrehage og synes at det virker som om jentene oftere er klar til å slutte litt tidligere enn guttene. Dessuten er det jo ikke så lett når de ikke er helt klar. Men plutselig kommer det :) Jeg forstår du synes det er tungt. Min jente på nesten 2 1/2 er bare 11kg og 86cm. Synes det er nok ;)

Vår eldste sluttet rett før hun var 2år og 9mnd.
Hadde gått på do litt til og fra lenge. Hadde klistremerker som belønning og en premie etter 5merker.
Funket en stund.
Men så begynte hun å nekte da gjorde vi se sånn at hun fikk et par rosiner eller noe annet hun likte når vi sa hun skulle gå pp do og hun gjorde det, men egentlig ikke hadde så lyst, og vanlig klistremerke belønning når hun fant det på selv. Gikk kjempe fint q

Så var vi i svømmehallen og glemte bleie dvs far hadde med i guttegarderoben og når vi møtte han ville hun ikke ha på! Etter det var hun bleie fri!!!! På natt ca 2ukee etter dette.
Til og med på flytur til Thailand og på alle mulige rare doer der bare en mnd etter!

I dag prøvde jeg også det å sette potta inn i dusjen så jeg kunne lukke dørene og han fikk være "alene". Først ville han ikke men så sa jeg at jeg bare skulle gå å hente ny bleie så lenge, og da satte han seg ned og gjorde seg ferdig :-) problemet er bare det at han er så stor, og finner ingen store nok Potter, så når han tisser ligger den i klem og det spruter litt overalt!! Men men, lett å spyle han ren når han allerede sitter i dusjen ;-)

I dag prøvde jeg også det å sette potta inn i dusjen så jeg kunne lukke dørene og han fikk være "alene". Først ville han ikke men så sa jeg at jeg bare skulle gå å hente ny bleie så lenge, og da satte han seg ned og gjorde seg ferdig :-) problemet er bare det at han er så stor, og finner ingen store nok Potter, så når han tisser ligger den i klem og det spruter litt overalt!! Men men, lett å spyle han ren når han allerede sitter i dusjen ;-)

Så bra!! Litt søl gjør ingenting så lenge de er flinke å bruker potta! :-P

Her fungerte klistremerkebelønning utmerket. Men det er ikke alle som er klare for bleieslutt når de er to og et halvt år. Hvis du tror han er moden for å bli tørr, kan han kanskje få velge seg ut noen fine underbukser, slik at han heller velger dem fremfor bleien?

Vet om noen som gang opp en kvist med mange småpakker over do... som ble premie når man bæsja.

Ellers var det jo lurt å sette potta i dusjen så han fikk litt mer ro og privatliv når han sku gjøre sitt fornødne. Tenkte å foreslå å sette den på rommet hans om det var der han likte å være ifre... men er jo også greit å venne dem til rett rom fra starten og dusjen er jo ekstra supert om det blir litt søl.

Husker ikke helt åssen vi gjore det... men involverte klistremerker på begge. Samt at de fikk truser m motiver de likte. Snuppa begynte først å bli do/potte-gåer da jeg fant ut at ho like truser som ikke hadde strikk rundt beina. Men ho var kresen på bleier allerede fra ho var nyfødt.

J+H=♡29.mai04 - ♡30.09.04 - ♡24.10.05 -
- Tordentroillet☆des'07 - Ulvesessa☆aug'10-
- Munin, ørlille englebror☆ventet 15.okt'13,kom som himmelskatt 24.april og satte dype spor-
- give me babydust ☆ drømmer og håper forsiktig om ☆♡lillePilten♡min♡☆ -

Back
Topp