Bleieslutt og uhell

Sukkertopp

Forumet er livet
VIP
De barna som har sluttet med bleie, har de mange uhell? 

Etter de første dagene, så hadde Felix bare et nattuhell ca annenhver uke. Så tisset han på seg både i sin egen og i lillesøsters bursdag, fordi han ikke hadde tid til å gå på do. Den siste uken har det plutselig vært flere slike episoder, og jeg vet ikke lengre helt hva jeg skal si til ham. Tidligere har jeg på en måte vært trøstende, og sagt at alle har uhell av og til. Nå derimot irriterer det meg at han ikke bryr seg om det, og at han helst vil leke videre søkkvåt.

Hvordan takler dere det? Blir barna lei seg hvis de tisser på seg? Felix ser ikke ut til å bry seg...Jeg må vel få fram at det ikke er akseptabelt å ikke gidde gå på do, uansett hvor moro han har det med det han holder på med? 
 
Amelia sluttet med bleie i helga og har ikke hatt uhell siden....

Dette er jo så nytt for oss, så vet jo ikke hvordan det kommer til å utvikle seg....

Man skal jo være forsiktig med å gjøre det negativt, samtidig som han må skjønne at han ikke kan tisse på seg med vilje....

Håper du får gode råd av andre :)


 
første jeg tenkte når jeg leste (kan være jeg er helt på viddene men) var at de to første gangene VAR uhell fordi han var så opptatt i bursdag og slikt. Så tok dere det "så fint" at han nå føler det ikke er noe stress. 
mener ikke dere skal bli sint, kjefte eller noe slikt, men kanskje være litt mer bestemt, og ikke bare trøste. 
vet ikke om du skjønte, hadde litt vanskelig for å formulere meg idag merker jeg. 

Her er vi forresten laaaaaaang fra å være klar for å prøve enda og slutte.. han er totalt uinteressert, og nekter sitte på do og potte. Dvs, han hadde faktisk tissa på do i barnehagen i forrige uka. hun som er støttepedagog på han hadde satt han der, så han hadde sittet så lenge at han til slutt tissa :P Vi var overstolte og skrøt uhemma, men han virker ikke som han bryr seg, og er ikke interessert i å prøve på nytt :/ 
 
Mye uhell i starten, og han har fortsatt uhell, men kun i barnehagen (har nok ikke tid der :-p)
og det er blitt sjeldnere enn 1 gang i uken. 
Han har nesten like ofte, eller oftere, uhell ved at han ikke rekker å ta tissen ned i do (når han sitter) før spruten står

Han kan også rekke å skvette litt i trusa før han tar seg tid til å gå på do, og blir litt lei seg da, men det går fort over!
 


*trinemor* skrev:
Amelia sluttet med bleie i helga og har ikke hatt uhell siden....

Dette er jo så nytt for oss, så vet jo ikke hvordan det kommer til å utvikle seg....

Man skal jo være forsiktig med å gjøre det negativt, samtidig som han må skjønne at han ikke kan tisse på seg med vilje....

Håper du får gode råd av andre :)




Ja, det er akkurat den balansegangen der jeg tydeligvis ikke har fått til. 
 


2x 24November skrev:
første jeg tenkte når jeg leste (kan være jeg er helt på viddene men) var at de to første gangene VAR uhell fordi han var så opptatt i bursdag og slikt. Så tok dere det "så fint" at han nå føler det ikke er noe stress. 
mener ikke dere skal bli sint, kjefte eller noe slikt, men kanskje være litt mer bestemt, og ikke bare trøste. 
vet ikke om du skjønte, hadde litt vanskelig for å formulere meg idag merker jeg. 

Her er vi forresten laaaaaaang fra å være klar for å prøve enda og slutte.. han er totalt uinteressert, og nekter sitte på do og potte. Dvs, han hadde faktisk tissa på do i barnehagen i forrige uka. hun som er støttepedagog på han hadde satt han der, så han hadde sittet så lenge at han til slutt tissa :P Vi var overstolte og skrøt uhemma, men han virker ikke som han bryr seg, og er ikke interessert i å prøve på nytt :/ 

Veldig mulig du har rett i det. Bursdag kan ha vært så morsomt at han rett og slett ikke kjente det. I går derimot trodde jeg at jeg så på ham at han skulle på do, så jeg spurte faktisk om det. Da nektet han (sannsynligvis fordi han nesten var ferdig med å bygge sammen absolutt alle togskinnene). Noen minutter senere tisset han på seg, og ville ikke skifte og dusje fordi han mente at han måtte prøve toget på skinnene først. emoticon

Han måtte rett i dusjen uansett, han fikk ikke tilbake på stuen til togbanen før jeg hadde vasket gulvet, og jeg ville ikke leke mer med dem før jeg irritert hadde vasket klær og gulvet på stuen, gangen og badet. I tillegg fikk han sannsynligvis med seg at jeg ble irritert, og jeg prøvde å si at hvis han hadde gått på do så hadde han kunnet leke videre etterpå, så mulig han forstår det litt bedre nå.

Linus slutter nok med bleie når han blir klar for det. :) Flere barn jeg kjenner har vært 4 år før de ble interessert nok.
 


Fru H skrev:
Mye uhell i starten, og han har fortsatt uhell, men kun i barnehagen (har nok ikke tid der :-p)
og det er blitt sjeldnere enn 1 gang i uken. 
Han har nesten like ofte, eller oftere, uhell ved at han ikke rekker å ta tissen ned i do (når han sitter) før spruten står

Han kan også rekke å skvette litt i trusa før han tar seg tid til å gå på do, og blir litt lei seg da, men det går fort over!

Hehe, bra det er flere. Her har han noen ganger ikke dratt ned buksen nok, så den har vært nesten oppe i do og blitt våt. Det har han heldigvis ikke likt. Nå hender det at han tar helt av alle klærne (inkludert genser :P) før han går på do. 
 
Nå har hun veeeldig sjeldent uhell på dagtid da, er mest om natten vi sliter med det der. Men når hun har tisset seg ut på dagtid, har jeg vært veldig forsiktig med å trøste for mye. Leste et sted at en skulle være bestemt og si at tisse gjør vi på do. Så det har vi gjort samtidig som det har vært klart at vi ikke har blitt sinte. 

Men hvordan få hun til å slutte å ha uhell om natten, det sliter vi med......  
 
Michael sluttet med bleier på dagtid i sommer, og om natten også i jula. Har hatt veldig få uhell egentlig, å de uhellene han har er i barnehagen. Eneste han sliter litt med er bommelom, litt utålmodig når han er på do, å det som skal ut skal helst være ute det sekundet han sitter på do. å gjør det ikke det så går han av, så av og på noen ganger før det til slutt kommer. Deilig å være ferdig med bleier :))
 
Bw har hatt bare 1 uhell, men han vil ikke gjøre nr 2 på do. Så det går i trusa stort sett hver gang.
 
Her et det svært sjelden uhell, MEN, vi må følge litt med på at hun jevnlig er på do hvis det går lang tid mellom..tror ikke vi har så god tid på oss fra når hun kjenner at hun skal tisse å faktisk skal det !! Bruker av og til bleie, ved lange bilturer der hun kanskje sovner, skitur med pulken osv... Var mye tørr om natta før, men så hadde vi en periode det hun tissa mye når hun sov, nå er vi tilbake til tørre bleier om morningen, tom. glømt bleie en natt så da var hun kjempestolt når hun våkna!! Har jo hatt ei snuppe som stort sett, et sted på natta, kommer inn til oss. De nettene/ periodene hun sover hele natta i egen seng, da er hun tørr merker jeg ;)
 
Back
Topp