Bleieskift, mating, stell osv :p

BareEnMamma

Glad i forumet
*MIA*
At det er mulig å lure på så masse ante jeg ikke, men slik er det..

1. Når skifter dere på babyen, før eller etter måltid?

Vi er fortsatt på sykehus og pga antibiotika kur til lille så må vi vekke hver 3. time og da bruker vi stell som vekking, men når mini våkner til og er kjempesulten så blir det jo masse grining :( Nå ser det ut som at vi fra i dag skal la han styre mattidene så da lurer jeg, er det bedre å spare bleieskift til etter mating?

2. Her på sykehus skal vi ta et hovedstell, ser for meg at dette blir det faste kveldsstellet når vi kommer hjem, skal man da ha matet på forhånd?

3. Tips til sprengte bryst? Jeg har visst en helt syk melkeproduksjon, luksusproblem ja, men utrolig smertefullt og ødeleggende for ammingen. Og ammer dere i ulike stillinger? Vi ligger bare nå for her på sykehuset finnes ingen gode stoler, ammeputer og altfor mange ulike tips og meninger. Blir tullete av mindre.

Det kommer sikkert flere spørsmål, haha, stay tuned ;)

Sent from my iPhone using BV Forum

skifter som oftest før, for hun blir så ilter av våte bleier. hva gjelder hovedstell så vet jeg ikke hva du mener, men vasker etter natten og før nattenmed klut, og ved behov ved enkle bleieskift. Hun elsker å være på stellebordet, så bruker ikke være noe problem.

Varierer med bleieskiftet her.
Av og til nødvendig å ta det først pga fare for å bæsje gjennom alt, og hun blir også irritert av våte bleier.
Men om nettene får hun litt pupp først, så blir hun rolig og sløv, og ofte kommer "siste rest" ut i bleia da... så får hun mer mat etter skiftet. Så sovner hun godt:)

Vi har også "hovedstell" om kvelden..men ikke hver dag. Vaske ansikt og skifte bleie. Bader 2-3 ganger i uken, om kvelden.

Melkeproduksjonen vil selvregulere seg etter barnet snart? Om du ikke pumper i tillegg da. Det gjorde det i alle fall her. Men merker snart om hun har sovet lengre enn vanlig, da kommer sprengen. Da pleier jeg bare håndmelke bort det verste:) Jeg ammer bare i én stilling på dagtid, men om nettene ligger jeg også.

Ojoj jeg husker hvor mye man lurer på plutselig.. Og husker jo ikkenoe fra forrige engang! (håper det kommer..) Ang skift så pleide jeg faktisk å gjøre det mellom hver pupp, altså amme på en pupp, skifte og så amme på neste. så var han ikke så sulten når jeg skiftet. Men dette var kanskje ikke med en gang da.. Og det varierer jo litt hva de liker/blir vant til:)
Hadde også masse melk, det ordnet seg etterhvert. Men prøvde å massere i dusjen og så hjalp det litt med den tvillingstillingen husker jeg,de viste meg den på sykehuset. Og fikk beskjed om å prøve å melke ut litt på forhånd da, så ikke brystet var så hardt. Det er vondt, håper det bedrer seg raskt!
Lykke til med alt!

Hvis du har overproduksjon av melk hjelper det å intervallamme ett døgn, dvs amme ett bryst bare og det samme brystet to ganger før du bytter. Det hjelper veldig bare å gjøre det en dag, se artikkel på ammehjelpen.no :) hjalp oss!

Skift har jeg aldri tenkt på, bytter hver gang hun bæsjer og ellers når det trengs :) på natta bytter vi kun om det er bæsj.

Varierer om vi skifter på han før eller etter mat. Vil vi at han skal sove like etter mat, så skifter vi først. Håper vi på en våkenperiode etter mat, så skrifter vi etterpå.
Gutten vår elsker å være på badet da. Så om vi går på badet for å skifte før amming så går det helt fint. Det må være noe med lyset der inne. Om vaskemaskinen eller tørketrommelen står på, om noen er i dusjen eller om det er stille der inne har ingen ting å si.

Hovedstell? Hmm... Når vi bader så bader vi på kvelden, men ikke hver dag.

Ang. overproduksjon så fikk jeg tips om å pumpe litt, men bare litt...for å lette på trykket. Om man pumper mye så produserer du enda mer. Jeg fikk det til tips på sykehuset når de snakke om amming, da jeg fortalte at jeg hadde ammet i 6 mnd de andre gangene, men vært plaget med overproduksjon og en god del brystbetennelser som førte til antibiotikakurer :P

Om natten så ligger jeg å ammer, mens om dagen sitter jeg og har han på tvers forran meg. Virker som han klarer å tømme brystene, så tenker at vi holder oss til de måtene som fungerer ;)

Takk for svar dere! Alt er liksom litt skummelt og siden starten vår har vært litt tøff pga sykehusoppholdet her på nyfødtintensiven så føler jeg virkelig på usikkerheten. Vi gikk liksom glipp av hoteldagene der man lærer hverandre å kjenne litt så det starter mer nå for oss.

Ang melka:
Som Dragemamma skriver så har jeg ikke sjangs uten å pumpe litt, fint at det er et råd de gir for jeg var så redd for at det ville øke produksjonen. Jeg må pumpe litt før måltidet for å myke opp brystet for her er detstort, ømt og hardt som stein.

Ok, tar det tilbake! Trenger ikke å pumpe, må bare ta tulipangrepet og holde i 1 min så er pupp klar for amming. Det e helt vanlig at det er hardt som stein og håvet i starten. Fikk tidenes ammehjelp i kveld ❤️ Nå må vi bare øve og øve, på å bygge opp en bra "borg"/ammepute mm, legge mini til rette og på grepet hans. Krysser fingre og tær!

Lurte på de samme tingene selv... På sykehuset brukte vi også bleieskift for å vekke han for mat. Etter vi kom hjem skifter vi på slutten av måltidet siden det ofte kommer litt av hvert mens han spiser. Gir han vanligvis litt etter vi har skiftet også. Påfyll:-)

Melkesprengen var helt forferdelig i to dager og så kom det seg veldig. Jeg dusjet i varmt vann, la varme kluter på for å myke opp og hadde på ullklær. Pumpet litt for at babyen skulle få tak. Jeg var 4 netter på sykehuset og fikk nye og forskjellige ammeråd fra hver jordmor som kom inn... Må bare prøve å finne det som funker for deg. Det er lettere når du har kommet hjem:-)

Lykke til:-)

Her ammer jeg når hun er sulten og hun bæsjer som oftest når hun spiser, så da spiser hun ferdig og vi skifter. Vi vasker med klut morgen og kveld og bader 2-3 ganger i uka.

Hun bæsjer seg helt ut gjerne en gang om dagen, og da blir det mer hel-vask om det er behov for det ;)

Det var en slags helvask med klut var det jeg tenkte på :) Vi får prøve å finne ut av når det passer.

Ammingen går bra heldigvis. Ammeputen jeg har her hjemme er tusen ganger bedre enn de på sykehuset, heldigvis ingen problem med å legge han til :)

Men stakkars liten har litt skummende bæsj, det betyr vel at melken min er litt hissig? Han klager ikke, men det kan vel ikke være behagelig? Tror jeg har lest at det er pga melkespreng?

Back
Topp