Bleier! Engangs eller flergangs?

Jeg har ikke brukt tøybleier selv, men hatt noen venner som bruker. De skylte av det verste i vasken. Avføringen er rennende nok uansett i begynnelsen, så det var ikke noe problem. Og de fleste tøybleiene har innlegg inni som avføringen kommer på, så det er kun der avføringen kommer. Og de tar ikke så stort plass. Etterpå har de puttet de i en egen vaskedunk, og kjørt dette for seg selv i maskinen. Ved urin har de kjørt det med vanlig 60 grader:happy:

Men hva når de blir større da?:p Ser greia når de er så små, men det blir vel litt størrelse på avføringen når man blir større (1-2 år):rolleyes: Eller bruker man engangs da? Tror jeg må lese meg litt mer opp på dette :)
 
Men hva når de blir større da?:p Ser greia når de er så små, men det blir vel litt størrelse på avføringen når man blir større (1-2 år):rolleyes: Eller bruker man engangs da? Tror jeg må lese meg litt mer opp på dette :)
Kanskje kipper bæsjepølsa ned i do og deretter skyller bleia kanskje:hilarious:
 
Dumt spørsmål, men hvordan funker tøybleier i praksis fra man tar den av til den havner i vaskemaskinen?

Har ikke noe i mot ekstra klesvask, men ser for meg at man ikke vil blande tøybleier med rester av avføring sammen med andre klær, eller ha det liggende til man får samlet opp en maskin?

Synes det høres veldig kjekt ut med mulighet for tøybleier, spesielt for de med sensitiv hud, men skjønner ikke helt hvordan det funker i praksis uten at det blir mye gris :p


Det er ikke så komplisert heldigvis :)

Du har en våtpose eller plastdunk med mange luftehull til dagens bleier. Også har du en dunk eller pose til forvaskede bleier. Så kjører man hovedvask hver andre til tredje dag. Da slenger jeg med andre kluter og håndklær så på den måten blir det fin flyt i 60gradersdunken hos oss.
Så hver kveld kjører jeg kortprogram på 40 grader, som tar 20 min. Deretter legger jeg bleiene i «ventedunken»
Med forvaska bleier. Den tredje dagen kjører jeg hovedvask med forvaskede bleier for 3 dager. Slenger med andre ting her. 60 grader og langprogram.
Bruker samme vaskepulver som ellers - neutral pulver.

Hvis man føler bleiene er ekstra skitne, kan man kjører en kaldskylling etter hovedvasken før man henger opp :)

Jeg elsker denne nettbutikken og hun som driver den er kjempehyggelig. Hvis du vil kjøpe inn noe til nyfødt kan du bare sende melding og høre hva hun anbefaler å ha til å begynne med. Ellers masse tips i Tøybleiesnakk på Facebook. Og vil du kjøpe brukt, er Tøybleietorget fint.

Bæsj: Morsmelkbæsj er vannløselig. Du kan skylle av det verste i vasken, men ellers så kan dette gå rett i maskin.
Etter fast føde: Da bruker du et papir i bleia. Kan velge et engangspapir som du hiver rett i do sammen med bæsjen. Skylle bleia litt før vask hvis nødvendig. Når de har spist fast føde en liten stund får de ofte så fast bæsj at du bare kan vippe alt i do uten mer søl. Også kalt «vippebæsj» :hilarious:


https://www.lillegullbleier.no/toybleier-hvordan-vasker-man-toybleier

Her er spørsmål og svar angående tøybleier. Jeg lærte masse her. Her beskrives en vaskemetode som heter CCN. Jeg følger den ikke helt siden jeg bare kjører forvask også hovedvask, og etterskylling bare sporadisk. Men det går fint.
https://www.toybleieforeningen.no/faq-2-0/
 
Last edited:
Det er ikke så komplisert heldigvis :)

Du har en våtpose eller plastdukt med mange luftehull til dagens bleier. Også har du en dunk eller pose til forvaskede bleier. Så kjører man hovedvask hver andre til tredje dag. Da slenger jeg med andre kluter og håndklær så på den måten blir det fin flyt i 60gradersdunken hos oss.
Så hver kveld kjører jeg kortprogram på 40 grader, som tar 20 min. Deretter legger jeg bleiene i «ventedunken»
Med forvaska bleier. Den tredje dagen kjører jeg hovedvask med forvaskede bleier for 3 dager. Slenger med andre ting her. 60 grader og langprogram.
Bruker samme vaskepulver som ellers - neutral pulver.

Hvis man føler bleiene er ekstra skitne, kan man kjører en kaldskylling etter hovedvasken før man henger opp :)

Jeg elsker denne nettbutikken og hun som driver den er kjempehyggelig. Hvis du vil kjøpe inn noe til nyfødt kan du bare sende melding og høre hva hun anbefaler å ha til å begynne med. Ellers masse tips i Tøybleiesnakk på Facebook. Og vil du kjøpe brukt, er Tøybleietorget fint.

Bæsj: Morsmelkbæsj er vannløselig. Du kan skylle av det verste i vasken, men ellers så kan dette gå rett i maskin.
Etter fast føde: Da bruker du et papir i bleia. Kan velge et engangspapir som du hiver rett i do sammen med bæsjen. Skylle bleia litt før vask hvis nødvendig. Når de har spist fast føde en liten stund får de ofte så fast bæsj at du bare kan vippe alt i do uten mer søl. Også kalt «vippebæsj» :hilarious:


https://www.lillegullbleier.no/toybleier-hvordan-vasker-man-toybleier

Her er spørsmål og svar angående tøybleier. Jeg lærte masse her. Her beskrives en vaskemetode som heter CCN. Jeg følger den ikke helt siden jeg bare kjører forvask også hovedvask, og etterskylling bare sporadisk. Men det går fint.

Valgte en informativ rating selv om jeg ville sende en morsom pga «vippebæsj»:hilarious:
Oppriktig nysgjerrig på tøybleier, men er kanskje mer et miljøspørsmål uten at jeg vil overdrive kolossalt. Mem om vaskemaskinen går stup i kvarten istedenfor 2 ggr i uka spørs hvor miljøbedreviterne har lyst å sette meg hen; i sparsommelig- eller sløsekroken:rolleyes:
 
Valgte en informativ rating selv om jeg ville sende en morsom pga «vippebæsj»:hilarious:
Oppriktig nysgjerrig på tøybleier, men er kanskje mer et miljøspørsmål uten at jeg vil overdrive kolossalt. Mem om vaskemaskinen går stup i kvarten istedenfor 2 ggr i uka spørs hvor miljøbedreviterne har lyst å sette meg hen; i sparsommelig- eller sløsekroken:rolleyes:

Her finner du mer info vettu :D
https://naturvernforbundet.no/miljovennlig-tekstil/bleier-article32793-3638.html

Det aller mest miljøvennlig blir kanskje å kombinere tøybleier og babypotting, fordi man etterhvert (en stund etter nyfødttiden) som regel kan ha ganske tørre bleier. I dag har vi siden vi sto opp i 7-tiden bare brukt to bleier. Den første tisset hun i, og den andre er fortsatt på og helt tørr. Ellers tisset og bæsjet i vasken i dag :p
Men å bytte èn tøybleie med en engangsbleie sparer uansett miljøet for søppel som svært sakte brytes ned.
Vi har ikke tørketrommel eller for vane å kokvaske på 90 grader.
Mine grunner for å bruke tøybleier er:
Det er GØY (tror man må være inne i tøybleiekaninhullet for fullt ut å skjønne hvor gøy det er :hilarious: )
Det blir mindre søppel, både i egen dunk og på søppeldynga generelt
Mindre kjemikalier i rompa på bebis (engangsbleier inneholder myyye diverse. Men vi bruker engangs til og fra likevel altså)
Bedre for miljøet

Er du heldig, bor du i en kommune som gir tilskudd for å kjøpe inn tøybleier. Gjelder ikke i min kommune dessverre...
 
Her finner du mer info vettu :D
https://naturvernforbundet.no/miljovennlig-tekstil/bleier-article32793-3638.html

Det aller mest miljøvennlig blir kanskje å kombinere tøybleier og babypotting, fordi man etterhvert (en stund etter nyfødttiden) som regel kan ha ganske tørre bleier. I dag har vi siden vi sto opp i 7-tiden bare brukt to bleier. Den første tisset hun i, og den andre er fortsatt på og helt tørr. Ellers tisset og bæsjet i vasken i dag :p
Men å bytte èn tøybleie med en engangsbleie sparer uansett miljøet for søppel som svært sakte brytes ned.
Vi har ikke tørketrommel eller for vane å kokvaske på 90 grader.
Mine grunner for å bruke tøybleier er:
Det er GØY (tror man må være inne i tøybleiekaninhullet for fullt ut å skjønne hvor gøy det er :hilarious: )
Det blir mindre søppel, både i egen dunk og på søppeldynga generelt
Mindre kjemikalier i rompa på bebis (engangsbleier inneholder myyye diverse. Men vi bruker engangs til og fra likevel altså)
Bedre for miljøet

Er du heldig, bor du i en kommune som gir tilskudd for å kjøpe inn tøybleier. Gjelder ikke i min kommune dessverre...
Bor i Sverige, så har ingen peil. Men takk for info:woot:
 
Det er ikke så komplisert heldigvis :)

Du har en våtpose eller plastdunk med mange luftehull til dagens bleier. Også har du en dunk eller pose til forvaskede bleier. Så kjører man hovedvask hver andre til tredje dag. Da slenger jeg med andre kluter og håndklær så på den måten blir det fin flyt i 60gradersdunken hos oss.
Så hver kveld kjører jeg kortprogram på 40 grader, som tar 20 min. Deretter legger jeg bleiene i «ventedunken»
Med forvaska bleier. Den tredje dagen kjører jeg hovedvask med forvaskede bleier for 3 dager. Slenger med andre ting her. 60 grader og langprogram.
Bruker samme vaskepulver som ellers - neutral pulver.

Hvis man føler bleiene er ekstra skitne, kan man kjører en kaldskylling etter hovedvasken før man henger opp :)

Jeg elsker denne nettbutikken og hun som driver den er kjempehyggelig. Hvis du vil kjøpe inn noe til nyfødt kan du bare sende melding og høre hva hun anbefaler å ha til å begynne med. Ellers masse tips i Tøybleiesnakk på Facebook. Og vil du kjøpe brukt, er Tøybleietorget fint.

Bæsj: Morsmelkbæsj er vannløselig. Du kan skylle av det verste i vasken, men ellers så kan dette gå rett i maskin.
Etter fast føde: Da bruker du et papir i bleia. Kan velge et engangspapir som du hiver rett i do sammen med bæsjen. Skylle bleia litt før vask hvis nødvendig. Når de har spist fast føde en liten stund får de ofte så fast bæsj at du bare kan vippe alt i do uten mer søl. Også kalt «vippebæsj» :hilarious:


https://www.lillegullbleier.no/toybleier-hvordan-vasker-man-toybleier

Her er spørsmål og svar angående tøybleier. Jeg lærte masse her. Her beskrives en vaskemetode som heter CCN. Jeg følger den ikke helt siden jeg bare kjører forvask også hovedvask, og etterskylling bare sporadisk. Men det går fint.
https://www.toybleieforeningen.no/faq-2-0/
Tusen takk for masse informasjon på en gang!:happy: Jeg må ha sånt inn med teskje:p men det er jo faktisk ikke så komplisert når man får det beskrevet:happy119
 
Blir nok engangs :)
Men har leika med tanken på tøybleier
 
Engangs
 
Om du bor i Sverige, så sjekk gjerne ut svenske tøybleiesider og svenske merker som Poops og Alma och Olmo.
Takk for info!
Ikke helt landet i hva det blir for vår del eller om det blir en kombo. Jeg er på 3:e barnet, men min stakkars mann venter nervøst sitt første, så vil liksom ikke «her! Gjør sånn!» for hans del når han må få finne ut av ting med knøttet på sin måte ❤️
Men han er ganske open minded, så ikke umulig:woot:
 
Noen som har begynt å tenke over dette?
Erfaringer med flergangsbleier?

Har hatt engangs til mine to født 2004+2009, men av miljømessige årsaker kanskje man skal tenke om :rolleyes:

Eller bare kjøpe engangs som er så enkelt og greit.
Jeg foretrekker engangs:happy:
 
Engangs her også. Virker fint med de tøybleiene, men ser for meg at det kan bli mye ekstra. Hva gjør man når man er ute på farten? Eller bruker mange engangs da også tøybleier ellers?
 
Engangs her også. Virker fint med de tøybleiene, men ser for meg at det kan bli mye ekstra. Hva gjør man når man er ute på farten? Eller bruker mange engangs da også tøybleier ellers?

Da har man med seg en våtpose (vann og lufttett pose med glidelås) og bytter bleie på samme måte som folk med engangs, bare at man stapper den brukte bleia i våtposen og ikke i søpla da :)
 
Blir engangs her, ble ikke fortrolig med tøybleier når jeg har skiftet og vært borti dette på jobb (i barnehage).
 
Back
Topp