Bleiekake

Tina1988

Elsker forumet
Er ei på jobben som har lagt sånn 2 etasjes kakeformet bleie kake til foreldre som får barn.. Hun er selvfølgelig på ferie, å jeg skal på babyshower til ei venninne på torsdag.. noen som har noe peiling om hvordan det lages? En manual å følge? :P

Mange fine filmer om det på youtube :)

Tror kanskje jeg heller ville laget 4 etasjer [:)] du ruller bleiene og bunter de sammen til passende runde "kake" lag [8D] og knyter bånd rundt lagene, så kan man dytte inn smokker, flasker, kluter osv og kanskje en bamse på toppen. ett fat underst og cellofan rundt hele greia.
skikkelig klønte forklart så vet ikke om du skjønte så mye av det [8D]

Har også tenkt å lage en til Kusina mi som har termin i des...

Tror du trenger 2-3 pakker med bleier. Du ruller de og setter strikk rundt og lager en sirkel Du kan velge om du vil ha to eller 4, men synes 3/4 blir finere, for da blir ikke tingene så pakket oppå hverandre når du pynter...

Du kan bruke alt fra små ting til baby (flasker, sutter, gulpekluter, et teppe, rangle Ets...) men tror det er lurt å han noe å støtte opp i midten, så den ikke ramler fra hverandre...

Du kan jo gå inn på hobby og høre om noen av jentene der inne har laget bleie kake...Sikkert noen som har gjort det...

Altså jeg personlig ville tatt en papp plate og laget den rund,
og hatt aluminiumsfolie utenpå for og hatt som fat [:)]
Også brukt store og små tåteflasker i midten for at kaka skal
bli rund, og hatt sammenrulla bleier med strikk rundt, og hvis
du har tåteflaske i midten er somregel flaska høyere og "ringen"
oppå vil holdes fast pga tråppa til tåteflasken.
også kan man bruke silkebånd rundt og selofan til innpakking
om du vil =) også om du søker på bleie kake på google,
så finner du mange dritstilige bleiekaker [:)]
Lykke til [:D]

Her er alle tinga jeg la inn blant alle de "tvinna" bleiene:

Slik så den ut da den var ferdig:

Det ble 3 etasjer. Som bunn måtte jeg bare bruke et stort tupperware-lokk til brød-bakebollen min, for jeg hadde ikke tenkt på bunn da jeg var å handlet..men fikk den tilbake igjen da kaken var ferdig "oppspist" etter de kom hjem da[8D][:D]

Jeg husker ikke hvor mange pakker med bleier det gikk..men husker jeg blandet inn både pampers nr.1 og nr.2.
Hadde en del pampers nr.1 liggende igjen etter mi egen lille frøken som var født 5 mnd før søskenbarnet Frida kom til verden[:)]
Jeg syntes personlig at pampers var bedre enn libero til nyfødte, da de var så myke og gode. Libero var så stive og klumpete på, så vi begynte vel ikke med Libero før snuppa vår begynte med str.4.
De sommerfuglene man ser på toppen vedsiden av den bamsen, var egentlig noe plantepynt som jeg kjøpte på en blomsterbutikk. De var festet til lange plastpinner, så jeg brukte de til å stå i sentrum av kaka, for at kaka skulle stå stødig under frakt[:)]

Cellofanen (den plastikken rundt), kjøpte jeg på en blomsterbutikk.
Totalprisen for denne kaken tror jeg kom på nærmere 800 kr, men det var jo til tantebarnet mitt, så slo litt ekstra på stortromma da jah[:D]

Jeg kjøpte gummistrikk og sånn elastrisk strikkbånd som man f.eks syr inn i tøy (annen forklaring: sånn strikk som man brukte å hoppe "strikk" med som små)[8D]
Først tvinna jeg inn bleiene med gummistrikk. Da det var gjort, puttet jeg ca. 4-5 bleier oppi ett gummistrikk, forså å gikk over til det elastiske båndet som jeg strakk rundt (så fjernet jeg gummistrikket). Etterhvert som det elastiske strekket begynte å bli ganske stramt pga alle bleiene som ble puttet innenfor, klippet jeg opp nytt elastisk bånd som jeg festet rundt - men som var litt slakkere enn den som satt på fra før for å kunne putte flere innenfor (så fjernet jeg det stramme båndet).
Sånn fortsatte jeg, til jeg var ferdig med hvert lag. Og når jeg var fornøyd med størrelsene til hver etasje, satte jeg dem på plass oppå det lokket nevnt i begynnelsen
.
Til slutt festet jeg penbåndene rundt hver etasje, og når jeg var sikker på at de satt som de skulle, tok jeg vekk de elastiske båndene.

Cellofanen tok jeg på helt til slutt ved å løfte hele bleiekaka med det lokket som lå under.

Da vi kom på barselhotellet, lot jeg først bare bleiekaka stå igjen inni bilen.
Hadde kjøpt en bamse som holdt rundt et babypledd som en liten barselgave fordi jeg ville være sikker på at de ikke var opptatte med noe da jeg kom for å overrekke de bleiekaka. Var glad jeg gjorde det, for da vi kom inn på rommet deres, var de begge opptatt med å skifte bleie på lillesnuppa inne på badet og virket litt stresset[8D]
Da roen var senket seg, sa jeg at jeg bare skulle hente noe i bilen.
(hehe, var skikkerlig moro å bære bleiekaka inne på pasienthotellet/barselhotellet, for gjett om det var mange som gispet og kom med flotte kommentarer mens jeg var på tur opp til rommet) DET VAR DIGG[:D]

Da jeg kom inn på rommet, ble både svigerinnen min og svigerbror veldig overrasket og kjempe kjempe glad! De virket utrolig fasinerte, og svigerinnen min hadde aldri sett ei bleiekake før. Jeg var SÅ stolt[:D][:D] Min første bleiekake ble suksess

Oi, så engasjert jeg ble nå...derfor et laaangt innlegg fra meg[8D] *kremt*
Men ønsker deg lykke til med kaken! Er så utrolig digg å holde på med[:D]
Og som de andre sier; Sjekk youtube-videoer og
søk opp bilder på google for tips og råd (det gjorde jeg).

Faktisk så kan du jo også søke "bleiekake" her inne på babyverden,
for det skal nok ligge en del bilder her også som folk har delt ut[;)][:)]

Legg gjerne inn bilde av det ferdige resultatet ditt da[:)][:)]

Må bare bøye med i støvet for deg.... Helt fantastisk nydelig.... Har verken sett eller hørt om bleiekake før.... Kjempeflott ide...

ORIGINAL: mommy3

Må bare bøye med i støvet for deg.... Helt fantastisk nydelig.... Har verken sett eller hørt om bleiekake før.... Kjempeflott ide...

Tusen takk[:)] Hadde heller aldri hørt om bleiekake før ei på det andre terminforumet jeg tilhører, viste noen bilder av den hun hadde laget.

Jeg ble så innspirert av denne tråden at jeg gikk hjem og laget en bleiekake til min nye nevø. Jeg har ikke funnet den perfektegaven til han før nå. Tusen takk for innsirasjon[;)]

ORIGINAL: LeneP

Jeg ble så innspirert av denne tråden at jeg gikk hjem og laget en bleiekake til min nye nevø. Jeg har ikke funnet den perfektegaven til han før nå. Tusen takk for innsirasjon[;)]

Så bra at du endelig fant den perfekte gaven[:)]
Du må gjerne legge inn bilde av kaka di[:D][:D]

Så utrolig flott kake! Lei meg for at jeg ikke kjenner noen som skal ha i nærmeste framtid...

Back
Topp