Ble baby tatt med vakuum/tang/keisersnitt?

trollungen2015

Glad i forumet
♡ Maibarna ♡
Jenta mi ble tatt med vakuum. Da vi reiste fra sykehuset spurte vi om vi burde være obs på noe ang. rygg og nakke etter å ha blitt "dratt ut". Fikk beskjed om at "neida, ingenting å tenke på".

Etter fem uker med utrøstelig gråt og mye smerter hos vesla tok jeg henne med til manuellterapeut etter anbefaling fra min fastlege. Manuellterapeuten fant låsninger i nakke, rygg, skulder og hofte! Etter én behandling fikk vi en helt ny baby. Etter tre behandlinger er hun nesten helt bra.

Min oppfordring er altså; Ble babyen tatt med vakuum/tang eller keisersnitt, og gråter han/hun mye uten noen åpenbar forklaring? Har babyen kanskje også en favorittside, eventuelt ligger i "bananform"? Få en sjekk hos manuellterapeut. Det koster absolutt ingenting, og kan spare babyen for mye vondt både nå og i fremtiden!

Last edited:
Kan manuelterapaut hjelpe mot favoritt side? Trodde de ble henvist til fysio da jeg? Hehe.. Min begynner å få favoritt side, og jeg prøver å tene med han, men han blir så syyyke sint

Her prøvde de med vakum, men hun satt bomfast, så ble keisersnitt :)

Hun liker å ligge på siden, mrn begge sidene går og hun kan ligge på ryggen uten problemer :) og hun er en rolig baby <3

Kan manuelterapaut hjelpe mot favoritt side? Trodde de ble henvist til fysio da jeg? Hehe.. Min begynner å få favoritt side, og jeg prøver å tene med han, men han blir så syyyke sint

Hvis det er en låsning som gjør at babyen velger en side så kan manuellterapeut hjelpe ja. :) Her blir vi sendt til fysioterapi når låsningene er fikset. :)

Her prøvde de med vakum, men hun satt bomfast, så ble keisersnitt :)

Hun liker å ligge på siden, mrn begge sidene går og hun kan ligge på ryggen uten problemer :) og hun er en rolig baby <3

Det hørtes dramatisk ut! Så bra at hun er rolig etter en så tøff tur ut i verden! :)

Med favorittside mener jeg at babyen lar hodet falle mer til en side når hun ligger på ryggen. Jenta mi har blitt helt flat på ene siden bak på hodet fordi hun ikke har klart å snu hodet andre vei...

Ikke alle får låsninger, men risikoen øker visst betraktelig ved fødsler som ender med vakuum, tang eller keisersnitt. Derfor synes jeg det burde være en del av den ordinære oppfølgingen at disse babyene ble sjekket for låsninger. Ikke at sykehuset fraskriver seg alt ansvar og nekter for at låsninger forekommer hos spedbarn...

Sniker fra april. Mini ble også tatt med vakuum og jeg har samme erfaring som deg. Vi gikk både til manuellterapeut og fysioterapeut. Her tror jeg det var fysio som gjorde susen, men mini ble ihvertfall et helt annet barn. Og kan nå se til begge sider :)

Sniker fra april. Mini ble også tatt med vakuum og jeg har samme erfaring som deg. Vi gikk både til manuellterapeut og fysioterapeut. Her tror jeg det var fysio som gjorde susen, men mini ble ihvertfall et helt annet barn. Og kan nå se til begge sider :)

Så bra! :) Forferdelig å se at de små har vondt, så det er godt når noe virker. :)

Manuellterapauter er en fysioterapaut med master i manuellterapi :)

Back
Topp