Blanding mme

Krysantemum

Blir kjent med forumet
Hei!:)

Jeg holder på å bli gal av hvordan jeg skal blande mme. Bruker nan og det står på pakken at det skal blandes på 40 grader. Men helsesøster anbefalte WHO sin anbefaling med 70 grader. Jeg leser noen steder at ved å blande for varmt så mister melken sine næringsstoffer.

På nan pakken står det også at man skal koke opp vannet i 5 minutter, for så å la det avkjøles til 40 grader før man blander i pulveret. Det tar jo fryktelig lang tid når baby er sulten NÅ?:wideyed:

Så dere som er erfarne med flaskemating- hvor varmt blader dere på? Og hvordan gjør dere det for å få riktig temperatur raskt og enkelt?
 
Vannet skal kokes i fem minutter. Pulveret skal ikke blandes med varmere enn 40 grader, for å ikke ødelegge næringsstoffene i melken.

Det du kan gjøre, er å koke opp vann, og oppbevare i kjøleskapet. Så når du skal lage mme, koker du opp vann, i minst fem minutter, og blander med det kalde, kokte vannet du har i kjøleskapet, til rett temperatur, altså rundt 40 grader. Så blander du det med pulveret. Tadaa :)

Å koke opp og vente på at det skal kjøle seg ned, er oppskriften på illskrikende baby :p

Skal du ut, har du med det kaldt, kokt vann på en flaske, og en termos/termokopp med varmt, kokt vann, og blander før du har i pulveret.
 
Jeg ville hørt på helsesøster. I all tørrmat (som
melkepulver er) kan det finnes en bakterie (Enterobacter sakazakii) som er svært farlig for spedbarn. Mattilsynet, EFTA og WHO er alle samstemte i sine råd her: https://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/ammende/morsmelkerstatning

Nestlé er produsent og er således ikke nøytral i dette spørsmålet. Jeg ville kokt opp vann og hatt i kjøleskapet og så blandet ut pulveret i en mindre mengde vann som er kokt opp til minst 70C.
 
Vi kokte opp vann og avkjølte til rett temperatur før vi tok opp i pulveret. Hadde alltid kokt avkjølt vann i kjøleskapet så var det bare å blande med nykokt vann. Vi gikk etterhvert over til babybrezza som gjorde jobben for oss :p
 
Eg har alltid brukt vannkoker, kokt vannet om kvelden, latt det avkjøle å så varme opp til 40grader når behovet inntreffer (har vannkoker med gradeinnstillinger). Så lenge du bruker melken innen 1 time trenger du ikkje blande i 70grader
 
Takk for alle svar :) Vi har kokt opp vann som vi har kaldt i kjøleskapet. Når vi skal lage flaske koker vi opp vann og blander med det kalde sånn at tempen blir 40 grader. Har tatt en dæsj av det varme vannet i melkepulverer først, for å drepe eventuelle bakterier. Så tilsetter vi resten av vannet og blander.
 
Jeg har kokt vann stående avkjølt, når det skal brukes varmer jeg opp vannet 1 sekund per cl i mikro, så 150 ml = 15 sek. Bland så ut pulveret i flasken og rist godt :)
 
En skal IKKE blande pulveret med varmt vann fikk vi beskjed om av hs. Gjorde det i starten og baby fikk kjempevondt i magen.
 
En skal IKKE blande pulveret med varmt vann fikk vi beskjed om av hs. Gjorde det i starten og baby fikk kjempevondt i magen.

vi har heller aldri blandet det med varmt vann. Etter vært fikk vi som sagt baby brezza og den blander også pulver i ferdig temperert vann
 
Back
Topp