Blande grøt

*Lillekorn*

Tillamor
Vi er helt i starten av introduksjon av fast føde. Hadde egentlig tenkt å fullamme (med smaksprøver) i 6 mnd, men siden det er så mye fokus på den nye forskningen som sier at man bør starte med grøt litt tidligere på grunn av jernlagrene. Forstår det slik at de bør klare å få i seg en skikkelig porsjon grøt når de er 6 mnd, og at man ikke bør starte først da. Da er nemlig jernlagrene fra fødsel tomme, og de vil ikke få i seg nok med kun smaksprøver.. Er veldig forvirrende med de motstridende meningene der ute synes jeg. Helsedirektoratet anbefaler jo fullamming i 6 mnd, men så synes jeg at den nye forskningen virker veldig logisk og.

I den anledning lurer jeg på blandingsforhold på grøt. Blir jo ikke så mye frøkna her spiser ennå, så hvordan er det å blande litt på egenhånd. Er det uheldig, selv om grøten får tynn konsistens? Syns det er tullete å lage så store porsjoner som det står på pakkene, for så å måtte kaste nesten alt.
Bruker hirsegrøten fra Holle. I dag lagde jeg sviskeavkok som jeg blandet i grøten, og det var veldig populært:happy:
Håper det også kan få fart på magen siden den har vært litt treg etter at vi startet med smaksprøver.
Andre tips mot hard mage mottas med takk. Skjønner jo at magen får litt annet enn mm å bryne seg på nå, men får så vondt av frøkna som trykker og trykker uten at det kommer noe. Når ho først går på do er det ikke hardt heller, mer seigt i grunn. Er det vanlig?
 
Helsesøster sa til meg at man skal ikke følge blandingsforholdet på grøt i starten. jeg blander enda ganske tynn grøt og ganske lite. Ho har nå fått grøt i snart 3 uker.
 
På nestle pakken står det 2 spiseskjeer grøt og 2 spiseskjeer vann, synes det er litt lite så tar 2 spiseskjeer grøt og blander til konsistensen er tynn grøt. Hun har bare fått grøt 3 ganger og får da bare små smaksprøvedoser og spiser ca halve porsjonen :)
 
Det er bare å blande den tynnere hvis det er det mini liker best. Frøkna her vil ikke ha den tynnere enn oppskriften, og hun skulle helst hatt full porsjon fra dag 1 hvis hun fikk bestemme :p Får 1,5-2 spiseskjeer ca morgen og kveld så langt.
 
Jeg lager liten porsjon . Sånn bunnen dekkes størrelse. Tynn men ikke rennende. Ikkw godt for baby med tykk grøt å starte med pga svelg og tygging som er nytt iforhold til melk.

Lag er sviskemos og aprikosmos selv fryser ned i isbiter terninger. Kjempe enkelt å ta opp en til grøten da. Begge deler er sunt og hjelper på mage og jern opptak. Google litt å lage baby mat så er det urolig hvor lett det er. Lagde alt til første og kommer nok til å gjøre det nå også. Enklere og man vet hva som er i. Ikke minst mye billigere.
 
Jeg lager liten porsjon . Sånn bunnen dekkes størrelse. Tynn men ikke rennende. Ikkw godt for baby med tykk grøt å starte med pga svelg og tygging som er nytt iforhold til melk.

Lag er sviskemos og aprikosmos selv fryser ned i isbiter terninger. Kjempe enkelt å ta opp en til grøten da. Begge deler er sunt og hjelper på mage og jern opptak. Google litt å lage baby mat så er det urolig hvor lett det er. Lagde alt til første og kommer nok til å gjøre det nå også. Enklere og man vet hva som er i. Ikke minst mye billigere.

Aprikosmos må jeg prøve!
Jeg lagde søtpotet mos isted og frøs ned. Men lurer veldig på hvordan det skal varmes opp igjen? Varmbad?
 
Aprikosmos må jeg prøve!
Jeg lagde søtpotet mos isted og frøs ned. Men lurer veldig på hvordan det skal varmes opp igjen? Varmbad?
Veldig enkelt og smaker godt. Her har han fått grøt i snart 2 uker. Nå er vi på mini porsjon morgen og kveld. Man skal jo ikke introdusere så mye nytt på en gang så det går sakte her. Men liker alt han har fått.

Det er sikkert greit å varme opp i vannbad når der er en liten mengde;) Lagde mye fruktmos sist. Eple, pære osv. Også mango og div melon. Alt dette dampet jeg og stavmikser før jeg fryder ned i små porsjoner som jeg tok med i stelleveska. Da hadde jeg en liten smakebit til baby når vi var på cafe / åpen bhg osv. Var populært. Rørte også inn i grøten. Avokado mos er jo godt og sunt
 
Last edited:
Jeg bare tar oppi så mye grøtpulver jeg vil og blander med vann slik det blir konsistens mini liker! Han liker grøten tykk :D
 
Blander som jeg ønsker uten å se på pakken. Nå er lillegull passert 5mnd å får et fullt grøtmåltid på formiddagen også noen dager 60g potet/gulrot/leverposteimos(som jeg har ordnet mye av å fryst) eller en banan rundt middagstider og halvt grøtmåltid før kveldstellet. Dette er noe han stortrives med :)
 
Jeg følger enda ikke blandingsforholdene, og hun har fått grøt i halvannen måned.
Bruker under en full porsjon, og lager den ikke flytende, men en del tynnere.
 
Veldig enkelt og smaker godt. Her har han fått grøt i snart 2 uker. Nå er vi på mini porsjon morgen og kveld. Man skal jo ikke introdusere så mye nytt på en gang så det går sakte her. Men liker alt han har fått.

Det er sikkert greit å varme opp i vannbad når der er en liten mengde;) Lagde mye fruktmos sist. Eple, pære osv. Også mango og div melon. Alt dette dampet jeg og stavmikser før jeg fryder ned i små porsjoner som jeg tok med i stelleveska. Da hadde jeg en liten smakebit til baby når vi var på cafe / åpen bhg osv. Var populært. Rørte også inn i grøten. Avokado mos er jo godt og sunt
Bruker vannbad til alt jeg :) holder grøten og melka varm under måltidet og tiner sviskemos. Kjekt!
 
Da jeg lagde "vanlig" posegrøt til eldste, blandet jeg bare slumpvis til det virket OK
(stod man kunne det)

Nå gir jeg spesialgrøt og tør ikke like mye :p Siden det ikke står noe. Så vi hiver mye grøt..
 
Back
Topp