Blandaball *samme som matforumet*

Sukkertopp

Forumet er livet
VIP
I dag har jeg prøvd å lage blandaball for første gang. Prøver å lære meg litt husmorferdigheter for tiden.[;)] Smaken ble helt riktig, men de ble så smuldrete på en måte. Gikk i stykker veldig lett, og det ble masse "smuler" i kokevannet. Noen av dere som vet hva jeg gjorde feil?

Er det kompe du mener? Eller raspeball som andre sier?

Eeeehhm, jeg har ingen husmorkunnskaper i utgangspunktet, vet ikke hva raspeball er, og har aldri hørt om kompe. Blandaball er halvt sei og halvt potet. Vent litt så skal jeg google oppskrifter, og se om raspeball og kompe ligner.

Nei, raspeball var visst potet og mel, ikke fisk i det hele tatt. Kanskje jeg skal prøve det også en dag nå som jeg er så godt i gang med å lære matlaging.[:D] Synes du det smaker godt?

ORIGINAL: Sukkertopp

Nei, raspeball var visst potet og mel, ikke fisk i det hele tatt. Kanskje jeg skal prøve det også en dag nå som jeg er så godt i gang med å lære matlaging.[:D] Synes du det smaker godt?

Åja,- nei komper er det ikke fisk i[:D] Jeg synes det smaker veldig godt, mamma laget det ofte da jeg bodde hjemme, men husker jeg synes det så så styrete ut. Utrolig mange poteter, og så lagde hun dem i en slags pose som hun klemte ut vannet med. Har ikke prøvd meg på det selv, men sa nettopp til mannen min at jeg vil bli mer husmor[:D] Er vokst opp i en sørlandsby uten mac'rn og burger king,- så der var det god norsk husmannskost på menyen! Og sånn vil jeg ha det i hjemmet vårt også[;)] Godt du er igang,- jeg får svinge meg rundt jeg også[;)]

Det er litt artig å prøve seg på mer tradisjonell mat også.[:D] Jeg kommer fra "Baillsund", og er oppvokst med masse blandaball. Jeg hadde lyst til å prøve å lage det selv, for de selger det ikke ferdig i butikkene her dessverre. Satser på at jeg blir flinkere etterhvert. Du får ha lykke til du også![:D]

raspeball er bare nammis!

Dytter litt jeg. Jeg prøvde å ringe både foreldrene mine og svigemor, men de kjøper ballen ferdig hos fiskehandler.[&:] Det må da være flere enn meg her som liker blandaball? Hjelp meg før jeg må ringe en gammel tunghørt oldemor...[X(][8D]

Tror ikke det er noen tradisjon herover, aldri hørt om eller sett ballen din[;)]

Klubb og duppe er tradisjon her, en type mel eller potet ??bolle (nå ble jeg jammen usikker) med søt saus..utrolig ekkelt. Og også små melboller i fersksuppe med kokt kjøtt... (nammis!!!)

ORIGINAL: Ammetåka

Det hørtes kjempegodt ut da! Tror ikke jeg har smakt det før =)
Men ble det for tørt da på en måte?

De hang liksom ikke ordentlig sammen. Men ble ikke tørre, for de kokes i vann, så de gikk litt i oppløsning i vannet.[&:] Det var en del igjen av dem, men det var masse løst i vannet også.[&:]

ORIGINAL: Leatroll

Tror ikke det er noen tradisjon herover, aldri hørt om eller sett ballen din[;)]

Klubb og duppe er tradisjon her, en type mel eller potet ??bolle (nå ble jeg jammen usikker) med søt saus..utrolig ekkelt. Og også små melboller i fersksuppe med kokt kjøtt... (nammis!!!)

Signerer denne jeg[:D]

ORIGINAL: Leatroll

Melboller har jeg aldri hørt om. Blandaball er nok mest spist på nordmøre, men jeg håpet at det kanskje var noen nordmøringer her med større ferdigheter i matlaging enn jeg har. Det hadde vært så fint å kunne lage det skikkelig, det er en av de fiskerettene som barn bruker å være veldig glad i.

ORIGINAL: Prøvekanin2

HVilken oppskrtift bruker du da?
Hilsen ei fra Baillsund ;)

Jeg visste det måtte være flere her inne![:D][:D] Bor du der nå? Jeg flyttet dessverre for mange år siden.

Brukte den første oppskriften jeg fant når jeg googlet...

1/2 kg renskåret fersk sei
1/2 kg rå potet
litt løk
1 ss salt
1/2 ss grynmel
1/2 ss potetme

Og så er jeg helt håpløs på matlaging generelt... Hadde ikke grynmel, så jeg doblet potetmelet... Og tør ikke kjøpe såkalt "fersk" fisk her, den er ikke fersk på samme måte som hjemme, så jeg brukte frossen sei...Og holder på å flytte og fant ikke vekten...Så jeg bare tok poteter som kjentes omtrent like tunge ut som fisken... Tror du jeg bør prøve med en annen oppskrift? Eller prøve om igjen med denne, bare være mer nøyaktig?

Back
Topp