Blødning ved toalettbesøk

Hysj...

Glad i forumet
Hei,

Jeg er nå gravid i uke 7 (6+5)
Ved flere (4-5) anledninger har jeg opplevd små blødninger ved toalettbesøk (kun ved avføring, men det kommer altså fra skjeden).
Blødningen gir seg med en gang, det er kun litt lyst blod på papiret, og det er noe rosa utflod rett etter, og ikke noen smerter.
Hva kan dette være, og er det noe jeg burde ta opp med legen min? Er det evt mulig å spørre lege om å få en UL for å se om morkake ligger foran åpningen (jeg har lest at dette kan forårsake blødninger)? Bre sånn for å bli beroliget i forhold til om det er noe galt der inne.
 
Hei!

Det er ikke så uvanlig at der kan komme litt blod fra skjeden tidlig i svangerskapet. Så lenge du ikke får en økende blødning, som en menstruasjon med koagler/ klumper. eller magesmerter, er dette sjelden farlig.
Oftest skyldes det at livmorhalsen er svært blodfyllt, og der kan sprekke noen små kar.
Ifht foranliggende morkake, vil det sjelden lage problem så tidlig, det er helst sent i svangerskapet.
Så hvis det ikke utvikler seg mer, hadde jeg tatt det med ro inntil videre, og sett det litt an. :happy119

Lykke til!

Mvh jordmor Grethe
 
Back
Topp