Blødning uke 7-8.

Sier litt om helsevesenet her i landet når det kommer til graviditet altså. En ultralyd hadde gitt de svar man trenger. Ja, det er kanskje ekstra ressurser for sykehuset, men belastningen til kvinnen blir jo ikke tatt hensyn til i det hele tatt.

Ja, jeg trodde også de ville ta ul for å sjekke. Får bare smøre meg med tålmodighet og satse på at det går bra. Rart de ønsker å ta blodprøver om det kanskje ikke gir et godt svar.

Får vurdere etterhver hva jeg skal gjøre, er lenge å vente på ul til rundt uke 12 syns jeg.

Sier litt om helsevesenet her i landet når det kommer til graviditet altså. En ultralyd hadde gitt de svar man trenger. Ja, det er kanskje ekstra ressurser for sykehuset, men belastningen til kvinnen blir jo ikke tatt hensyn til i det hele tatt.
Det er vel ca 25% av alle graviditeter som spontanaborterer og er vel ca 1/3 som blør i graviditeten. Alle disse kan ikke inn på sykehus det sier seg selv. Sykehus tar jo bare inn slike tilfeller når man er over uke 22. Men primærhelsetjenesten burde jo vært bygget opp på en annen måte, som at helsestasjoner hadde ultralydmaskin f. Eks

det er så rart at det er så mye ulik informasjon hos de ulike legene. Hvorfor får noen ul ved blødninger mens andre ikke?
Har ikke tenkt å krangle meg til en ul, må nok pent bare vente til det er tidlig ul om 3-4 uker for å se om det er liv eller ikke..

Det er vel ca 25% av alle graviditeter som spontanaborterer og er vel ca 1/3 som blør i graviditeten. Alle disse kan ikke inn på sykehus det sier seg selv. Sykehus tar jo bare inn slike tilfeller når man er over uke 22. Men primærhelsetjenesten burde jo vært bygget opp på en annen måte, som at helsestasjoner hadde ultralydmaskin f. Eks
Da jeg blødde sist endte jeg opp på sykehuset til sist uansett siden det er det kun er de som kan gi abortpillen. Hvis Hua92 hadde sagt hun ville avslutte svangerskapet fremfor å ytre bekymring om barnet lever, så hadde hun kommet rett inn. Jeg synes ikke det er rettferdig på noen måte. Nå må hun gå rundt med bekymringer i 4 uker og kanskje først da oppdage at ting har gått galt og da må hun ta mer av sykehusets tid uansett. Jeg var såpass heldig at jeg kunne punge ut 4000kr for privat ultralyd, men for de hvor slikt ikke er mulig, spesielt på slike små steder, så synes jeg det eneste menneskelige er så strekke seg lenger når det er eneste mulighet.

Da jeg blødde sist endte jeg opp på sykehuset til sist uansett siden det er det kun er de som kan gi abortpillen. Hvis Hua92 hadde sagt hun ville avslutte svangerskapet fremfor å ytre bekymring om barnet lever, så hadde hun kommet rett inn. Jeg synes ikke det er rettferdig på noen måte. Nå må hun gå rundt med bekymringer i 4 uker og kanskje først da oppdage at ting har gått galt og da må hun ta mer av sykehusets tid uansett. Jeg var såpass heldig at jeg kunne punge ut 4000kr for privat ultralyd, men for de hvor slikt ikke er mulig, spesielt på slike små steder, så synes jeg det eneste menneskelige er så strekke seg lenger når det er eneste mulighet.
Helt enig i at det ikke burde vært sånn det er, og at det burde vært organisert på en annen måte!

18900 og 20150 med 3 dagers mellomrom. Uke 8+0 og 8+3.
Dette forteller meg veldig lite, noen som har mer kunnskap om dette?

Dette er det som står om HCG-stigning på Fürst sine sider (prøvetakingslab for alle mulige blodprøver):

S-hCG Ved normal graviditet skal hCG-verdiene dobles hvert 2. døgn inntil hCG-nivået er ca 1200 U/L. Ved hCG-verdier mellom 1200 U/L og 6000 U/L skal verdien dobles hvert 3. døgn, og ved hCG-verdier over 6000 U/L skal verdien dobles hvert 4. døgn frem til ca uke 10. Det er vanskelig å sette grenser som skiller mellom ekstrauterint og normalt svangerskap, men fall eller manglende stigning i konsentrasjonen tyder på unormal utvikling, oftest ekstrauterint svangerskap.

Siden hCG-verdiene i svangerskapet er meget høye vil det være målbare verdier av hCG i serum i dager etter provosert abort, spontan abort og fødsel. Halveringstiden for hCG i sirkulasjon er ca 1 døgn. Manglende fall tyder på vedvarende produksjon, enten fra intakt graviditet, fungerende placentrarester eller pga utvikling av blæremola.

Når det er sagt hadde jeg disse verdiene på dagene
Uke 5+1 1695
Uke 5+5 3233

Der var det altså under dobling på 4 dager og likevel har vi sett et levende embryo på UL i uke 6+2 og 7+2.

Det går i hvert fall oppover og ikke nedover som er bra. Men en ultralyd hadde sagt så mye mer…

Det går i hvert fall oppover og ikke nedover som er bra. Men en ultralyd hadde sagt så mye mer…
Helt enig med dette, jeg hadde prioritert å ta turen for ultralyd, privat eller offentlig.

Burde vel ha økt litt mer hvis det normale er at det skal doble seg på fire døgn, men vet om fler som ikke har opplevd det hvor det har gått bra. Som mange skriver får du mye mer info med UL, så bra du er henvist til det.

Back
Topp