Blødning uke 7-8.

Hua92

Blir kjent med forumet
Flere som har hatt småblødninger? Jeg har hatt en blanding mellom friskt og gammelt blod i en ukes tid. Ikke mye, kun på papiret etter dobesøk. Noen mer erfaring? Har ikke opplevd dette i mine tidligere svangerskap.
Snakket med jordmor, men ble anbefalt å ta kontakt med lege i morgen.

Flere som har hatt småblødninger? Jeg har hatt en blanding mellom friskt og gammelt blod i en ukes tid. Ikke mye, kun på papiret etter dobesøk. Noen mer erfaring? Har ikke opplevd dette i mine tidligere svangerskap.
Om du er i uke 7/8 ville jeg bare bestilt time til privat ultralyd. Legen kan ikke gjøre noe nå, da HCG-måling ikke vil kunne fortelle deg noe etter uke 6 pga det høye HCG-nivået og lang halveringstid.

Har dessverre bare dårlige erfaringer med ferske blødninger. Men, krysser fingrene for at det er uskyldig :Heartred

Last edited:
Jeg har hatt mye blødninger denne gang. Både ferskt blod på papiret og brunt blod. Ene gangen kjente jeg det kom ut mye, og det var masse ferskt blod, da var jeg akkurat i uke 7 og var sikker på at jeg hadde mistet. UL dagen etter viste ett normalt embryo med hjerte som slo.

Har ikke personlig erfaring, men kjenner mange som har opplevd blødning hvor det har vært helt ufarlig. Enig med andre her, ingen vits å gå til fastlege, det eneste som kan gi deg info nå er UL.

Lege kan sende deg videre til ultralyd så du slipper å betale for privat, det gjorde min! Så er ikke nødvendigvis dumt å starte hos fastlegen. Men det kan være litt ventetid, så om du har økonomien til det så anbefaler jeg å bestille en ultralyd time i morgen eller i løpet av de neste dagene så du får et svar og ikke må gå med masse bekymring :Heartred For det er kun ultralyd som vil kunne gi noe svar ja, som de andre påpeker, da HCG målinger ikke vil gi noe konkret svar såpass sent.

Jeg blødde en del første trimester, og det gikk bra for meg :Heartred Ble fortalt av jordmor og legevakten når vi ringte at om blødningen ikke kommer sammen med smerter, så er det ofte uskyldig. Er flere ulike ting som kan skape blødninger, og det er faktisk flere enn man tror som opplever det i første trimester. Krysser fingrene for deg:smiley-angelic001

Krysser fingrene for deg! Kontakt fastlege og få henvisning til gyn/UL. Masse lykke til!

Har selv hatt blødninger både i dette og i forrige svangerskap, og den gangen jeg hadde MA i uke 8. Har da tatt det opp med fastlege som har henvist til ultralyd, og har fått dette innen to dager/ samme dag (ved gjentatte blødninger etter uke 6..).
Så ring legen tidlig i morgen tidlig, så får du raskt en henvisning.

Denne gangen fikk jeg påvist et hematom som årsak til blødningene, forrige gang vet de ikke hva det kom av, vel og merke kun brunt blod hos meg.

Krysser fingrene for deg!

Takk for svar alle sammen. Privat ul er 3 timer kjøretur unna, så det er litt for langt syns jeg. Skal ringe fastlege i morgen for å høre. Har ikke hatt noe ferskt blod etter i går, kun slim med blod i i ettermiddag. Kjenner det gjør meg veldig urolig siden jeg ikke har opplevd dette før. Har gått med dette i en uke i dag, så en lege burde vel ta meg på alvår om jeg ringer inn i morgen. Har ikke vært på noen kontroller enda, men fastlegen kan vel slå sammen denne kontrollen med den man tar hos fastlege.. Skal følges opp av jordmor ellers. Bor på et lite tettsted, så om jeg må til sykehus for å få undersøkt med ul er det 3 timer..

Vært hos legen. Fikk ikke ul, det var ikke aktuelt så tidlig sa de. Må ta blodprøver med to dagers mellomrom for å se om prøvene endrer seg..

Vært hos legen. Fikk ikke ul, det var ikke aktuelt så tidlig sa de. Må ta blodprøver med to dagers mellomrom for å se om prøvene endrer seg..
Så teit av dem, jaja. Da må du bare krysse fingrene for at alt er bra til du skal på tidlig UL i regi av sykehuset da.

Har ikke fått time til noe tidlig ul heller, har ikke vært hos lege før i dag.
Trodde det var for sent å sjekke om det gikk bra eller ikke med blodprøver når man er kommet til uke 9 (8+0)..

Trodde det var for sent å sjekke om det gikk bra eller ikke med blodprøver når man er kommet til uke 9 (8+0)..
Tror de hvertfall vil se om det er stigning av hcg eller ikke. Uten sammenligning forøvrig, men mine hcg-verdier doblet seg over fire dager og ikke to, men det var likevel liv i krabaten. HCG skal vel teoretisk stige litt til hos deg?

Usikker, har ikke kontroll på når hcg stiger/synker…
Trodde man kunne se noe på ultralyd når man var kommet så langt på vei som det jeg i teorien er..

Det er sent ja, men hcg skal enda stige en stund til. Man må vel bare senke forventningene til hvor mye de skal stige på 48 timer :happy: det er ikke vanlig at de dobler seg når man har kommet så langt!

Usikker, har ikke kontroll på når hcg stiger/synker…
Trodde man kunne se noe på ultralyd når man var kommet så langt på vei som det jeg i teorien er..
Du skal uten tvil klare å se noe på ultralyd, spesielt hvis du tar vaginal ultralyd. Jeg var på ul 7+1 og 9+0, begge innvendig

Så rart at de sa det var alt for tidlig da.. Får ikke gjort noe med det. Tar ca 1 uke å få svar på blodprøvene, da vil jeg være i uke 10. Da burde de klare å se noe..

Ja, du kan jo se om hcg stiger eller synker. Synker den er det jo en SA, men stiger den kan det jo gå helt fint, men vanskelig å vite hva som er normalt når du har kommet så langt. Etter hcg prøvene så sender sikkert fastlegen søknad om fødeplass, når du får det innvilget får du også time til tidlig UL. Krysser fingrene for bra hcg ❤️

Jeg var på ultralyd 6+2 og så hjerteslag, så det var et rart svar :( Men ja, som de andre sier, så får du i hvert fall vite hvordan HCG nivået ditt ligger an! Er vel rundt uke 10 det kan begynne å synke, så forhåpentligvis ser du økning nå som kan gi litt betryggelse. Men ville ikke fått panikk om de ikke viser noe særlig stor økning, i og med at du er såpass nær der nivået «snur» litt :Heartred

Så rart at de sa det var alt for tidlig da.. Får ikke gjort noe med det. Tar ca 1 uke å få svar på blodprøvene, da vil jeg være i uke 10. Da burde de klare å se noe..
Dessverre har du nok fått litt feilinformasjon. Jeg har vært på ul 6+0 ved begge mine svangerskap og sett hjertelyd og målt riktig størrelse på begge. Men skjønner også at de ikke sender alle som er tidlig gravide som opplever blødning på tidlig UL. Det er jo veldig vanlig og man får ikke gjort noe fra eller til annet enn at den som blør får en bekreftelse på inntakt graviditet eller en SA. Fryktelig belastende for deg likevel, uheldig for deg det ikke er noen private så du kan betale selv ❤️

Back
Topp