Blødning uke 10+5

Hei!
Jeg hadde dette i forrige svangerskap. Jeg fikk beskjed om å ta med ro når blødningen stod på som verst, men ellers leve som normalt. Med ta det med ro mener de: ikke hard trening, samleie og å hoppe rundt sånn jeg forstod det - men du kan absolutt bevege deg og leve tilnærmet normalt. :)

Det er svært sjelden man skal være sengeliggende/ikke i aktivitet i svangerskap. 1. Fordi det med de fleste svangerskapsrelaterte diagnoser ikke har noen hensikt. Hvis man må være i så lite aktivitet at man må være sengeliggende blir man som regel lagt inn på sykehus.
2. Det å ligge stille øker risikoen for andre komplikasjoner f.eks. blodpropp.

De var i alle fall veldig tydelig med meg om dette på Ullevål, at jeg ikke måtte bli skremt og bare ligge stille:hilarious:
 
I dag fikk jeg endelig komme til UL. Vurderte fortløpende å gå privat, men regnet hele tiden med at nå måtte de vel snart være enige i at jeg "kvalifiserte" til en sjekk... I mitt hode var det 50/50 om det var en levende baby der inne eller MA. Legen min hadde vel mer eller mindre konkludert med at det måtte være MA, siden hCG verdien var gått ned på siste måling. Som ble gjort i uke 11 ca. Selv var jeg i tvil om det var et gyldig resonnement. Og der på ultralyden, var det en liten sprellende baby fremdeles :Heartpink Det de fant var en blodansamling/et hematom, litt stort tror jeg. Så slik jeg forstår det utgjør det en viss risiko, hvor mye vet jeg ikke. Det jeg er ganske i tvil om nå er hvor mye forholdsregler jeg skal ta eller ikke. Ifølge overlegen som kom inn etter hvert så skal jeg leve tilnærmet normalt, men ikke hard trening og samleie. Så ser jeg diverse steder på nett at andre har fått tydeligere anbefaling om å ta det med ro. Noen som har noen gode råd/erfaringer å komme med her?
Så innmari fint å høre at det lå en liten å sprellet ❤️ det var godt! Ang hematom har jeg ikke noe erfaringer å dele, håper det går fint fremover ❤️
 
Back
Topp