Jeg hadde flere større blødninger i første trimester - nesten månedlig, men ingen smerter eller noe som indikerte at noe var galt i forbindelse med dette. Først nesten en uke med vekslende brun utflod, ferskt blod og noen større klumper koagulert blod rundt det tidspunktet jeg egentlig skulle hatt mensen. Var helt sikker på at jeg hadde fått mensen og/eller mistet, men HCG-stigningen fortalte noe annet. Rundt uke 6 fikk jeg en plutselig en større spontan blødning (trodde jeg tisset på meg) som varte kort (litt over en time), men det kom også relativt mye ferskt blod og slimklumper og i uke 10 hadde jeg ennå en ny blødning, veldig kort, ferskt blod. Var mye mindre enn ved tidligere blædninger, men ikke noe som kunne forveksles med "spotting" (som er relativt vanlig). Hver gang jeg gikk for å sjekke var alt fint med den lille. Sluttet å blø i andre trimester og har født en frisk gutt.
Leger og jordmor aner ikke hva som satte igang blødningene, fordi de ikke kunne se noe på ultralyd som skulle tilsi at det ville skje, men når jeg googlet meg litt rundt så fant jeg også historier og blogger fra andre som har opplevd det samme. Eksempel fra gjesteblogg på dette forumet:
https://www.babyverden.no/blogg/gjesteblogger/det-ma-snakkes-mer-om-blodninger-i-svangerskapet/
Det er aldri noen garanti og ikke akkurat noe man kan omtale som "vanlig/normalt", men uansett greit å vite at det ikke er helt ukjent at man kan ha større blødninger i første trimester uten at det er noe veldig galt.