Blødning etter celleprøve

Labbelis

Dattermamma
Hei.

Jeg var til gynekologisk undersøkelse nå torsdag. Fikk innvendig UL for å sjekke at alt er fint etter svangerskap, også tok GYN en celleprøve. Jeg var forberedt på at det ville være ubehagelig, men det var jo ganske vondt. Anser meg selv for å tåle smerte ganske bra.

Samme dag etter undersøkelsen fikk jeg små, brune spottblødninger. Men dette tok seg veldig opp, og i dag, søndag har jeg menstruasjonslignende blødning... Er dette vanlig? Blir litt bekymret når det er så mye. Har det "utløst" mensen som ikke egentlig skal komme før om 5 dager, eller har det blitt skrapet for hardt under prøvetaking?
 
Hei.

Jeg var til gynekologisk undersøkelse nå torsdag. Fikk innvendig UL for å sjekke at alt er fint etter svangerskap, også tok GYN en celleprøve. Jeg var forberedt på at det ville være ubehagelig, men det var jo ganske vondt. Anser meg selv for å tåle smerte ganske bra.

Samme dag etter undersøkelsen fikk jeg små, brune spottblødninger. Men dette tok seg veldig opp, og i dag, søndag har jeg menstruasjonslignende blødning... Er dette vanlig? Blir litt bekymret når det er så mye. Har det "utløst" mensen som ikke egentlig skal komme før om 5 dager, eller har det blitt skrapet for hardt under prøvetaking?
Hei!
Celleprøver fra underlivet tas ved at legen skraper i slimhinnen i livmorhalsen. Dette kan muligens gi små blødninger. Dersom blødningen blir langvarig, vil jeg råde deg å ta kontakt med legen du var hos. Hilsen Elin
 
Takk for svar. Jeg ble litt urolig, så jeg kontaktet gynekologen. Fikk til svar at celleprøven kan gi litt ubalanse i syklus, og at det derfor ikke var uvanlig at man fikk tidligere menstruasjon enn ventet. For min del gjaldt det 5-6 dager tidligere, så det var derfor jeg var usikker. Hadde vært veldig greit om jeg kunne blitt opplyst om den muligheten da... Men i allefall, ingen fare - alt normalt!
 
Back
Topp