Blått eller rosa?

Inga80

Elsker forumet
Er dere veldig opptatt av at det skal være blått til gutter og rosa til jenter? Eller blir det nøytrale farger?
Skal ærlig innrømme at det ble mye blått til guttene da de var mindre, og det blir typiske gutteklær til dem nå også. Jentene hadde BARE rosa som baby, og det er stort sett rosa eller lilla nå også. Tenker at det ikke er så viktig, men så blir det liksom sånn allikevel. Mye av det har vi fått eller arvet da...
Syns ikke det gjør noe om jentene har noe blått innimellom, og de har arvet en del blå og grønne uteklær fra guttene. Syns det er verre med rosa eller lilla til guttene da...

Sent from my iPhone using BV Forum

nope.... liker brunt og gult... til jenta hadde eg nesten ikke noe rosa.. Rødt og lilla. og gult.. Guttungen brukte mye brunt, svart,gult, og selvsagt litt blått/grønt. Men jeg er ike besatt på å framheve hvilket kjønn det er ;)

Foresten så har jeg fint brukt lille og rosa på gutten min ;) han hadde en periode der rosa var yndlingsfargen.. (garantert inspirert av søsteren).. Men da kunne han arve sokker/ ull fra henne uten at han ble sur :P værre nå når han er 1,5 år eldre.. Nå er han GUTT!! :P

Her blir det nøytralt :-) skal ikke vite kjønn da, men uansett så er jeg ikke opptatt av farger :)

❤️Lille prikk❤️ mars 2015 ❤️

Jeg jobber for Polarn O. Pyret og er innlært med at barn er barn. Her blir det seff noe gutt/jente. Er ingen rosa fan uansett, så det blir heller kule mønstere og design samt friske farger.

Jeg synes at mye av guttetøyet er så guttete og det synes jeg ikke er noe koselig til jenter. En blå parkdress skal jeg pent bruke på en jente. Det som er igjen er at jente dressene er så veldig feminine og blor vanskelig å bruke på en gutt. Vi får se hva det blir til.

Sent from my GT-N7100 using BV Forum mobile app

Kommer til å prøve så godt jeg kan å unngå rosa om det er en jente som gjemmer seg i magen denne gang. Liker ikke de stereotypiene, og spesielt ikke det rosa prinsessedillet.
Storebror har riktignok ganske mye blått, rett og slett fordi det er vanskelig å komme utenom pga utvalget i butikkene. Og så kler han det godt også, med sitt lyse hår og blå øyne.. ;)

Har mye nøytrale nyfødtklær, men så er det en del blått etter hvert. Så en evt jente må nok finne seg i blå park/vinterdress osv.

Har jente fra før av ... her unngår jeg rosa og alt med print på ( sånn Hello Kitty, Prinsesse og diverse figurer ) , det kommer jeg til å gjøre med dette barnet også... Ingen print på klær av figurer. Er greit med en stjerne eller hjerte ( sånne ting )...

Liker nøytrale klær. Kommer sikkert noe rosa eller blått (alt etter kjønn), men håper å finne mest mulig nøytralt :)

❤️ lille ❤️ 24/3-15 ❤️

Jeg trodde ikke det, men når vi fikk snuppa så gikk d hovedsaklig i rosa og lilla gitt :p

Om vi får en gutt så blir d nok endel blått, grønt og brunt hahaha

Sent from my iPad using BV Forum

Jeg har ingenting imot å bruke blått på gutten min, men han har også brukt mye brunt, grønt, gult, rødt og lilla.
Han har hatt lite rosa klær, men godt kunne ha vært litt rosa detaljer. Forsøkte og kjøpe klær som en evt lillesøster kunne arve uten store problemer. Er jo mye mer økonomisk også.

En ting jeg faktisk har vært ganske nøye på er å konsekvent la vær å kjøpe bodyer og klær første halvannet året med print av "døde ting på" som biler, traktorer, verktøy osv. Leste en artikkel når jeg var gravid sist hvor det ble påpekt at en ting er fargen, men ofte så er gutteklærne med print av "døde" ikke-levende ting, mens jenter ofte hadde print av sommerfugler, hjerter, sol, prinsesser, stjerner og andre ting som representerer kjærlighet og varme.
Det er jo med på å skape et bilde av hvordan vi ser de forskjellige kjønnene, så for meg ble det er en liten "kampsak" :P
Så min lillegutt hadde body med hjerter på. Bodyer var hvit og hjertene var i fargene grønn, svart og rød. Bra match til min tøffe gullegutt ;)

- iPhone appen :)

dobbel post

Last edited:
Jeg liker generelt farger og har lyst å ha mye forskjellig. Om vi bestemmer oss for og ikke vite kjønnet så blir det en del nøytralt. Det er forsåvidt greit ned tanke på eventuelle søsken. Ellers så blir det nok ikke kun blått eller rosa. Er enig med dere som sier det blir litt vel søtt med rosa, rosa, rosa. Ja til farger altså, men ikke nødvendigvis rosa eller blått.

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Jeg har ingenting imot å bruke blått på gutten min, men han har også brukt mye brunt, grønt, gult, rødt og lilla.
Han har hatt lite rosa klær, men godt kunne ha vært litt rosa detaljer. Forsøkte og kjøpe klær som en evt lillesøster kunne arve uten store problemer. Er jo mye mer økonomisk også.

En ting jeg faktisk har vært ganske nøye på er å konsekvent la vær å kjøpe bodyer og klær første halvannet året med print av "døde ting på" som biler, traktorer, verktøy osv. Leste en artikkel når jeg var gravid sist hvor det ble påpekt at en ting er fargen, men ofte så er gutteklærne med print av "døde" ikke-levende ting, mens jenter ofte hadde print av sommerfugler, hjerter, sol, prinsesser, stjerner og andre ting som representerer kjærlighet og varme.
Det er jo med på å skape et bilde av hvordan vi ser de forskjellige kjønnene, så for meg ble det er en liten "kampsak" :P
Så min lillegutt hadde body med hjerter på. Bodyen var hvit og hjertene var i fargene grønn, svart og rød. Bra match til min tøffe gullegutt ;)

- iPhone appen :)
Jeg slet i en periode med å finne nattøy til eldste gutten min. Han var da to år og alt jeg fant var med spøkelser, monstre osv. Han hadde en sånn nattdrakt som vi fikk i gave, men han ville ikke bruke den for han syntes den var skummel. Husker jeg klaga på butikken da, og hun som jobba der var heeeelt enig med meg. Syns det er en uting at det skal være skumle/tøffe motiver på alt av klær til små gutter. Skulle kjøpe slips til jul et år også, men alle slipsene jeg fant i barnestørrelse var det spiderman eller noe på. Vil ikke ha sånt når guttene skal pynte seg med dress og slips!

Sent from my iPhone using BV Forum

Vi kjøpte mest nøytrale klær i begynnelsen, hvitt, beige, lyslys blått osv.. Litt nedtonet når de er nye og ferske, men etterhvert som han fikk litt "mer personlighet" så har det vært alle farger, brunt,rødt,grønt,gult,sort, han er så fin i sterke farger som turkis og oransj f.eks. Det hadde jeg liksom ikke trodd på forhånd ;)

Jeg synes blått til gutter og rosa til jenter er gørrkjedelig. Her har gutten brukt alle farger helt fra han var født. Eneste er vel rosa, men hadde ikke hatt noen problemer med å kle på han en rosa finskjorte for eksempel.

Det samme vil gjelde ei jente. Hvitt, gult, grønt, rosa, lilla, blå, brunt, grått osv. Velger selvsagt ikke klær som veldig tydelig er jenteklær til gutt eller gutteklær til jente, men fargene i seg selv er ikke det som avgjør om jeg kjøper det eller ikke.

Jeg skulle ønske det fantes mer klær i kjønnsnøytrale mønster og farger. Nå blir det jo til at gutta mine bruker mye typiske gutteklær, både i farger og mønster, men det er neimen ikke lett å få tak i noe annet heller. :rolleyes:
Vi skal ikke vite kjønn på lille i magen før h*n kommer ut, så her blir det å prøve å få tak i en del nøytrale klær til nyfødt, har også en del av det liggende etter gutta da jeg synes det er penest med litt duse, rolige farger til baby. :)

Hehe, syns det er litt snodig at folk legger så mye tanke og energi i hvilke klær man skal kle barnet i eller ikke. Vil han ha en rosa t-skjorte så skal han få det. Han får gå med akkurat det han vil her.

Men syns det er snodig å snakke om stereotypi når det kommer til hvilke farger man kler barnet i. Eller om det er "døde" eller levende figurer på klærne fordi det er med på av skape et bilde av hvordan man ser på de ulike kjønnene? Det syns jeg bare er tull. Det er da vel ikke slik at alle mener at jenter er mer varme og kjærlige fordi de har på seg en body med en sommerfugl? Det er det fjerneste jeg har lest (uten å kritisere vedkommende som skrev det her i sted altså, jeg forstod det slik at dette var noe du har lest en plass). Men.. blir det ikke litt å overanalysere? Bruke mye tid og krefter på en så liten og ubetydelig ting? Nei - dette er mine meninger da. Og jeg er for en verden der folk skal få mene hva de vil.

Her kler jeg gutten i de fargene han vil ha på seg og tenker ikke noe mer over klær enn at de skal være behagelige for han å ha på.

Sent from my GT-I9295 using BV Forum mobile app

Var ikke så opptatt av fargene da datteren min ble født. Husker ikke engang hvilkne farger hun gikk i, untatt at det var mange fine mørkeblå klær, som ikke var typisk guttete heller....

Vi gikk i en babybutikk og så på kjempesøte babyklær for et par uker siden. Jeg hadde så lyst å kjøpe noe at det klødde i fingrene (og jeg HAAATER vanligvis å shoppe). Men jeg merket at jeg kviet meg fordi jeg ikke vet hvilket kjønn barna blir.

Back
Topp