Bitt i barnehagen

Barnehagen kan absolutt fortelle hvordan de jobber med dette. Det de derimot ikke skal si er hvem som har bitt. Jeg er ped leder på småbarn og i perioder med biting har jeg vært opptatt av å gi god info til både foreldrene til den som biter og foreldrene til de som blir bitt. Jeg synes det er viktig med god info da det kan være veldig frustrerende for begge parter. Jeg har også liggende en artikkel om barn som biter som jeg gir til de som ønsker. Vi har også tatt det opp på foreldremøte om det har vært aktuelt. Det er viktig å forstå at det på en småbarnsavdeling ikke er så uvanlig. Ved å gi foreldre god info har jeg opplevd at de har gått fra å kanskje være engstelige osv til å slå seg til ro med at barnehagen gjør alt de kan for barnet deres.
Kunnskap er makt:)
Nei de kan ikke fortelle konkret hvordan de jobber med det om det er ett enkelt barn.
Det får hvertfall ikke vi lov til ;)vi gir selvsagt info , dt gjør vel de fleste

Last edited:
Det er ikke opp til barnehagen å bare "sette inn ressurser," og tro meg; de gjør garantert alt de kan for å holde barna trygge, men med så begrensede ressurser barnehagene har jevnt over, er det aldri mulig å forhindre sånne situasjoner 100% av tiden.
Ressursene er rett og slett ikke tilgjengelige, og dersom de møter motgang hos det andre barnets foreldre, eller det barnet sliter med noe som ikke er diagnostisert f.eks., er det lite å gjøre for bhg, når de har gjort sitt.
Hvis den gjengse forelder visste hvor mye jobb, og hvor lite ressurser og tid en barnehageansatt har, hadde nok mange flere vært mer ydmyke ovenfor de fleste situasjoner som oppstår i bhg, og alt man måtte være misfornøyd med.

Nei, det er ikke gøy å hente barn med kloremerker og bitt, men det er faktisk uunngåelig, med mindre man skal flytte barnet som biter/klorer/slår, og da må man flytte rundt på samtlige barn i løpet av en barnehagekarriere.
Jeg sier ikke at man ikke skal si ifra, men når barnehagen forteller om hva som har skjedd, har ting for lengst blitt satt i gang, og alt som gjøres kan, ja, det blir gjort. (I en bhg der personalet gjør jobben sin, riktignok. Dessverre er det fremdeles "kennelvirksomhet" i altfor mange bhg.)

Som jeg skrev i innlegget har jeg full forståelse for at dette er vanskelig for personalet. Saken jeg snakker om er ikke vanlig kloring, dette er snakk om et barn med atferds vansker som er veldig hardhendt og klorer slik at de andre barna, inkl min sønn, får store blødende sår/arr. Denne atferden er langt over vanlig kloring som jeg selvfølgelig har full forståelse for. Personalet har som sagt gitt meg full støtte på at jeg reagerer. Jeg sier heller ikke at barnehagen selv skal sette inn ekstra ressurser, men evt få inn en spesial pedagog via ppt (de krever ingen diagnoser) som kan hjelpe dette barnet (det er jo dette barnet det er mest synd på). Er ydmyk både for personalets situasjon og det aktuelle barnet, men som mamma har man både rett og plikt til å si ifra når ens barn blir utsatt for uønsket atferd.

Mitt innlegg var ment som svar til trådstarter hvor jeg delte min erfaring rundt denne problematikken

Nei de kan ikke fortelle konkret hvordan de jobber med det om det er ett enkelt barn.
Det får hvertfall ikke vi lov til ;)vi gir selvsagt info , dt gjør vel de fleste

Neida, men som sagt så skal man ikke utlevere enkeltbarn heller da. Men man kan fortelle på et generelt grunnlag hvilke tiltak man gjør:)

Virker ikke som dårlig språk når ungen selv fortalte svigersøsteren min at den hadde bitt søskenbarnet til gutten min, da. Men hvem vet.

Ikke språket til den som blir bitt men den som biter! Hvis de krangler om en leke f.eks og den ene har dårlig språk/lite språk så oppstår det frustrasjon fordi det er ikke de blir forstått eller får sagt det de vil, da kan noen barn bli fysiske med enten å bite, slå eller lignende! Dessverre ganske vanlig med slike situasjoner, spesielt på småbarn der språk naturligvis er enda lite utviklet.. men det jobbes nok med daglig i barnehagen, jobbet selv i barnehage og det var bare korte perioder. Men så kan jo et annet barn begynne når den ene slutter, det råder man ikke over..

Det er ikke noe du får gjort, dette har barnehagen garantert alt tatt tak i, og de gjør det de kan.

Det er ikke farlig, alle barn, hvis foreldre følger vaksineprogrammet, har fått stivkrampesprøyte. ;)
Kan fortsatt få infeksjon i bittet. Sønnen min måtte få penicillin 2 ganger.

Les hele tråden. ;)
Har gjort det ;)

Tror du burde lese tråden :)

Så det hjelper nok ikke med stivkrampesprøyte.

Hentet fra lommelegen:
Men selv om man altså ikke kan få stivkrampe fra menneskebitt, så kan man få en alminnelig sårinfeksjon. Blir det rødhet, hevelse og økende smerter omkring bittet, evt puss, feber, så er dette betydelige mistanker om infeksjon, og da skal man til lege for å få en vurdering og evt startet med antibiotika, jfr ovenfor.

Infeksjonsfaren øker med dypere sår.
Bitt gjennom en genser eller tøy, vil vanligvis ikke bli så dype, da klærne vil dempe litt av bittet.

Det er ikke noe du får gjort, dette har barnehagen garantert alt tatt tak i, og de gjør det de kan.

Det er ikke farlig, alle barn, hvis foreldre følger vaksineprogrammet, har fått stivkrampesprøyte. ;)
Stivkrampe gjelder kun dyr, og ikke menneskebitt.

Last edited:
Jeg sier som de fleste over her a dette helt sikkert blir tatt tak i.
Jeg jobber i bhg selv, og det tas tak i tvert.

Samtidig vet jeg at dette ikke er morsomt å oppleve.

Sånn så ryggen til frøkna her ut etter et bitt gjennom både genser og T-skjorte for ett år siden. Dette er også på storbarn, så det behøver ikke bare skje på småbarn. Gjort av barn som da var 4.5 år. Var mye bitt på den tiden, og vår fikk gjennomgå. Ble ingen infeksjon her [emoji4]

Men rausere barn enn hun her skal du lete lenge etter... Leker med barnet en liten stund etterpå igjen, vil ha barnet med seg hjem osv.
Det er ikke dermed sagt at barn tar seg så nær av det som vi voksne [emoji6]
Behøver ikke bety at barnet blir traumatisert for livet, og ikke vil i bhg.

Det kan være mye som skjer i barnets liv, som andre ikke trenger å vite noe om, men som kan føre til at barn som biter ikke har det så bra, og gir seg utslag i biting.
3322e2d64238a390365bdd32f09a671a.jpg

Har gjort det ;)

Tror du burde lese tråden :)

Så det hjelper nok ikke med stivkrampesprøyte.

Hentet fra lommelegen:
Men selv om man altså ikke kan få stivkrampe fra menneskebitt, så kan man få en alminnelig sårinfeksjon. Blir det rødhet, hevelse og økende smerter omkring bittet, evt puss, feber, så er dette betydelige mistanker om infeksjon, og da skal man til lege for å få en vurdering og evt startet med antibiotika, jfr ovenfor.

Infeksjonsfaren øker med dypere sår.
Bitt gjennom en genser eller tøy, vil vanligvis ikke bli så dype, da klærne vil dempe litt av bittet.

Tror du bør lese den enda en gang. ;)

Hvilken link? Skjermdumpen fra tråden, som Lennypenny tydeligvis ikke har fått med seg? Eller, hva mener du?
Wæææ, dette var sprøtt [emoji43]
Når jeg så ditt innlegg var det ingen skjermdump i det hele tatt, var bare link til ett gammelt innlegg om en gravid som hadde feber [emoji57]

Men nå ser jeg jo at det er skjermdump [emoji13]
Så ikke vet jeg hva det var i sted [emoji41]

Wæææ, dette var sprøtt [emoji43]
Når jeg så ditt innlegg var det ingen skjermdump i det hele tatt, var bare link til ett gammelt innlegg om en gravid som hadde feber [emoji57]

Men nå ser jeg jo at det er skjermdump [emoji13]
Så ikke vet jeg hva det var i sted [emoji41]

Kanskje det tok tid for den å laste inn, eller kanskje den måtte godkjennes? Ikke vet jeg. :)

Ikke godt å si [emoji4]

Men så du bildet av mi frøken sin rygg fra i fjor?
Aldri sett verre bitt noen gang jeg, i min bhg-karriere...

Usj, ja, det var ikke pent. :/
Skummelt når det går gjennom huden. Har selv måttet ta stivkrampe i bhg etter kloring og bitt. En får det uansett, fordi negler ofte har jord under seg.
Godt det gikk bra med henne! <3

Usj, ja, det var ikke pent. :/
Skummelt når det går gjennom huden. Har selv måttet ta stivkrampe i bhg etter kloring og bitt. En får det uansett, fordi negler ofte har jord under seg.
Godt det gikk bra med henne! <3
Ja glad det gikk bra. Ikke ett eneste arr i dag. Men det var arr lenge.

Jeg måtte ta stivkrampe etter at valpen vår ved et uhell satte tenna fast i låret mitt ved lek... Gikk noen dager og så var det rødt og hovent. Det er vel 12 år til sommeren...

Back
Topp