Bitt i barnehagen

Camilla1995 ♛

Gift med forumet
Oktoberskattene 2015
Gutten min har nå blitt bitt 2 ganger på 2 dager av et annet barn i barnehagen.
Hva gjør man? Sier til barnehagen om de kan gjøre noe med det, om det er samme barn?
Søskenbarnet til mini(noen mnd eldre) er også bitt 2 ganger av et barn, de går på samme avdeling. Mulig det er samme barnet :(

Syns overhode ikke det er ok, får helt vondt inni meg når bhg 2 ganger har skrevet nå at han er bitt!

Biting er kjedelig for absolutt alle parter, ikke minst for barnet som biter.
Og jeg skjønner veldig godt at du får vondt inni deg.
De aller fleste barnehager tar tak og jobber kontinuerlig sammen med foreldrene til barnet som biter selv om du ikke får vite det direkte. De sitter nok ikke bare og ser på at et barn biter uten å gjøre noe.
Dersom du er usikker så er det bedre å bare spørre rett ut hva de gjør.

Skjønner at det er frustrerende. Mest sannsynlig er det nok et barn som sliter litt og jobbes med av personalet. Bitt skjer veldig fort og vanskelig for personalet å være «på» hele tiden, men du kan jo si at du håper de kan følge litt bedre med.

Har selv hatt en biter. :( Ikke noe gøy for oss heller å få høre at ungen biter andre barn. :( Heldigvis gikk det over, men både jeg og personalet jobbet med problemet.

Skjønner at det er en kjedelig situasjon, men det er desverre vanlig på en småbarnsavdeling. Det kan være mange grunner til at barn biter, ofte er det språklig frustrasjon. Uansett så har ikke personalet lov til å utlevere hvem det er som har bitt...jeg tenker det viktigste å vite for deg er at dette er noe de jobber med. Det gjør de nok garantert , så ta gjerne å etterspør litt info om hvordan de jobber, hva de gjør og hvorfor...:) jeg håper forresten du fikk informasjonen muntlig og ikke bare gjennom en app!

Ganske vanlig med bitere i bhg dessverre.
Mye av det kommer pga lite språk feks
Bhg jobber nok med det men kan ikke si til deg hva de gjør

Har du prøvd å snakket med dem?

Var ikke det en artikkel lagt ut her en gang at menneske bitt er farlig eller noe sånt?

Min hadde en periode hvor han beit. Og skal love deg at det var ikke noe hyggelig for oss som foreldre å høre heller :( dette var i en periode hvor språket ikke var helt på plass.
Bhg jobbet mye med det, veiledet oss hva vi kunne snakket med han om. Det gikk over ganske fort.
Men min har også blitt bitt et par ganger.
Vil tro bhg jobber med det hver dag.

Det er ikke noe du får gjort, dette har barnehagen garantert alt tatt tak i, og de gjør det de kan.

Var ikke det en artikkel lagt ut her en gang at menneske bitt er farlig eller noe sånt?
Det er ikke farlig, alle barn, hvis foreldre følger vaksineprogrammet, har fått stivkrampesprøyte. ;)

Skjønner at det er en kjedelig situasjon, men det er desverre vanlig på en småbarnsavdeling. Det kan være mange grunner til at barn biter, ofte er det språklig frustrasjon. Uansett så har ikke personalet lov til å utlevere hvem det er som har bitt...jeg tenker det viktigste å vite for deg er at dette er noe de jobber med. Det gjør de nok garantert , så ta gjerne å etterspør litt info om hvordan de jobber, hva de gjør og hvorfor...:) jeg håper forresten du fikk informasjonen muntlig og ikke bare gjennom en app!

Gjennom appen begge gangene....

Virker ikke som dårlig språk når ungen selv fortalte svigersøsteren min at den hadde bitt søskenbarnet til gutten min, da. Men hvem vet.

Det finnes ikke stivkrampe i mennesker. Det er i jord, og kan da smitte om man feks blit bitt av katt.
Dog så er det andre bakterier i munnen vår som kan skape infeksjon!

Han var enda rød 5 timer etter bittet, så får se i morgen hvordan det er da.IMG_0307.JPG

Jeg kan ikke tale for andre, men jeg kan tale for meg og min egen datter i allefall Biting er aldri ålreit. Verken for foreldre eller barn, på begge sider. Det er heller ikke ålreit for de som jobber i bhg. Jeg har en datter som biter, og klyper. Og det er overhodet ikke noe gøy som foreldre den andre veien heller... Hun blir veldig lei seg etterpå, og forstår hun har gjort noe galt. Men jeg kan love deg at i allefall vi, og barnehagen her hos oss jobber med dette hver eneste dag, for det er jo ikke ønskelig. Hun har perioder det er rolige. Forutsigbare perioder. Vår historie er lang, men bunner i at min datter er veldig sensitiv, og har sine utfordringer. Hun tåler ikke forandring, og blir lett overstimulert. Dette gjør at barnehagen må ha øyne på henne hele tiden, og også gi henne mulighet for skjerming. Hun ønsker jo ikke å være slem. Hun er faktisk veldig omsorgsfull. Klemmer og koser langt mer enn hun biter, men at hun biter ofte kan ikke feies under et teppe. Vi har en daglig åpen dialog med barnehagen, som nå søker PPT for ekstra ressurser og helsestasjonen søker småbarnsteam i BUP. Hun tåler forandringer dårlig, og det gir reaksjoner. Min datter har en mild CP, som ikke synes for den som ikke vet. Hun er også født umoden både prematur og dysmatur, noe som antagelig kan skape en uro i henne. Men å bite, det er ikke greit uansett grunn. Allikevel er det veldig ofte to sider av en sak, og det er ikke slik at det er mer moro for de på andre siden, det kan jeg med hånda på hjertet fortelle deg! Hva de andre foreldrene vet? At det er et barn i barnehagen som biter. De vet antagelig ikke hvem, og se vet i allefall ikke hvorfor og hvilken stor prosess som settes igang nettopp pågrunn av dette. Poenget er at jeg forstår din reaksjon veldig godt! Samtidig kan jeg med hånda på hjertet nesten garantere at det gjøres tiltak, hele tiden, hver dag for å prøve å unngå slikt. Jeg vil anbefale deg å snakke med barnehagen. Fortell hva du føler. Antagelig vil de svare deg med at de jobber med saken sammen med foreldrene. Og kanskje også annet helsepersonell For det er ikke ålreit å få hjem et barn med bitemerker, og det gjør tross alt vondt for barnet som blir bitt også.

Det er ikke farlig, alle barn, hvis foreldre følger vaksineprogrammet, har fått stivkrampesprøyte. ;)
Obs det kan virkelig være farlig, nettopp pga det ikke er stivkrampe man har med her, men mikrober som finnes i menneskemunnen:)

Femåring min bet seg forleden til blods i en finger og da var jeg litt hysterisk her:p vasket med pyrisept+brulidin og observerte det for tegn til infeksjon. Det går nok helst godt, men man hører jo stadig vekk at menneskebitt er det verste.

Kjipt med biting i bhg, tenker man går rundt og er urolig da, både foreldrene til biter og de som har blitt bitt:/ men det er visst sånt som oppstår nå og da. Jeg hadde nok ikke gjort mer med det, så lenge de har informert dere om bittene så er de jo allerede klar over problemet:)

Virker ikke som dårlig språk når ungen selv fortalte svigersøsteren min at den hadde bitt søskenbarnet til gutten min, da. Men hvem vet.
Vil bare svare på denne, i teorien kan det vel ha vært språk som utløste bitingen allikevel. Barnet var vel sannsynligvis i en annen situasjon da han/hun bet. :)
Så håper jeg at det ordner seg raskest mulig på avdelingen deres:)

Ganske vanlig med bitere i bhg dessverre.
Mye av det kommer pga lite språk feks
Bhg jobber nok med det men kan ikke si til deg hva de gjør

Barnehagen kan absolutt fortelle hvordan de jobber med dette. Det de derimot ikke skal si er hvem som har bitt. Jeg er ped leder på småbarn og i perioder med biting har jeg vært opptatt av å gi god info til både foreldrene til den som biter og foreldrene til de som blir bitt. Jeg synes det er viktig med god info da det kan være veldig frustrerende for begge parter. Jeg har også liggende en artikkel om barn som biter som jeg gir til de som ønsker. Vi har også tatt det opp på foreldremøte om det har vært aktuelt. Det er viktig å forstå at det på en småbarnsavdeling ikke er så uvanlig. Ved å gi foreldre god info har jeg opplevd at de har gått fra å kanskje være engstelige osv til å slå seg til ro med at barnehagen gjør alt de kan for barnet deres.
Kunnskap er makt:)

Obs det kan virkelig være farlig, nettopp pga det ikke er stivkrampe man har med her, men mikrober som finnes i menneskemunnen:)

Femåring min bet seg forleden til blods i en finger og da var jeg litt hysterisk her:p vasket med pyrisept+brulidin og observerte det for tegn til infeksjon. Det går nok helst godt, men man hører jo stadig vekk at menneskebitt er det verste.

Kjipt med biting i bhg, tenker man går rundt og er urolig da, både foreldrene til biter og de som har blitt bitt:/ men det er visst sånt som oppstår nå og da. Jeg hadde nok ikke gjort mer med det, så lenge de har informert dere om bittene så er de jo allerede klar over problemet:)

Takk for infoen. Det er potensielt farlig, men heldigvis er sannsynligheten veldig liten uansett, og enda mindre når det bare er løse bitt som dette, som ikke går gjennom huden. :)

Her har vi samme utfordring som deg bare at storebror blir klort til blods og ikke bitt. Det er samme barn hver gang og dette barnet klorer/dytter/er generelt hardhendt med alle barn. Jeg har sagt ifra at jeg forstår at det ikke alltid er like lett for personalet å håndtere dette barnet og at det sikkert er satt i gang tiltak, MEN at jeg ikke synes noe om å hente en gutt med store kloremerker i ansiktet og at det er barnehagens plikt til å sørge for at alle barna på avd har et trygt sosialt miljø. Har fått full forståelse av personalet på min reaksjon. Har foreldresamtale neste uke og hvis dette fortsetter tenker jeg å ta det opp på nytt da. Hvis personalet ikke klarer å håndtere denne atferden tenker jeg at de må sette inn mer ressurser. Det kan jo heller ikke være noe greit for det barnet som har denne atferden og det trenger tydlighvis litt mer hjelp og støtte enn det får i dag.

Her har vi samme utfordring som deg bare at storebror blir klort til blods og ikke bitt. Det er samme barn hver gang og dette barnet klorer/dytter/er generelt hardhendt med alle barn. Jeg har sagt ifra at jeg forstår at det ikke alltid er like lett for personalet å håndtere dette barnet og at det sikkert er satt i gang tiltak, MEN at jeg ikke synes noe om å hente en gutt med store kloremerker i ansiktet og at det er barnehagens plikt til å sørge for at alle barna på avd har et trygt sosialt miljø. Har fått full forståelse av personalet på min reaksjon. Har foreldresamtale neste uke og hvis dette fortsetter tenker jeg å ta det opp på nytt da. Hvis personalet ikke klarer å håndtere denne atferden tenker jeg at de må sette inn mer ressurser. Det kan jo heller ikke være noe greit for det barnet som har denne atferden og det trenger tydlighvis litt mer hjelp og støtte enn det får i dag.

Det er ikke opp til barnehagen å bare "sette inn ressurser," og tro meg; de gjør garantert alt de kan for å holde barna trygge, men med så begrensede ressurser barnehagene har jevnt over, er det aldri mulig å forhindre sånne situasjoner 100% av tiden.
Ressursene er rett og slett ikke tilgjengelige, og dersom de møter motgang hos det andre barnets foreldre, eller det barnet sliter med noe som ikke er diagnostisert f.eks., er det lite å gjøre for bhg, når de har gjort sitt.
Hvis den gjengse forelder visste hvor mye jobb, og hvor lite ressurser og tid en barnehageansatt har, hadde nok mange flere vært mer ydmyke ovenfor de fleste situasjoner som oppstår i bhg, og alt man måtte være misfornøyd med.

Nei, det er ikke gøy å hente barn med kloremerker og bitt, men det er faktisk uunngåelig, med mindre man skal flytte barnet som biter/klorer/slår, og da må man flytte rundt på samtlige barn i løpet av en barnehagekarriere.
Jeg sier ikke at man ikke skal si ifra, men når barnehagen forteller om hva som har skjedd, har ting for lengst blitt satt i gang, og alt som gjøres kan, ja, det blir gjort. (I en bhg der personalet gjør jobben sin, riktignok. Dessverre er det fremdeles "kennelvirksomhet" i altfor mange bhg.)

Back
Topp