Biting i barnehagen

caracara

Forumet er livet
Barnet vårt blir bitt i barnehagen, sikkert 8-10 ganger dette bhgåret (aug-jun). Forstår veldig godt at det hverken er foreldrene eller barnehagen sin feil, og barnet som gjør det er ellers en god venn som har et annet temperament. De er tre år. Nå er det jammen blitt så mange ganger, og de begynner å bli store. Hva kan vi forvente av barnehagen? De kan jo ikke være på en unge hvert sekund når det skjer 1 gang i mnd? Vil ikke at det skal skje igjen.

Barnet vårt blir bitt i barnehagen, sikkert 8-10 ganger dette bhgåret (aug-jun). Forstår veldig godt at det hverken er foreldrene eller barnehagen sin feil, og barnet som gjør det er ellers en god venn som har et annet temperament. De er tre år. Nå er det jammen blitt så mange ganger, og de begynner å bli store. Hva kan vi forvente av barnehagen? De kan jo ikke være på en unge hvert sekund når det skjer 1 gang i mnd? Vil ikke at det skal skje igjen.

Hei!

Det er jo leit når sånt skjer, men det er nå en gang sånn noen barn er.
Ofte er det frustrasjon hos barnet som biter, som utløser bitingen, f.eks i situasjoner der barnet føler at de andre barna, eller de ansatte ikke forstår, eller at forventningene til hva som skal skje, ikke stemmer med det som faktisk skjer.

Barnet har ingen andre måter å få ut temperamentet/frustrasjonen på, og barn er jo veldig fysiske, og noen ganger tar kroppen på en måte bare litt over.
Barnet kan både forstå at det gjør vondt, og at det ikke er lurt å bite, men det skjer "av seg selv" likevel.

Det beste man kan gjøre, er å jobbe med andre måter for barna å kommunisere med hverandre, og de voksne.
Man må også snakke rolig med barnet etter bitingen forekommer, og ikke fokusere så mye på selve bitingen, men heller hvorfor barnet er frustrert.

Det er garantert ikke bare ditt barn som blir bitt, og barnehagen prøver nok så godt de kan, men barn har rett på privatliv, og personalet er "smurt for tynt" i altfor mange barnehager.
Det er altfor få voksne per barn, og altfor høye krav til hva som skal gjennomføres i løpet av en dag.

Jeg ville prøvd å snakke med eget barn også, og observert leken deres på avstand, og sett om det er visse situasjoner som trigger bitingen, f.eks knuffing i lek/ved uhell, turtakingslek (mange barn sliter med å vente på tur) e.l.

Håper dere finner ut av det!

Vårt barn ble nylig bitt kraftig i kinnet av en 3 åring i Bhg. Han er selv 2,5. Synes de begynner å bli litt store til å drive å bite da.
Vi ba om et møte med Bhg. Det gjaldt andre ting også da. Vi opplevde og bli møtt og at ting ble tatt tak i.
Anbefaler å ta en prat med dem! :)

Har ei som biter vi også, hun er en skikkelig bølle! Har begynt å si i fra og be de følge ekstra med. Ikke artig å få hjem ungen sin med skikkelige bitemerker. :(

Hva kan vi forvente av barnehagen? De kan jo ikke være på en unge hvert sekund når det skjer 1 gang i mnd? Vil ikke at det skal skje igjen.
Jeg er på en unge dersom barnet skader/gir smerter til andre barn ja. Vi har egentlig ikke kapasitet, men jeg prioriterer det i noen uker og det hjelper. Det beste for å få slutt på det er å forhindre, ikke snakke etterpå. Det å være så tett på at man hver gang kan stanse barnet når det skjer er etter min erfaring det som hjelper barnet til å kontrollere denne atferden selv etterhvert.

Jeg har ikke alltid mulighet til å fotfølge biteren, så hvis jeg må hente noe el så må det barnet være med meg. Litt kjedelig for h*n men heller det enn smerte og skade for andre barn. Og så hjelper det på det sosiale hos biteren også, for ofte kan det bli vanskelig med samvær fordi de andre trekker deg unna dersom bitingen (eller annen vold) pågår over lengre tid.

Jeg fotfølger også barn som gjentatte ganger skader andre. Da er jeg nær nok til å hindre flere bitt, og jobber intensivt med det. Det ville jeg også forventet hvis mitt barn ble bitt så ofte som ditt har. Dette bør personalet komme i forkant på, når det så tydelig er et mønster.

Vårt barn ble nylig bitt kraftig i kinnet av en 3 åring i Bhg. Han er selv 2,5. Synes de begynner å bli litt store til å drive å bite da.
Vi ba om et møte med Bhg. Det gjaldt andre ting også da. Vi opplevde og bli møtt og at ting ble tatt tak i.
Anbefaler å ta en prat med dem! :)
Det er jo ofte u den alderen de starter å bute , noen pga dårlig språk feks.

Jeg fotfølger også barn som gjentatte ganger skader andre. Da er jeg nær nok til å hindre flere bitt, og jobber intensivt med det. Det ville jeg også forventet hvis mitt barn ble bitt så ofte som ditt har. Dette bør personalet komme i forkant på, når det så tydelig er et mønster.

Personalet i barnehagen vår var flink, og er, med å følge med på dette. De visste hvem som kunne finne på å bite, så disse barna var under ekstra oppsyn i lek.
Her en dag jeg var vikar sa en kollega "løp" etter meg da jeg var på vei for å bryte inn i en slåsskamp mellom to gutter fordi han ene kunne finne på å bite. ;)

Det er jo ofte u den alderen de starter å bute , noen pga dårlig språk feks.
OK :)
Han som beit har litt dårlig språk faktisk. Men han har slitt litt hele veien stakkars.

Back
Topp